Oletko vastuussa toisen tunteista?

Re: Oletko vastuussa toisen tunteista?

ViestiKirjoittaja vladimir1 » 18.01.2013 22:32

Psykopatologia kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Psykopatologia, lieneekö se suurikin ihme, jos joskus joltakin palaa käämit niin,
että uhoaa Kyllästyneelle ja sinulle.

Ei kyse ole (ollut) uhoamisesta vaan uhkaamisesta.

Koska minä sinua olen uhkaillut?

Kai sitä nyt käämit palaa kun Kyltsi selittää kuinka muiden pitäisi ottaa vastuuta ja plaa plaa plaa eikä ota itse mitään vastuuta mistään
vladimir1

ViestiKirjoittaja vladimir1 » 18.01.2013 22:48

Nyt Kyltsi ja Pertti varmaan lähtivät käsi kädessä soittamaan poliisille kun kerran molemmat katosivat foorumilta (klo 21.47)
vladimir1

ViestiKirjoittaja vladimir1 » 18.01.2013 22:51

Tässä on Kyltsille biisi: http://www.youtube.com/watch?v=z-vl-QEDXrY
PP: abstrakti_ Haista vittu..
vladimir1

ViestiKirjoittaja vladimir1 » 18.01.2013 23:39

Trisseltä terveisiä:

"Joo, ottaa pannuun vaan. Kuules K kun tätä kuitenkin luet niin P:lle ehdotin diiliä että minua saa haukkua ihan miksi mieli tekee - jopa haisevapilluiseksi huoraksi - eikä se vähempää voisi haitata kun seksiä olen viimeksi harrastanut vuosia sitten ja kylvyssäkin käyn kahdesti päivässä mutta raha-asioihini ei tule puuttua! Jumalauta että on vajaamielistä selittää että "toimeentulotuki on tarkoitettu tilapäiseksi avuksi mutta sinä olet elänyt sillä vuosikaudet" ihmiselle joka on parhaillaan sairauslomalla ja saa sairauspäivärahasta ja asumistuesta yhteensä lähes sata euroa alle toimeentulominimin. Sietäisit hävetä mutta sitähän et osaa eikä koko ongelmaa olisi jos osaisit hävetä käytöstäsi! Mitä kuvittelet että minä voin asialle tehdä?! Ajatella että "syöminen on kaikenkaikkiaan yliarvostettua joten taidanpa olla viikon syömättä ettei tarvi hakea toimeentulotukea tälle kuulle" tai "jätänpä vuokran tammikuulta maksamatta" vai kenties "lääkkeidenkäytöstä pidän kahden viikon tauon - onhan niitä jo tähän elämään mennessä tullut tarpeeksi napsittua"!

Saatanan vajaamielinen vittupää kyllä olet! Jos tienaan huutiksesta keskimäärin 13 euroa kuussa ja laitan sen jollekin muulle tilille kuin omalleni eikä asia toimeentulovirastoakaan kiinnosta paskan vertaa niin se ei sulle kuulu vähääkään! Toimeentulotuessahan suorastaan neuvotaan ihmisiä maksattamaan velat ym. jotenkin muuten kuin omalle tililleen. Se 13 euroa ei sulle kuulu paskaakaan!

Vielä ymmärtäisi jos olisin työttömänä että voisit moraalisista ylemmyyksistäsi käskeä mut menemään töihin mutta ymmärrätkö saatanan vajaamielinen munanlutkuttaja että mä olen SAIRAUSPÄIVÄRAHALLA TYÖKYVYTTÖMYYDEN VUOKSI JA TARVIN TOIMEENTULOTUKEA ELÄMISEEN PUUTTUVALTA OSALTA JOKA TULOISSANI JÄÄ ALLE TOIMEENTULOMINIMIN! Ja sen työkyvyttömyyteni päättää asiantuntijalääkärit joilla on käytössään minusta kirjoitetut lausunnot ainakin 11 vuoden ajalta 2002-2013 eikä joku vamma-apina joka on säälin vuoksi valtion rahoilla kustannettavassa ikuisuusterapiassaan itse ettei menisi tekemään jotain kouluampumisia täydellisen sekopäisyytensä vuoksi! Mutta sitähän sinä et ymmärrä... after all, jos ymmärtäisit et olisikaan se täydellinen sekoboltsi joka olet!

