SUOMALAINEN MELANKOLIA

Re: SUOMALAINEN MELANKOLIA

ViestiKirjoittaja Hilppa » 14.12.2014 21:52

Ota nyt hyvä ihminen huomioon, että puhe herkkyydestä on itselleni samanlainen punainen vaate kuin sinulle sen kieltäminen. Ja tämä johtuu yksinkertaisesti siitä syystä, että omat läheiseni ja lähisukulaiseni ovat tämän herkkyystermin pilanneet minulle henkilökohtaisesti. Siksi en niin kovin paljon pidä herkkyyden esilleotosta tällaisena parantavana selityselementtinä, koska minulle se ei ole sitä ollut vaan päinvastoin hyvin haitallisia kokemuksia on siitä itselläni.

lisätty sana "hyviä".
Poistettu lisäys.
Viimeksi muokannut Hilppa päivämäärä 14.12.2014 22:16, muokattu yhteensä 2 kertaa
Hilppa

ViestiKirjoittaja Maaria » 14.12.2014 21:54

Niin on minullakin, herkkyydestä, hyvin tuskallisia kokemuksia.
Kirjoitinko herkkyydestä Parantavana selityselementtinä?
En tietääkseni tehnyt niin. Päinvastoin sairastuttavana , yhtenä osasiruna , siinä monisyisessä sopassa,
mikä lopulta sairastuttaa mielen, tai no, ainakin omani.

Kun aloin kieltää oman itseni, kun aloin verrata omia piirteitäni muiden ihmisten piirteisiin,
minä aloin voida huonosti.
Viimeksi muokannut Maaria päivämäärä 14.12.2014 22:00, muokattu yhteensä 1 kerran
Maaria

ViestiKirjoittaja Hilppa » 14.12.2014 21:59

Onko se mielestäsi persoonasi piirre?
Hilppa

ViestiKirjoittaja Maaria » 14.12.2014 22:02

Kyllä on. Piirre, jota voi hioa ja koulia, mutta ei muuttaa tai poissulkea.
Maaria

ViestiKirjoittaja Hilppa » 14.12.2014 22:11

Aivan.

Herkkyyden käyttö terminä on ongelmallinen asteikon suhteen. Kaikki varmaan ovat jossain määrin herkkiä ja kaikki ovat jossain määrin totuttautumiskykyisiä tai siis kykenevät turtumaan joihinkin asioihin (mennä luokan eteen pitämään esitelmä, jne.). Samoin kuin hyvä — paha –akselilla ihmisen määrittely ei ole sopivaa.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 14.12.2014 22:17

Ne 'herkkikset', jotka eivät kykene, ovat sairastumisvaarassa, jos tuntevat kovaa painetta pakottautumiseen ja totuttautumiseen. Ja noin etenkin kasvuvuosina; aikuisina ja vanhetessa ollaan jo vahvempia.

Lisäys: juuri lasten ja muiden kasvuikäisten 'herkkisten' vuoksi herkkyyden tunnistaminen on tärkeää. Jos tunnistettaisi ajoissa, syntyisi vähemmän vaurioita ja psyykkisiä ongelmia.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 14.12.2014 22:28

Mirri kirjoitti:Ne 'herkkikset', jotka eivät kykene, ovat sairastumisvaarassa, jos tuntevat kovaa painetta pakottautumiseen ja totuttautumiseen. Ja noin etenkin kasvuvuosina; aikuisina ja vanhetessa ollaan jo vahvempia.

Lisäys: juuri lasten ja muiden kasvuikäisten 'herkkisten' vuoksi herkkyyden tunnistaminen on tärkeää. Jos tunnistettaisi ajoissa, syntyisi vähemmän vaurioita ja psyykkisiä ongelmia.

Edelleen minusta määrittely ei ole edes eri tilanteiden suhteen noin yksinkertaista, vaan yksinkertaistettuna herkkyydeksi jopa haitallista.

Pakottaminen on tuossa esimerkissä se juttu. Lapsi, joka haluaa esittää, ei ole sen epäherkempi kuin hän, joka ei halua esittää. Juju on siinä, että lapsi laitetaan tekemään jotain sellaista, mitä hän ei halua. Ja sitten ovat vielä ne seuraukset, jotka esittämiskokemuksesta tulevat. Ja syyt, miksi lapsi ei spontaanisti halua esittää. Mitkä tapahtumat ovat johtaneet esittämishaluttomuuteen, aiemmat kokemukset, mahdollinen kiusaaminen, jne.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Hilppa » 15.12.2014 00:32

Sateentekijä kirjoitti:
Jill kirjoitti:...Eikä masennus ole ihmisen huonoutta, vaan yleensä se on herkkyyttä reagoida voimakkaasti ympäristön yllykkeisiin.

Hilppa kirjoitti:
"Vastustan ihmisen arvioimista hyvyys — huonous –asteikolla. Eikä kai kukaan ole sellaista vakavissaan esittänytkään. Sen sijaan jonkun heikkouden määritteleminen herkkyydeksi on myös ehkä jossain määrin haitallista ja itse ilmiön jäsentelyn hautaamista epämääräisyyteen ja epäselvyyteen."

Sateentekijä kirjoitti:
_Hilppa, mihin sinä vetäisit rajan herkkyyden ja heikkouden välille? Mielestäni se on veteen piirretty viiva, eri yksilöillä hyvinkin vaihteleva.Joillakin tuskin edes näkyvä...

En ymmärrä kysymystäsi, koska en ole esittänyt tuollaista. En tarkoittanut enkä sanonut, että joku ihminen on erityisen heikko (, kun esim. sairastuu keskivaikeaan masennukseen ja yleistyneeseen ahdistuneisuushäiriöön,) vaan, että kaikilla ihmisillä on ominaisuuksistaan johtuen erilaisia heikkouksia (eihän sairautta voi ainakaan vahvuudeksi kutsua!). En ehdottanut sanaa heikko sanalle herkkä minkäänlaiseksi synonyymiksi tai miksikään herkkyys—heikkous –akseliksi ainakaan. Sellaista en mielestäni ole kirjoittanut enkä ole ainakaan tarkoittanut.

Eikä mielestäni kukaan voi perustella omaa toimintaansa tai käytöstään omalla (muista poikkeavalla) herkkyydellään. Kuten ei sairaudellaankaan.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 15.12.2014 00:38

Herkkyys on hyvä asia edellyttäen että siihen ei liity masennustaipumusta tms.
Kaavamaisesti => luja minuus (ego) ja heikot suojautumis-prosessit (defenssit).
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Maaria » 15.12.2014 00:44

"Eikä kukaan voi perustella omaa käytöstään herkkyydellään tai sairaudellaan."

Eikä se,että itselle on jonkin sortin trauma herkkyydestä puhuminen. Saa olla peruste töykeydellle.
Viimeksi muokannut Maaria päivämäärä 15.12.2014 00:46, muokattu yhteensä 2 kertaa
Maaria

ViestiKirjoittaja Hilppa » 15.12.2014 00:44

Psykopatologia kirjoitti:Herkkyys on hyvä asia edellyttäen että siihen ei liity masennustaipumusta tms.
Kaavamaisesti => luja minuus (ego) ja heikot suojautumis-prosessit (defenssit).

Juuri tuo on se asia, joka on itselleni ollut se punainen vaate. Tarkennus: Siis että joku (useampikin läheiseni) on tullut toitottamaan minulle, kuinka herkkä hän on. Ja käytös on sitten ollut mitä on ollut. Ei ainakaan mitään herkkyyteen viittaavaa, vaan lähinnä minua kohtaan loukkaavaa.

Mutta ei näillä asioilla ole mitään tekemistä palstan ihmisten kanssa. Minä vaan en kokemuksistani johtuen pidä sellaisesta, että joku toteaa itsensä herkäksi suhteessa muihin.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Maaria » 15.12.2014 00:50

Minä olen herkkä suhteessa muihin.

Mutta ei minun tarvitse sinua enää ottakaan ns huomioon koska en tule toimeen töykeiden tai kovien ihmisten kanssaJohtuen omista kokemuksistani.
Maaria

ViestiKirjoittaja Hilppa » 15.12.2014 00:52

Jill kirjoitti:"Eikä kukaan voi perustella omaa käytöstään herkkyydellään tai sairaudellaan."

Eikä se,että itselle on jonkin sortin trauma herkkyydestä puhuminen. Saa olla peruste töykeydellle.

Millä tavalla olen ollut sinulle töykeä?
Hilppa

ViestiKirjoittaja Maaria » 15.12.2014 00:57

En pidä siitä, että oma mielipiteeni jyrätään mitätöidään tai teilataan ja omaa mielipidettä tuodaan esiin vähän tyyliin että kirjoitan tunteeomaista epäselvää yms. Kun nämä tietoni perustuvat omiin tuntemuksiin ja kokemuksiin.
Mielipide voidaan ilmaista niinkin ettei toisen mielipidettä mitätöidä.

Asiasta toiseen. Minä en enää jaksa tästä aiheesta kirjoittaa.
Palattaisiko melankoliaan ja muuhun. Tämä eksyi nyt kinasteluun ja olen itse siihe syypää.
Maaria

ViestiKirjoittaja Hilppa » 15.12.2014 00:59

Jill kirjoitti:Minä olen herkkä suhteessa muihin.

Mutta ei minun tarvitse sinua enää ottakaan ns huomioon koska en tule toimeen töykeiden tai kovien ihmisten kanssaJohtuen omista kokemuksistani.

Herkkyys on (tosin edellyttäen, että siihen ei liity masennustaipumusta,) Psykopatologian toimesta luokiteltu hyväksi ominaisuudeksi, joten voit olla onnellinen siitä, että sinulla on herkkä ja kaunis runosielu.

Tosin se, että luokittelet minut töykeäksi ja kovaksi ihmiseksi ei tue herkkyyttäsi ja kauneuttasi.

e -> o
Viimeksi muokannut Hilppa päivämäärä 15.12.2014 01:04, muokattu yhteensä 1 kerran
Hilppa

ViestiKirjoittaja Hilppa » 15.12.2014 01:02

Jill kirjoitti:En pidä siitä, että oma mielipiteeni jyrätään mitätöidään tai teilataan ja omaa mielipidettä tuodaan esiin vähän tyyliin että kirjoitan tunteeomaista epäselvää yms. Kun nämä tietoni perustuvat omiin tuntemuksiin ja kokemuksiin.
Mielipide voidaan ilmaista niinkin ettei toisen mielipidettä mitätöidä.

Asiasta toiseen. Minä en enää jaksa tästä aiheesta kirjoittaa.
Palattaisiko melankoliaan ja muuhun. Tämä eksyi nyt kinasteluun ja olen itse siihe syypää.

En ole teilannut mielipidettäsi, vaan esittänyt vastakkaisen mielipiteen. En voi sille mitään, jos mielipiteeni perusteluineen esitettynä vaikutti sinusta teilaamiselta. Olisiko minun pitänyt jättää kertomatta oma ajatukseni ja tyytyä sinun totuuteesi?
Hilppa

ViestiKirjoittaja Kuutar » 15.12.2014 01:03

Psykopatologia kirjoitti:
Jill kirjoitti:Hyvähän se, jos ei ole kokenut masennusta, enkä suosittele sitä kellekään.
Joskus saattaa kestää kauan ennenkuin paranemista tapahtuu.
Eikä masennus ole ihmisen huonoutta, vaan yleensä se on herkkyyttä reagoida voimakkaasti ympäristön yllykkeisiin.

Mutta vain hysteriformisessa masennuksessa.

Mitkä asiat ympäristössä etenkin aiheuttavat hysteriformista masennusta?
Kuutar

ViestiKirjoittaja Maaria » 15.12.2014 01:04

Nähän kirjoitin että mielipiteen voi ilmaista toisen mielipidettä kunnioittaen. En ole vaatinut sinua yhtymään omaani.
MIKSI JATKAT TÄTÄ.
Maaria

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 15.12.2014 01:07

Se, että muiden propagoimana ympäristöön "liittyy" masentavia tekijöitä
ja että on niin hölmö että uskoo niihin (auktoritatiivisin lausumiin).
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 15.12.2014 01:09

Jill kirjoitti:Nähän kirjoitin että mielipiteen voi ilmaista toisen mielipidettä kunnioittaen. En ole vaatinut sinua yhtymään omaani.
MIKSI JATKAT TÄTÄ.

Pitäisikö minun jollain tavalla maustaa mielipidettäni ja pehmentää (=muuttaa) sitä, että se ei häiritsisi sinua?

Ihmettelen käytöstäsi, ja sitä että suorastaan kiellät minua kirjoittamasta ja vieläpä isoin kirjaimin. En ole mielestäni muuta tuonut esiin kuin eriävän mielipiteeni herkkyys–asiasta.
Hilppa

EdellinenSeuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa