Työstressi johtuu heikkoudesta

Re: Työstressi johtuu heikkoudesta

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 27.08.2013 12:35

Peilikuva kirjoitti:
Mirri kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:
Eikös Sarasvuon oppien linjan mukaista ole sellainen ajattelu, ettei menneisyyden perhettään eikä kasvuympäristöään voi vaihtaa, mutta nykyisyydessään ihmiset voi lähes valita ympärilleen?

Kuulostaa upealta. Kunpa Sarasvuo kertoisi senkin, että mitä tehdä läheisille, joita ei mitenkään voi valita; he vain ovat olemassa rakkaina lähiomaisina ja sillä siisti. Ei kai heitä sentään pidä ryhtyä sulkemaan johonkin, jotta oma elämä sujuisi mallikkaammin?

Elämä on täynnä asioita (ihmisiä, tapahtumia, kokemuksia...), joita ei voida valita, ja joita ei voida millään lailla sulkea pois nykyisyyttä häiritsemästä - toisin kuin Sarasvuo uskoo ja luulee.

Minä ymmärrän, mitä Hilppa sanoo. Kyllä menneisyyden perheen ikeestä voi irti päästä. Kaatamatta kaikkea omaan niskaan tullutta seuraavan sukupolven niskaan.
Ymmärrän Mirriäkin, joka katsoo omalta kantiltaan asiaa. Ei kukaan pyydä läheisiään valitsemaankaan, ei edes Sarasvuo.

Menneisyyden perheen ikeestä irti pääseminen edellyttää kuitenkin monta asiaa, joista tärkeimpänä kenties tiedostaminen. Minun työelämässäni on ollut hyviä, huonoja ja huonompia vaiheita. Näin jälkikäteen terapeutin kanssa asioita tarkasteltuani olen nähnyt kaavan, olen nähnyt, miten olen luonut tietynlaiset tilanteet aina uudelleen (psykoanalyyttisesti katsottuna kyse siis toistamispakosta) ja toivonut kai toisenlaista lopputulosta... Tämä toimintani on ulkoisesti ollut aina erilaista, mutta kun asioita on käyty läpi terapeutin tuolilla/sohvalla, olen aina itse joutunut havaitsemaan, että tämähän on itse asiassa ihan samaa (sisäinen dynamiikka on sama), mistä puhuin silloin joskus ihan toisessa yhteydessä. Ja ikävä kyllä, tästä tiedostamisesta huolimattakaan en ole onnistunut muuttumaan, mutta on pelkästä tiedostamisestakin jonkin verran apua ollut.

Minun problematiikkani on syntynyt niin kauan sitten ja niin vaivihkaa, "hyvän perheen" sisällä, että se on kutoutunut minuun tiukasti, osaksi persoonallisuuttani. Tässä vaiheessa toivon enää, että jaksaisin tehdä töitä sen vähän, mitä vielä on jäljellä (vuosissa ja viikottaisina työtunteina) ilman suurempia katastrofeja. Tähän tavoitteeseen päästäkseni koen joutuvani vetäytymään, olemaan ottamatta aktiivisesti kontaktia työtovereihin; vastaan toki ystävällisesti, jos minuun otetaan kontaktia. Näin on turvallisempaa. Muu ei vielä(kään) tunnu mahdolliselta.

Uskon, että voi olla helpompi päästä menneisyyden perheen ikeestä, jos ies on ollut selvästi näkyvissä silloin aikoinaan, jos on kasvanut kodissa, jossa isä on ollut alkoholisti ja äiti väkivaltainen tms. Myös nuoruusvuosilla on suuri merkitys. Jos on onnistunut teini-iässä elämään normaalia nuoren elämää kaikkine toilailuineen, jengin tai muun tiiviin ystäväpiirin suojissa, sillä voi olla suuri korjaava merkitys itsetunnolle ja kelpaavuuden tunteelle. Tunne kuulumisesta porukkaan on ihmiselle tärkeä asia. (Minä olen aina ollut kaikkien ryhmien laitamilla, hieman ulkopuolella, ja niin kuin nyttemmin olen tullut huomaamaan, olen ottanut sen osan aina itse; toki uskon, että olen vain ehtinyt ensin...)

Omille lapsilleen ei omia psykopatologioitaan soisi siirtävänsä. Jotain kuitenkin siirtyy väistämättä, jos vanhempi ei ole ehtinyt saada omia ongelmiaan korjattua. Onneksi lapsilla on kuitenkin mahdollisuus selviytyä vähillä vaurioilla, jos vanhempi osaa oikealla tavalla olla lapsensa tukena ja kannustaa lastaan etsimään omanlaista onneaan. Enempään ainakaan minä en ole kyennyt. Välit lapsiin ovat hyvät ja avoimet, tyttöön vielä avoimemmat, mutta se lienee luonnollista.

Toisin sanoen, minäkin ymmärrän jossain määrin niin Hilppaa kuin Mirriäkin. Sarasvuo mielestäni vetää mutkia suoraksi, mutta joillekin hänenkin sanomisistaan voinee olla hyötyä. Miksikään yleiseksi reseptiksi en hänen suosituksiaan kuitenkaan hyväksy.
Helmenkalastaja
 

Re: Työstressi johtuu heikkoudesta

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 27.08.2013 13:31

kirjoittakaa te muutkin noin!
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Työstressi johtuu heikkoudesta

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 27.08.2013 16:20

Psykopatologia kirjoitti:kirjoittakaa te muutkin noin!

Korkea laatuista teksitä. Nykyaikaiseen, hektiseen SOME-kulttuuriin kuitenkin pituuden ylärajoilla.

Bethin myös. Hyvä ja persoonallinen, mutta suht pitkä tämmöisiin some-juttuihin.
Riidankylväjä
 

Re: Työstressi johtuu heikkoudesta

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 27.08.2013 16:44

Mielestäni Obelixllä on parhaat tekstit.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Työstressi johtuu heikkoudesta

ViestiKirjoittaja Mirri » 27.08.2013 16:45

Riidankylväjä kirjoitti:Nykyaikaiseen, hektiseen SOME-kulttuuriin kuitenkin pituuden ylärajoilla.

Chat-palstat ovat erikseen; tuskin täällä on tarkoitus chattailuun pyrkiä, vaan kirjoittamiseen. Ainakin sellainen käsitys ylläpitäjän viestistä tulee.

Eikä sosiaalinen media ole nopeatempoinen, elleivät foorumeiden käyttäjät pyri tekemään kaikista palstoista chattailu-foorumeita. Ei ole mitään 'SOME-kulttuuria', jonka vaatimusten mukaan foorumin kuin foorumin tekstien pitäisi hektisyyttä kaipailevien lukijoiden mielen mukaisesti olla lyhyitä ja rupattelutyylisiä. On jopa nettifoorumeita, jotka kaipailevat käyttäjiltään kunnollisia kirjoituksia ja hyvää tekstiä.

Vielä itse asia. Helmis sanoi kirjoituksessaan asiat niin selkeästi ja tyhjentävästi, että mitäpä siihen mitään lisäämään muuta kuin sen, että olen hänen kanssaan ihan samaa mieltä.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21980
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Työstressi johtuu heikkoudesta

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 27.08.2013 17:05

Minäkin yhdyn Helmenkalastajan pessimistiseen arvioon.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Työstressi johtuu heikkoudesta

ViestiKirjoittaja Mirri » 27.08.2013 18:54

Psykopatologia kirjoitti:Minäkin yhdyn Helmenkalastajan pessimistiseen arvioon.

Pessimistiseen? Eikös siinä ollut aika realistisesti ja rehellisesti kerrottu asiat niin kuin ne elävässä elämässä usein ovat - kenellä enemmän kenellä vähemmän?
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21980
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Työstressi johtuu heikkoudesta

ViestiKirjoittaja Obelix2 » 27.08.2013 19:34

Purrr.
Obelix2
 

Re: Työstressi johtuu heikkoudesta

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 27.08.2013 19:39

Traumat laimenevat suku polvesta toiseen, varsinkin jos toisella osa puolella niitä ei kovin paljoa ole.

Joten ei syytä kovin suureen huoleen.
Riidankylväjä
 

Re: Työstressi johtuu heikkoudesta

ViestiKirjoittaja Mirri » 27.08.2013 19:57

Kyllä; traumat laimenevat sukupolvesta toiseen. Mutta sellainen laimenemisprosessi on hirmuisen hidas tapahtuma, jonka aikana aiemmat traumat ehtivät aiheuttaa vaikka mitä vahinkoa ja uusia traumoja uusille sukupolville. Ei minustakaan varsinaisesti ole syytä huoleen, mutta jotakin aktiivista traumojen hoitamiseksi ja niiden aiheuttamien vahinkojen minimoimiseksi kuitenkin mielestäni pitäisi tehdä. Ajan kanssa laimeneminen on laiha lohtu, jos uudet sukupolvet vahingoittuvat laimenemisprosessin kestäessä.

Sotatraumat yhtenä hyvänä esimerkkinä hoitamattomana liian hitaasta laimenemisprosessista - sotatraumat ovat polvesta polveen aiheuttaneet enemmän ja vähemmän vakavaa vahinkoa. Jopa niin, että nykyiset kolmekymppiset voivat olla vammautuneita suomalaisten sotien seurauksena.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21980
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Työstressi johtuu heikkoudesta

ViestiKirjoittaja Hilppa » 27.08.2013 22:06

Sarasvuon otsikko "Työstressi johtuu heikkoudesta" viitannee artikkelissa fyysiseen kuntoon. Aiheesta on tehty tutkimuksia ja viime keväänä kuunneltuani työterveyspsykologin luentoa kävi ilmi, että tutkimusten mukaan hyvä fyysinen kunto ei suoraan korreloi työhyvinvoinnin kanssa tms. Kirjoitin muistaakseni aiheesta tuolloin tännekin työhyvinvointia käsittelevään ketjuun, mutta en nyt löytänyt kyseistä tekstiä. Kyse on siis tilastollisesta korrelaatiosta/korreloimattomuudesta, mistä ei tietenkään voi vetää suoria johtopäätöksiä yksilötasolla. Sarasvuo ei myöskään määrittele käsitettä työstressi, joka on vähintäänkin epämääräinen termi.

Minä runsaasti liikkuvana ja keskimääräistä hyväkuntoisempana tietysti hypähdän aina kattoon näistä Sarasvuon kaltaisten julkaisemien kvasitutkimusten ja väitteiden vuoksi. Mutta liikunnan tuoman ilon ja onnellisuuden määrän ja vaikutusten selvittäminen on monimutkaisempi tehtävä.

Sarasvuota vastaan sotiin myös se ihmisjoukko, joka ei koskaan liiku (ainakaan paljasta, että joskus kuitenkin vähän liikkuvat) ja syö epäterveellisesti sekä alkoholiakin käyttää, mutta suhtautuu yli-intohimoisesti työhönsä. Heitä ei työstressi paina, vaikka he antavat kaikkensa työlleen ja vielä vähän enemmänkin ja mokomat kehtaavat vielä nauttiakin siitä. He ovat suorastaan ylpeitä epäliikunnallisuudestaan. Meitä on niin monenlaisia ihmisiä ja kukin valitsee oman tapansa elää, mistä ei tulisi ihmistä soimata.

Minulle liikunnallisuus on ollut itsestäänselvä valinta eikä mikään kansanterveydellisen valistuksen pakkopulla. Olen syntynyt liikkumaan ja kasvanut ratkaisemaan pulmia, milloin minkäkinlaisia, juoksemalla, meditoimalla, rentoutusharjoittein ja aikuisiällä jäällä. Siitä on tullut tapa elää ja hyvä addikti, josta en halua luopua. Sanoipa sitten joku Sarasvuo mitä hyvänsä.
Hilppa
 

Re: Työstressi johtuu heikkoudesta

ViestiKirjoittaja Mirri » 27.08.2013 22:29

Niinpä... Myös traumoja voidaan hoitaa ja niistä voidaan selviytyä (tai niiden kanssa pärjätä läpi elämän) monenlaisin keinoin.

Mielestäni Sarasvuo ei ole väärässä, jos ei oikeassakaan. Hän vetelee todellisuuden mutkia suoriksi, mutta hän myös tarjoaa yhdenlaista toimivaa ja hyväksi havaittua keinoa elämässä selviytymiseen. Ei Sarasvuo ole hakoteillä, mutta usein asiat ovat todellisuudessa mutkikkaampia ja vähemmän 'mustavalkoisia' kuin millaisina ne Sarasvuon ajattelussa näyttäytyvät.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21980
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Työstressi johtuu heikkoudesta

ViestiKirjoittaja Obelix2 » 28.08.2013 07:57

Se, että jotkut viitsivät edes keskustella Sarasvuon ajatuksista, kertoo asioita keskustelijoiden älyllisestä tasosta.
Obelix2
 

Re: Työstressi johtuu heikkoudesta

ViestiKirjoittaja Golden flower » 28.08.2013 08:39

Hilppa kirjoitti:Sarasvuon otsikko "Työstressi johtuu heikkoudesta" viitannee artikkelissa fyysiseen kuntoon.


Krooniseksi yltyvä ja terveyttä uhkaava työstressi johtuu ensisijaisesti heikkoudesta.
Merkittävä osa suomalaisia on yksinkertaisesti liian heikkoja fyysisesti, henkisesti ja
sosiaalisesti
, jotta kulloisestakin haasteesta voisi tislata kestävää hyvinvointia.
Golden flower
 

Re: Työstressi johtuu heikkoudesta

ViestiKirjoittaja Mirri » 28.08.2013 15:10

Obelix2 kirjoitti:Se, että jotkut viitsivät edes keskustella Sarasvuon ajatuksista, kertoo asioita keskustelijoiden älyllisestä tasosta.

Ihmekös, että sinä suojelet itseäsi keskusteluihin osallistumiselta ja tyydyt purisemaan. Kun ei keskustele, ei ainakaan joudu älyllisen tasonsa kanssa toisten arvosteltavaksi. Voi vaikka ylläpitää kuvaa, jonka mukaan on älyllisesti keskustelijoiden yläpuolella.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21980
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Työstressi johtuu heikkoudesta

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 28.08.2013 15:18

Obelixin viestit osoittavat, että hän kirjoittaa foorumilla ylittäen itsensä.

Todellisuudessa hän on foorumin huonoimpia, ehkä huonoin, kirjoittaja.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Työstressi johtuu heikkoudesta

ViestiKirjoittaja Obelix2 » 28.08.2013 22:06

Psykopatologia kirjoitti:Obelixin viestit osoittavat, että hän kirjoittaa foorumilla ylittäen itsensä.

Todellisuudessa hän on foorumin huonoimpia, ehkä huonoin, kirjoittaja.

Kiitos Pertti, pyrin aina maksimaaliseen suoritukseen.
Obelix2
 

Edellinen

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa