Helmenkalastaja kirjoitti:Olen, Kahvi, kanssasi samaa mieltä. Tosin se tilanne, jossa ensimmäisen kerran 'oman elämäsi faktaa' käytit, ei tarkasti ottaen täyttänyt kriteereitä. Saattoi olla totta, mutta saattoi olla olemattakin.
Joo tuon "virhemarginaalin" olemassa olon totesin itsekin tuossa aikaisemmassa viestissäni. Voisi ilmaista asian myös niin, että vaikka korrelaatio on erittäin vahva, mutta kausaalisuuden vahvuudesta on syytä olla ainakin hieman epäileväinen.
Olisikohan tuo "virhemarginaali" jotain induktiiviseen päättelyyn liittyvää ongelmaa tms: http://fi.wikipedia.org/wiki/Induktion_ongelma
No niin tai näin, niin ehkä minun tapaukseni on vähän huono esimerkki tämmöiseen ketjuun, jossa käsitellään termistöä laajasti ja yleisesti; yksittäiselle henkilölle tapahtuneista asioista ei oikein voi päätellä mitään yleispätevää tmv.
--
Mikäli on tarvetta käsitellä juuri tätä minun elämässäni tapahtunutta "oman elämäni faktaa", niin siitä keskustelua käydään täällä: viewtopic.php?f=16&t=7415&start=500#p206229