Oot vapaa halutessasi kopioimaan tekstin palstallenne tai vastaamaan siihen ihan rauhassa!"
vladimir1

ViestiKirjoittaja ve e » 18.01.2013 23:49

Äh, onko sulla jotenkin piuhat ristissä Vladimir, kun siinä vaiheessa, kun sun kaiken järjen mukaan pitäs jo rauhotella Trisseä, sä kierrät heittämässä bensaa sen liekkeihin?
ve e

ViestiKirjoittaja vladimir1 » 18.01.2013 23:54

Piuhat mulla on ollut ristissä jo useamman vuoden.
vladimir1

ViestiKirjoittaja ve e » 18.01.2013 23:57

No ei se ole paha, mutta tuskin auttaa bensa Trisseä enää tässä vaiheessa.
ve e

ViestiKirjoittaja vladimir1 » 18.01.2013 23:59

ve e kirjoitti:No ei se ole paha, mutta tuskin auttaa bensa Trisseä enää tässä vaiheessa.

Totuuden julkistaminen auttaa aina.
vladimir1

ViestiKirjoittaja ve e » 19.01.2013 00:03

No onhan se harmi, mitä Kyllästynyt sanoi siitä tässä ketjussa, mutta näillä jutuilla on tietenkin historiansa.
ve e

ViestiKirjoittaja mr jalsan » 19.01.2013 01:39

ve e kirjoitti:Ymmärsin niin, että loukkaantunut, joka kertoo loukkaantuneisuudestaan, voi odottaa ylläpidon tukea, toisten pieneen vaivaamiseen asti. Niin kai täällä on elettykin?

Toisaalta, jos löydetään muita tapoja ilmaista loukkaantuneisuutta, niin sitten ei välttämättä ole ylläpito ruvennut kauheasti arvailemaan, että mitä voisi olla taustalla. "Suu auki tai suu poikki." Tämä on tainnut käytännössä päteä alla olevassa lainauksessa erityissuojeluksen alaisiksi vihjatuissa raha- ja seksiasioissakin. Vaikutelma on, että tässäkin ketjussa taisi käydä niin, että käyttäjä, joka loukkaantui tavasta, jolla hänen raha-asioistaan puhuttiin, tuli poistetuksi. Sen takia, että asian maltillisen, pitkämielisen kertomisen sijasta otti pultit. Tai sitten halusi itse poistoon.

Anteeksi, että kirjoittelen tällaisia, vaikka olen uusi nimimerkki. Olen ollut täällä ennenkin, ja seurannut keskustelua aika tiiviisti luultavasti jo kuukauden ajan.

Psykopatologia kirjoitti:Mm. seksi, uskonto, rahat ym. ovat herkkiä aiheita, joissa loukkaantumiset voivat olla herkässä.

Tärkeää on, että toista tai toisia ei tulisi pyrkiä nöyryyttämään, vaikka se voi tuoda itselle
ainakin hetken helpotuksen.

Tarkkailkaa tekstejäni!

Tuore olen minäkin. Ja minusta tuo julmuus jolla tavalla rouva kyllänen rääkkää mirriä ja trisia ei tulisi olla sallittavissa.
mr jalsan

ViestiKirjoittaja mr jalsan » 19.01.2013 01:41

Toisaalta eukko ärsyttaa niin tahallaan, että ei paranis lähteä mukaan ollenkaan. Läheiset säälittää
mr jalsan

ViestiKirjoittaja Hilppa » 19.01.2013 12:40

Aloituksessa on muun muassa tällaisia vastauksia otsikkokysymykseen "Oletko vastuussa toisen tunteista?" (siis pieni satunnainen poiminta aloitussivun viesteistä):
Trööt. Ette vastaa ketjun otsikkoon. Viestit poistoon.
Obelix

Kirjoittaja Mirri » 16.01.2013 15:39

En, enkä myöskään toisen ihmisen käyttäytymisestä, jota hänen tunteensa synnyttävät.

Mirri

Kirjoittaja Kyllästynyt » 16.01.2013 15:44

Mirri kirjoitti:
En, enkä myöskään toisen ihmisen käyttäytymisestä, jota hänen tunteensa synnyttävät.

Etkö myöskään tunne olevasi minkäänlaisessa vastuussa tunteista joita sinun käytöksesi, tekosi tai sanasi toisissa ihmisissä aiheuttavat?
“Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes.
That way when you criticize them, you are a mile away and you have their shoes.”

Kyllästynyt

Kirjoittaja Kahvi » 16.01.2013 15:55

Toisen tunteista voi olla vastuussa oikeastaan vain silloin, kun on tahallaan ja tarkoitushakuisesti toiminut.

Edellisiin lainauksiin liittymättä, mutta aiheeseen ja kirjoittamisen vastuuseen liittyen otan esille vielä muutaman aiheen. Palstalla on minulle myös ehdotettu, että minun tulisi ottaa huomioon toisen kirjoittajan meneillään oleva terapiaprosessi, jos kirjoitukset tiuntuvat minusta hyökääviltä tms. On käytetty oman toista loukkaavan kirjoituksen perusteena myös, että "Minun on ihan pakko nyt sanoa tämä..." ja on todettu kirjoitusen jäljessä, että kirjoittaja on tiennyt tai tarkoittanut kirjoituksensa ilkeästi sanotuksi, mutta on vaan ollut ihan pakko, jota mystistä pakkoa on käytetty perusteena. Sitten on ollut suoria hyökkäyksiä, milloin siksi, että en ole ollut tarpeeksi virikkeellinen vaan tylsä kirjoittaja tai paksupää. Sekin tietysti on ollut ihan pakko sanoa.

Mitä ovat nämä edelläkuvatun kaltaiset kirjoittajien sisäiset pakot? Jotain pyhää tunteen paloa ja ilmaisun jaloa voimaa?

Sitten on vielä aivan oma kategoriansa nämä hyssyttelyn ja yliymmärryksen vuodatukset, jotka ilmaantuvat bittiavaruudesta, kun joku joidenkin mielestä ilmeisesti syvän viisauden ja innovatiivisen älyn voimahahmo, mutta suoraan erittäin hyökkäävästi käyttäytynyt henkilö, on poistunut palstalta hetkeksi. Ovatko nuo hyssyttelyn ja yliymmärryksen vuodatukset pohjimmiltaan jonkinlaista sääliksi puettua pelkoa vai jonkinlaista yritystä luoda itsestä[än] empaattisen ihmisen kuva?

[Poisto 11.43.]
Hilppa

ViestiKirjoittaja Lette » 19.01.2013 13:12

Psykopatologia kirjoitti:Toisen muuttaminen ("lähetyssaarnaajana) on vaikeaa ja turhauttavaa.

Monet lapset ovat tätä yrittäneet omien vanhempiensa suhteen oman keski-ikänsä ylikin.

Jokainen ihminen on vastuussa omasta tunnetoiminnastaan.

Miten suhtautua toisen tunnereaktioihin?
Suhtautuminen voi olla tuomitsevaa tai auttavaa.
Auttava suhtautuminen tuottaa yleensä positiivista energiaa.
Vastapuoli on vastuussa suhtautumisestaan, omasta
tunnetoiminnastaan myös tähän.
Lette

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 19.01.2013 13:22

Hilppa kirjoitti:Edellisiin lainauksiin liittymättä, mutta aiheeseen ja kirjoittamisen vastuuseen liittyen otan esille vielä muutaman aiheen. Palstalla on minulle myös ehdotettu, että minun tulisi ottaa huomioon toisen kirjoittajan meneillään oleva terapiaprosessi, jos kirjoitukset tiuntuvat minusta hyökääviltä tms.

Taidat tarkoittaa tätä ehdotustani:
Helmenkalastaja kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:Kun esitin palstalle tulon motiivin, joka on terapiatauko (viitattanee siis psykoterapiaan), olevan huono motiivi, on otettava huomioon, että se on vain oma näkemykseni. Olisin mielelläni kuullut Psykopatologiankin näkemyksen asiasta. Hän todennäköisesti vastaa, että ei väliä, tietenkin voi tulla. Joskus on kuitenkin todennut, että muualla ei pitäisi käsitellä sellaista, mitä ei tuo esiin terapiassaan. Minä esitin oman näkemykseni ainoastaan siinä valossa, että koen kanssakirjoittajana tuon motiivin raskaaksi, jos joku tulee sen vuoksi, että on tauko terapiassa. Ne asiat, jotka ovat terapiassa "päällä" tulevat tänne muodossa tai toisessa, jos motiivi on tuo, koska terapiaprosessi on akuutisti "päällä". Henkilö tuo ne keinot ja syvän kyseenalaistamisen tavat mukanaan keskusteluun. En osaa esittää asiaani tuon paremmin nyt enkä ole varma, tulenko ymmärretyksi. Toivottavasti.

Minä kyllä kerron omista selviytymiskeinoistani (tässä tapauksessa tänne kirjoittamisesta) terapeutilleni, en salaa häneltä tietoisesti mitään.
Ja minulla on terapiaprosessi koko ajan akuutisti päällä. Valitettavasti terapeuttini tarvitsee taukoja aina välillä ;) . Ehkä tuon tietäminen voi helpottaa sinua,
jos kirjoitteluni tuntuu liian aggressiiviselta.

Ymmärrän oikein hyvin, mitä tarkoitat. Olen vain eri mieltä, mutta se lienee ymmärrettävää.

En minä tuossa pyydä mitään erivapauksia saada olla aggressiivinen terapiani varjolla. Ajattelin vain - niin kuin sanoinkin - että tuon asian tietäminen voisi kenties helpottaa sinua. Jos ei helpota, ei voi mitään. En ole tietääkseni missään vedonnut terapiassa käymiseeni oikeuttaakseni jotain tekemisiäni. Pohdin terapiatauon mahdollista vaikutusta siihen, että rekisteröidyin palstalle, kun erityisesti katsoit aiheelliseksi kysyä minulta, miksi rekisteröidyin! En ole huomannut, että muilta kysyttäisiin tällaista... Halusin olla kohtelias ja vastata, mutta vastaukseni kääntyikin minua vastaan.

Nyt, kun ollaan aiheessa, niin kysynpä sinulta, Hilppa, kun tunnut niin paheksuvan minun terapiassa käyntiäni samanaikaisesti täällä kirjoittamiseni kanssa: olisiko parempi, että en kävisi terapiassa? Vai toivotko tänne vain sellaisia mt-ongelmaisia, jotka eivät mitenkään erotu ns. terveistä? Mitä arvelet, olisiko myös parempi, että Kyllästynyt luopuisi a) terapiastaan tai b) tänne kirjoittelusta?

Hilppa kirjoitti:Sitten on vielä aivan oma kategoriansa nämä hyssyttelyn ja yliymmärryksen vuodatukset, jotka ilmaantuvat bittiavaruudesta, kun joku joidenkin mielestä ilmeisesti syvän viisauden ja innovatiivisen älyn voimahahmo, mutta suoraan erittäin hyökkäävästi käyttäytynyt henkilö, on poistunut palstalta hetkeksi. Ovatko nuo hyssyttelyn ja yliymmärryksen vuodatukset pohjimmiltaan jonkinlaista sääliksi puettua pelkoa vai jonkinlaista yritystä luoda itsestä[än] empaattisen ihmisen kuva?

Tämä oli sitten liian kryptistä minun ymmärrykselleni. En ainakaan itseäni tunnistanut näistä henkilöistä...

Korjaus: Lisäsin yhden lainausmerkin sitaattiin.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Mirri » 19.01.2013 13:30

Kyllästynyt kirjoitti:
vladimir1 kirjoitti:
Koska minä sinua olen uhkaillut?

Kai sitä nyt käämit palaa kun Kyltsi selittää kuinka muiden pitäisi ottaa vastuuta ja plaa plaa plaa eikä ota itse mitään vastuuta mistään

Po. "milloin", ei "koska".

Kyllästynyt, koska ja milloin tarkoittavat tässä yhteydessä samaa asiaa. Ei ole virhe käyttää sanaa koska sanan milloin sijaan, joten huomautuksesi on aiheeton.
Mirri

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 19.01.2013 13:51

Hilppa kirjoitti:Kun esitin palstalle tulon motiivin, joka on terapiatauko (viitattanee siis psykoterapiaan), olevan huono motiivi, on otettava huomioon, että se on vain oma näkemykseni. Olisin mielelläni kuullut Psykopatologiankin näkemyksen asiasta. Hän todennäköisesti vastaa, että ei väliä, tietenkin voi tulla. Joskus on kuitenkin todennut, että muualla ei pitäisi käsitellä sellaista, mitä ei tuo esiin terapiassaan. Minä esitin oman näkemykseni ainoastaan siinä valossa, että koen kanssakirjoittajana tuon motiivin raskaaksi, jos joku tulee sen vuoksi, että on tauko terapiassa. Ne asiat, jotka ovat terapiassa "päällä" tulevat tänne muodossa tai toisessa, jos motiivi on tuo, koska terapiaprosessi on akuutisti "päällä". Henkilö tuo ne keinot ja syvän kyseenalaistamisen tavat mukanaan keskusteluun. En osaa esittää asiaani tuon paremmin nyt enkä ole varma, tulenko ymmärretyksi. Toivottavasti.

Otan tämän osuuden vielä erikseen, koska minäkin haluaisin kuulla Psykopatologian näkemyksen asiasta, siis odotettavissa olevan terapiatauon huonoudesta (yhtenä) motiivina tällaiselle foorumille rekisteröitymiseen!
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 19.01.2013 14:31

Ko. konaatio on ihan passeli.

Joskus ennen esitettiin ihan toisissaan, että psykoanalyysiin (yms.)
menijöiden tai olevien ei tulisi tehdä mitään suuria muutoksia
elämässään.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 19.01.2013 14:41

Hilppa, minulla tuli mieleeni psykiatrisen poliklinikan potilaat, jotka myös hyödyntävät tällaisia foorumeita psyk.polien loma-aikoina; moni poliklinikka on suljettuna ainakin koko heinäkuun. Hoitava henkilö voi olla tavoittamattomissa käytännössä miltei koko kesän, eikä poliklinikalla ole tarjota ketään tilalle.
Pitäisikö heidänkin mielestäsi pysytellä poissa mt-aiheisilta vertaistukifoorumeilta hoitosuhteen ollessa tauolla?
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 19.01.2013 14:43

Psykopatologia kirjoitti:Ko. konaatio on ihan passeli.

elämässään.

Aivan ja tietenkin sallittua ja totta.

Mutta voiko kirjoittaja vaatia kyseisellä perusteella itselleen jotakin? Pelkkä mainitseminen tai vihje minulle, että minulle voisi olla jotain hyötyä asianomaisen terapiaprosessin olemassaolo[n tiedosta] on absurdi. Millä tavalla se tieto minua hyödyttää? Kaikilla meillä ihmisillä on jokin prosessi meneillään ja silti joudumme kirjoittamaan muut huomi[oon ottaen] omista prosesseistamme huolimatta.

[Lisäys 13.47.]

[Korjaus 13.50]
Hilppa

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 19.01.2013 15:02

Hilppa kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Ko. konaatio on ihan passeli.

elämässään.

Aivan ja tietenkin sallittua ja totta.

Mutta voiko kirjoittaja vaatia kyseisellä perusteella itselleen jotakin? Pelkkä mainitseminen tai vihje minulle, että minulle voisi olla jotain hyötyä asianomaisen terapiaprosessin olemassaolo[n tiedosta] on absurdi. Millä tavalla se tieto minua hyödyttää? Kaikilla meillä ihmisillä on jokin prosessi meneillään ja silti joudumme kirjoittamaan muut huomi[oon ottaen] omista prosesseistamme huolimatta.

[Lisäys 13.47.]

[Korjaus 13.50]

Niin kuin jo aiemmin sanoin, en ole kyseisellä perusteella vaatinut mitään! Koko asian toin esiin vain, koska vaadit minua kertomaan, miksi olin foorumille rekisteröitynyt! Syytä siis itseäsi! Minä odotan kanssakirjoittajiltani ihan samanlaista halua ymmärtää minua kuin minä osoitan muita kohtaan.

En ole havainnut sinun ottavan muita (lue: ainakaan minua) huomioon omista prosesseistasi huolimatta.

[Viestini tärkeimmän osan esiin tuominen tekstinkäsittelyn keinoin.]
Helmenkalastaja

EdellinenSeuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa