Työstressi johtuu heikkoudesta

Re: Työstressi johtuu heikkoudesta

ViestiKirjoittaja Hilppa » 26.08.2013 21:25

Mirri kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:Lukioaikaisten luokkatoverieni motto ja eräänlainen ajatusvillitys oli, että tyhmien tarvitsee lukea ja tehdä läksyjä pärjätäkseen koulussa; viisas pääsee vähemmällä. Tuo sama ajatusvillitys on joillakin tuttavillani, jotka eivät ole viitsineet tai sattuneet syystä tai toisesta akateemista ammattia itselleen valitsemaan.

Toivottavasti luokkatoverisi ovat viisastuneet elämänsä varrella. Kuten tiedetään, lahjakkuudetkaan eivät kukoista ilman työtä ja uurastusta, vaan ihmiset oikeasti tekevät työtä ja ponnistelevat tavoitteidensa eteen - myös viisaimmat ja lahjakkaimmat. Ja ehkä etenkin he.

On tyhmää kuvitella, ettei ihmisten tarvitsi tehdä työtä toiveidensa ja unelmiensa eteen. Toki toiveet ja unelmat voivat olla muutakin kuin akateeminen ammatti - mutta oli mitä oli, harvoin elävässä elämässä päästään ponnisteluitta niiden toteutumiseen.

Aivan oikein. Työtä on tehtävä, mutta lahjakas yleensä pitää tekemästään työstä ja osaksi juuri siksi on lahjakas. Tuo eräiden luokkatoverieni ajatusvillitys kuului heidän ylimielisyyteensä ja ylpeyteensä sekä oli osa vallitsevaa kilpailuilmapiiriä. Useat heistä tosin ovat pärjänneet erittäin hyvin, ovat lääkäreitä, yritysjohtajia, lakimiehiä, huippututkijoita ym ym.
Hilppa
 

Re: Työstressi johtuu heikkoudesta

ViestiKirjoittaja Mirri » 26.08.2013 21:29

Hilppa kirjoitti:
Eikös Sarasvuon oppien linjan mukaista ole sellainen ajattelu, ettei menneisyyden perhettään eikä kasvuympäristöään voi vaihtaa, mutta nykyisyydessään ihmiset voi lähes valita ympärilleen?

Kuulostaa upealta. Kunpa Sarasvuo kertoisi senkin, että mitä tehdä läheisille, joita ei mitenkään voi valita; he vain ovat olemassa rakkaina lähiomaisina ja sillä siisti. Ei kai heitä sentään pidä ryhtyä sulkemaan johonkin, jotta oma elämä sujuisi mallikkaammin?

Elämä on täynnä asioita (ihmisiä, tapahtumia, kokemuksia...), joita ei voida valita, ja joita ei voida millään lailla sulkea pois nykyisyyttä häiritsemästä - toisin kuin Sarasvuo uskoo ja luulee.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Työstressi johtuu heikkoudesta

ViestiKirjoittaja Mirri » 26.08.2013 21:38

Hilppa kirjoitti:Useat heistä tosin ovat pärjänneet erittäin hyvin, ovat lääkäreitä, yritysjohtajia, lakimiehiä, huippututkijoita ym ym.

Olisivatko mielestäsi pärjänneet huonommin, jos heistä ei olisi tullut mainitsemiasi akateemisia ammattilaisia?
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Työstressi johtuu heikkoudesta

ViestiKirjoittaja Hilppa » 26.08.2013 21:45

Mirri kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:Useat heistä tosin ovat pärjänneet erittäin hyvin, ovat lääkäreitä, yritysjohtajia, lakimiehiä, huippututkijoita ym ym.

Olisivatko mielestäsi pärjänneet huonommin, jos heistä ei olisi tullut mainitsemiasi akateemisia ammattilaisia?

Heidän edustamansa arvomaailman mukaan he ovat hyvin pärjänneitä.
Hilppa
 

Re: Työstressi johtuu heikkoudesta

ViestiKirjoittaja Hilppa » 26.08.2013 21:54

Mirri kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:
Eikös Sarasvuon oppien linjan mukaista ole sellainen ajattelu, ettei menneisyyden perhettään eikä kasvuympäristöään voi vaihtaa, mutta nykyisyydessään ihmiset voi lähes valita ympärilleen?

Kuulostaa upealta. Kunpa Sarasvuo kertoisi senkin, että mitä tehdä läheisille, joita ei mitenkään voi valita; he vain ovat olemassa rakkaina lähiomaisina ja sillä siisti. Ei kai heitä sentään pidä ryhtyä sulkemaan johonkin, jotta oma elämä sujuisi mallikkaammin?

Elämä on täynnä asioita (ihmisiä, tapahtumia, kokemuksia...), joita ei voida valita, ja joita ei voida millään lailla sulkea pois nykyisyyttä häiritsemästä - toisin kuin Sarasvuo uskoo ja luulee.

Sarasvuo tuskin on elänyt sinun elämääsi tai minun elämääni. Jossain muuallakin on kuitenkin todettu, että tarvitseeko lapsuuden traumoja enää toistaa uusissa valinnoissaan.

Onko sinulla ystäviä, jotka eivät tiedä kaikkea elämästäsi?
Hilppa
 

Re: Työstressi johtuu heikkoudesta

ViestiKirjoittaja Hilppa » 26.08.2013 22:02

Tavanomaiset luokkakokoukset, joista johonkin olen osallistunutkin, sekä koulun juhlaan, kun täytti vuosia. Johtajiin törmää satunnaisesti myös näköradion välityksellä.

Meillä oli hyvä luokka, muttei hyvä. Yli puolet Laudatur-ylioppilaita. Ilmapiiri oli jossain määrin klikkiytynyt eikä välittömän mukava. Paras ystäväni, luokkatoverini, muutti ulkomaille, joten yhteydenpito väheni elämän kiireiden myötä.
Hilppa
 

Re: Työstressi johtuu heikkoudesta

ViestiKirjoittaja Mirri » 26.08.2013 22:06

Hilppa kirjoitti:Sarasvuo tuskin on elänyt sinun elämääsi tai minun elämääni. Jossain muuallakin on kuitenkin todettu, että tarvitseeko lapsuuden traumoja enää toistaa uusissa valinnoissaan.

Hyvä kysymys.
Kunpa traumatisoituneiden ihmisten elämä olisikin niin yksinkertaista ja helppoa, että he itse päättäisivät lapsuutensa traumojen toistuvuudesta. Luulen, ettei ole olemassa ihmisiä, jotka haluavat toistaa lapsuutensa traumoja elämässään. Traumat ovat sillä tavoin hallitsematon juttu, etteivät ne kysele omistajansa tahtoa - ne aktivoituvat ja 'toistuvat' aivan oman päänsä mukaan ja omistajansa tahdosta riippumatta. Noin sitä varmemmin mitä hoitamattomampia ne ovat.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Työstressi johtuu heikkoudesta

ViestiKirjoittaja Hilppa » 26.08.2013 22:23

Koko ajan kuitenkin tulee eteen uusia valintoja. Aikuinen on päätäntävaltainen ja vastuussa omista uusista valinnoistaan. Toista on lapsen asema, koska on enemmän riippuvainen ympäristönsä läheisistä. Mielestäni aikuinen, joka lukitsee valintansa jo etukäteen kieltämällä totaalisesti niiden mahdollisuuden, on lähellä vankeutta.
Hilppa
 

Re: Työstressi johtuu heikkoudesta

ViestiKirjoittaja Mirri » 26.08.2013 22:33

Mitä vakavammin traumatisoitunut ihminen sitä vakavammin ja varmemmin hän on traumojensa 'vangitsema' - ellei hänelle ole tarjolla hoitoa traumojen synnyttämien kahleiden katkaisemiseen.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Työstressi johtuu heikkoudesta

ViestiKirjoittaja Hilppa » 26.08.2013 22:38

Mirri kirjoitti:Mitä vakavammin traumatisoitunut ihminen sitä vakavammin ja varmemmin hän on traumojensa 'vangitsema' - ellei hänelle ole tarjolla hoitoa traumojen synnyttämien kahleiden katkaisemiseen.

Tarkoittaako vakavasti traumatisoitunut mielestäsi sitä, että ihminen ei ole päätäntävaltainen, olisi tahdostaan riippumaton eikä olisi oikeustoimikelpoinen?
Hilppa
 

Re: Työstressi johtuu heikkoudesta

ViestiKirjoittaja Mirri » 26.08.2013 23:04

Hilppa kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Mitä vakavammin traumatisoitunut ihminen sitä vakavammin ja varmemmin hän on traumojensa 'vangitsema' - ellei hänelle ole tarjolla hoitoa traumojen synnyttämien kahleiden katkaisemiseen.

Tarkoittaako vakavasti traumatisoitunut mielestäsi sitä, että ihminen ei ole päätäntävaltainen, olisi tahdostaan riippumaton eikä olisi oikeustoimikelpoinen?

Ei tarkoita - ei ainakaan välttämättä.
Luultavasti molemmat ymmärrämme, että mainitsemasi asiat oikeustoimikelvottomuuksineen ja päätäntävallattomuuksineen ovat ääritilanteita, joista useimmiten ei ole kysymys puhuttaessa siitä, että traumatisoituneiden ihmisten kohtalona on olla traumojensa pyöriteltävinä sitä pahemmin mitä vähemmän ovat saaneet hoitoa. Riippuen tietysti heidän traumojensa vakavuudesta.
Traumat voivat 'vangita', lamaannuttaa ja aiheuttaa toimintakyvyttömyyttä monin tavoin elämän varrella, vaikkeivät aiheuttaisikaan oikeustoimikelvottomuutta tai mitään sinne päinkään.

Mutta toisaalta: vaikeasti traumatisoitunut ihminen voi traumojensa vuoksi olla niin sairas, että hän on juuri sitä mitä sanoit - ei ole päätäntävaltainen, on tahdoton, eikä ole oikeustoimikelpoinen...
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Työstressi johtuu heikkoudesta

ViestiKirjoittaja Hilppa » 26.08.2013 23:14

Mahdammekohan nyt tarkoittaa lainkaan samaa asiaa ja puhua samoista ihmisistä? Sarasvuon artikkelissa puhutaan työssäkäyviltä ihmisistä, millä ei ymmärtääkseni ainakaan tavallisimmin tarkoiteta vakavasti traumatisoituneita ihmisiä.
Hilppa
 

Re: Työstressi johtuu heikkoudesta

ViestiKirjoittaja Mirri » 26.08.2013 23:33

Minäkin arvelen, että puhumme eri asioista. :)
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Työstressi johtuu heikkoudesta

ViestiKirjoittaja Peilikuva » 26.08.2013 23:50

Mirri kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:
Eikös Sarasvuon oppien linjan mukaista ole sellainen ajattelu, ettei menneisyyden perhettään eikä kasvuympäristöään voi vaihtaa, mutta nykyisyydessään ihmiset voi lähes valita ympärilleen?

Kuulostaa upealta. Kunpa Sarasvuo kertoisi senkin, että mitä tehdä läheisille, joita ei mitenkään voi valita; he vain ovat olemassa rakkaina lähiomaisina ja sillä siisti. Ei kai heitä sentään pidä ryhtyä sulkemaan johonkin, jotta oma elämä sujuisi mallikkaammin?

Elämä on täynnä asioita (ihmisiä, tapahtumia, kokemuksia...), joita ei voida valita, ja joita ei voida millään lailla sulkea pois nykyisyyttä häiritsemästä - toisin kuin Sarasvuo uskoo ja luulee.

Minä ymmärrän, mitä Hilppa sanoo. Kyllä menneisyyden perheen ikeestä voi irti päästä. Kaatamatta kaikkea omaan niskaan tullutta seuraavan sukupolven niskaan.
Ymmärrän Mirriäkin, joka katsoo omalta kantiltaan asiaa. Ei kukaan pyydä läheisiään valitsemaankaan, ei edes Sarasvuo.
Peilikuva
 

Re: Työstressi johtuu heikkoudesta

ViestiKirjoittaja Peilikuva » 27.08.2013 01:42

Ymmärtäväisyys on auttanut ainakin tähän asti. En tiedä muista, mutta niitä ihmisiä kiitän jotka ovat joutuneet liikaa ymmärtämään. On yleensä ihme, että on ihmisiä ympärillä. Enkä tarkoita teitä.
Peilikuva
 

Re: Työstressi johtuu heikkoudesta

ViestiKirjoittaja Peilikuva » 27.08.2013 02:28

Ja tahdot sanoa jotakin? Kenties minulle? Sano, jos minulle kirjoitat.
Peilikuva
 

Re: Työstressi johtuu heikkoudesta

ViestiKirjoittaja Peilikuva » 27.08.2013 02:57

Ja sinäkö ihan oikeasti haluat omat tekstisi ilman leikkauksia tänne? Kaiken muunkin siitä ympäriltä, joista sinä vain osan mainitset muistaessasi? Haluatko?
Peilikuva
 

Re: Työstressi johtuu heikkoudesta

ViestiKirjoittaja Peilikuva » 27.08.2013 03:37

Tiedätkö mikä minua harmittaa kaikkein eniten, eikä sinun puolestasi? Käyt kaikkien sellaisten ihmisten kimppuun, joilla ei ole osaa eikä arpaa minun sanomisiini. Kuten nyt yllättäen Reinikaisen.
Mirri sai sinulta kuukausi tolkulla aiheetta niskaan ja kun sitä et saanut toisella palstalla oksentaa, niin teit sitä täällä. Ihan vain siitä ilosta, kun sinusta niin tuntui ja olit varma kuka on kuka. Anna palaa ja näytä nyt kuinka sivistynyt olet ja kuinka sivistyneesti osaat keskustella.

Minulle se tuli jo aikoja sitten selväksi, enkä sen enemmin sinuun ruutia tuhlaa.

Ps. Sinä Beth tiedät tasan tarkkaan sen minun yhden viestin, josta otit pultit ja teit minusta kansaa vastaan kiihottajan ja rasistin. Ihan varmasti tiedät. Ja oliko se aiheellista moiseen syytökseen??
Peilikuva
 

Re: Työstressi johtuu heikkoudesta

ViestiKirjoittaja Peilikuva » 27.08.2013 04:29

Beth kirjoitti:
Peilikuva kirjoitti:Minulle se tuli jo aikoja sitten selväksi, enkä sen enemmin sinuun ruutia tuhlaa



Hyvinkin aloitit ruutien tuhlamista jo neljasta viestistasi foorumilla minuun, ja ensimmäinenkin koskii minua, täällä ja siellä tukarillasi, siellä sinä hehkutit miten ei idästä tuulet heilutta sinua heti ekassa viestissasi? Heiluttavat, enitan, sinua jos ketään varsinkin. Ja tämä, kuinka monesko postaus ja ketä se koske? Voi voi sinua enitan, mitä sinussa muuttunut, ei mitään, ihan samanlainen kiero enitan..

Mutta siinähän visastelit ymmärtäväsi hyvin Sarasvuotakin näköjään, tai ainakin olevinasi sitä, niin miksi et aloittaisi sitä ettei esim. sossuelämäsi ja ikuinen lusmuilusi kenties niin kun Sarasvuosi sanoo ole muiden syytä vaan sinun ja vain sinun :geek: :ugeek: , ja varmaankin tärkemmin ajateltuaan vähintäin kuvittelemistäsi "venäläisten" joita sinä "et voi sietää" tietenkään. Mietti näitä mielummin kun kirjoitaisit typeriä uhittelujasi jostain "ruudin tuhlamisesta" joksi kutsut oma säälittävä rasistista potaskasi. Miksi minä edes lue sinua..Menisit syleilemään Reinikäisesesi kanssa, ei kai teillä sama alkuperä sattumalta, kun olet niin käsittämätön? :shock: Hänestä on moneksi kuulemma.

Muuta en voi sanoa kuin että olen pahoillani vuoksesi. Sen vuoksi, ettet edes ymmärrä pyytää anteeksi niiltä ihmisiltä. joita olet loukannut. Hauku minua niin paljon kuin ehdit, mutta jätä muut rauhaan.

Etkä minustakaan riitakumppania saa.
Peilikuva
 

Re: Työstressi johtuu heikkoudesta

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 27.08.2013 12:15

Psykopatologia kirjoitti:14:47
Sehän on selvä, että on myös muita syitä kuin (suoraan) itsestä johtuvia
(jotka nekään eivät ole välttämättä itsen "syytä").

Sangen yleinen selitys-moodi on kuitenkin, että ihminen on (ikään kuin)
tabula rasa, johon patologisoiva ympäristö piirtää omat jälkensä.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

EdellinenSeuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa