Tutkimus psykoosien syntydynamismeista

Re: Tutkimus psykoosien syntydynamismeista

ViestiKirjoittaja Kuutar » 17.01.2014 22:07

Psykopatologia kirjoitti:Tulee tehdä myös ero erilaisten psykoosien välillä.

Aloitusviestissä fukus on sch:ssa.

Skitsofreniaan sairastuneillakin suurella osalla on traumakokemuksia ja ympäristötekijöillä suuri merkitys sairastumisen todennäköisyyteen. Toivottavasti tuossa tutkimuksessa otetaan myös tämä Schulmanin artikkelissa esitetty näkökulma huomioon. Onhan vuosikausia etsitty "skitsofreniageenejä" joita ei ole löydetty, vaikka tiedetäänkin, että perinnöllinen alttius on hyvin todennäköisesti olemassa. Kaikki ihmiset joilla on perinnöllinen alttius, eivät kuitenkaan sairastu.
http://www.psykoterapia-lehti.fi/teksti ... man206.htm
Kuutar

ViestiKirjoittaja Hermes » 17.01.2014 23:06

Psykopatologia kirjoitti:Tulee tehdä myös ero erilaisten psykoosien välillä.

Aloitusviestissä fukus on sch:ssa.

Psykoosi-laatikkoon laitetaan kaikenlaisia ja eri syistä oireilevia potilaita, ja "skitsofrenia" oikeasti tarkoittaa lähinnä pidempään jatkunutta tai toistuvaa psykoosia. “Skitsofrenia" ei ole mikään yksi "solutason aivoja rappeuttava sairaus", kuten jotkut väittävät, vaan sen nimikkeen alla voi olla vaikka kuinka monesta eri syystä oireilevaa ihmistä. Jotkut näkyvimmistä psykiatrian auktoriteeteistakin ovat alkaneet kertoa tästä.

NIMH:n pomo Thomas Insel: http://www.nimh.nih.gov/about/director/ ... view.shtml Director’s Blog: Antipsychotics: Taking the Long View

"It appears that what we currently call “schizophrenia” may comprise disorders with quite different trajectories.”

Insel sanoi jossain tuon jälkeisessä kommentissa, että “skitsofrenian” alla voi olla vaikka kymmenen eri sairautta.

Psykiatrian historian asiantuntija Edward Shorter: http://www.psychologytoday.com/blog/how ... izophrenia

Well, hello! It has been apparent for decades to observers with a historical overview of these thousands of studies that different diseases were concealed under the blanket term schizophrenia. Some of the patients stabilized at a relatively low level and led normal lives. Others ended up “demented” on the back wards. Some required antipsychotics to stay well, others didn’t.

Hermes

ViestiKirjoittaja Hermes » 17.01.2014 23:22

Jill kirjoitti:Minun suvussani ei ole psykoosia.
Lääkäri on kuitenkin todennut että, ahdistukseni on
psykoottistasoista.

Kun minulle syötettiin neurolepteja, niin tavallaan menin täysin sisään kuoreeni. Olin hidas vastaamaan mihinkään, järkyttävän ahdistunut pääni sisällä, tahdoin vain eristäytyä. (Mielestäni esimerkiksi dopamiini-, jne aktivointi ehkä antaa jonkinlaista "rohkeutta" sosiaalisissa tilanteissa. Tapauksessani lääkkeet estivät sen vähänkään rohkeuden syntymisen). Kun selitin näitä asioita uudelle psykooseihin/skitsofreniaan erikoistuneelle psykiatrilleni, niin hän kommentoi niitä siten, että ei kuulosta että sinulla olisi skitsofrenia .. sitten hän sanoi hetken päästä, että hän pitää noita oireita (jotka nyt jälkikäteen olivat selvästi neuroleptien aiheuttamia) "psykoottistasoisina". Auttaa paljon, ehkä psykoosi tarkoittaakin "mielestäni liian kovaa", "mielestäni liian epänormaalia" tai jotain sellaista.
Hermes

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 17.01.2014 23:27

Kuutar kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:
Kuutar kirjoitti:Psykopatologia, tiedätkö sinä enemmän tuosta lukemastani näkökulmasta? Tiedätkö mihin se perustuu?

"tuosta lukemastani" ? "se"?

Siis psykologiassa on joskus esitetty näkökulma, että psykoosi voi olla tärkeä prosessi läpikäydä, jotta ihminen esim. kohtaisi omat pelkonsa tai traumansa. Näin olen lukenut, tiedätkö enemmän, mikä koulukunta näin ajattelee? Linkittämässäni Suomi24 keskustelussa oli kertomus aiheesta.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/9219207

- Mikäli pystyisimmme ennustamaan, kenellä tauti mahdollisesti hoitamattomana puhkeaa, voisimme keskittää kaiken mahdollisen hoidon tällaiseen ihmiseen ja mahdollisesti ehkäisemään psykoosin, sanoo emeritusprofessori Raimo K. R. Salokangas Turun yliopistosta.

http://yle.fi/uutiset/turkulaiset_mukan ... ia/7031315
Eikö muut sitten yhtälailla tarvitse hoitoa?
Eikö psykoosi voi olla myös äärimmäinen defenssi? Ajattellaanko niin, että muut mt-sairaudet kumpuaisivat ihmisen elämänkokemuksista ja elämäntilanteesta, mutta psykoosi olisi jotain, joka vain ilmestyy tyhjästä, eikä sillä olisi syy-yhteyttä mihinkään?

Eksistentiaalianalyytikot (Therapeia).

Psykoosi on myös defenssi.

Muut eivät niin paljon tarvitse hoitoa, eivät ainakaan sosiaalisesti foobiset.

Mm. neurologisesti vammautuneet tarvitsevan paljon hoitoa,
paljon enemmän kuin sosiaalisesti foobiset.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Pinja » 17.01.2014 23:27

Mun terpautti osaa hoitaa psykoottista, kävin sairaalasta käsin hänen vastanaanotoillaan, kun olin akuutissa psykoosissa. Huomasin, että hänellä oli otetta siihen hoitoon ja hän ymmärsi minua hyvin ja pysyi rauhallisena ja hermostumattomana eikä pelännyt minua. Terapeuttini on erikoistunut vaikeiden mielenterveyshäiriöiden hoitoon, joten luulen, että koulutus sisältää psykoosin hoitokoulutusta.
Pinja

ViestiKirjoittaja Mirri » 17.01.2014 23:31

Kuutar kirjoitti:En tiedä onko hoitolinjauksissa eroja eri paikkakunnilla, mutta ainakin siellä missä itse aikoinaan kävin, neurolepteja ehdotettiin " ennaltaehkäisevästi", vaikka en ollut eläissäni sairastanut yhtäkään psykoosia, eikä minulla ollut perinnöllistä riskiä siihen. Psykoosiriskin ajateltiin olevan olemassa projektiivisten testien perusteella, vaikka Perttikin on todennut, ettei niillä voi tehdä tarkkaa ennustetta.

Olisipa minunkin lapselleni ehdotettu neurolepteja ennaltaehkäisevästi; sellainen ennalta ehkäisy olisi ollut tosi tarpeeseen. Vaan ei ehdotettu...

Kuutar, mihin vuosilukuun tuo sinun 'aikoinaan' asettuu? Olisi hyvä tietää kuinka vanhaa asiaa muistelet. Minun muistelemani asia - se, ettei neurolepteja haluttu käyttää psykoosin ennalta ehkäisyyn, vaikka psykoosiriski oli erittäin suuri ja todellinen - ajoittuu vuoteen 2007.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kuutar » 17.01.2014 23:41

Mirri kirjoitti:
Kuutar kirjoitti:En tiedä onko hoitolinjauksissa eroja eri paikkakunnilla, mutta ainakin siellä missä itse aikoinaan kävin, neurolepteja ehdotettiin " ennaltaehkäisevästi", vaikka en ollut eläissäni sairastanut yhtäkään psykoosia, eikä minulla ollut perinnöllistä riskiä siihen. Psykoosiriskin ajateltiin olevan olemassa projektiivisten testien perusteella, vaikka Perttikin on todennut, ettei niillä voi tehdä tarkkaa ennustetta.

Olisipa minunkin lapselleni ehdotettu neurolepteja ennaltaehkäisevästi; sellainen ennalta ehkäisy olisi ollut tosi tarpeeseen. Vaan ei ehdotettu...

Kuutar, mihin vuosilukuun tuo sinun 'aikoinaan' asettuu? Olisi hyvä tietää kuinka vanhaa asiaa muistelet. Minun muistelemani asia - se, ettei neurolepteja haluttu käyttää psykoosin ennalta ehkäisyyn, vaikka psykoosiriski oli erittäin suuri ja todellinen - ajoittuu vuoteen 2007.

No tapahtui aiemmin 2000-luvun alussa. Uskoisin, että kyse on kuitenkin yksikön hoitolinjauksesta, olen samalla paikkakunnalla saanut ihan erilaista hoitoa eri paikassa.

Sinun poikasi kohdalla todellista psykoosiriskiä ei huomattu. Siis ennustetta ei osattu tehdä silloinkaan oikein, kun oli olemassa todellinen riski. Ennustaminen ei onnistu.
Kuutar

ViestiKirjoittaja Hermes » 17.01.2014 23:43

Mirri kirjoitti:

Minulla on jossain aika tuore tutkimus, jossa "psykoosiriskissä" olevat ihmiset oli jaettu kahteen ryhmään, joista toiselle annettiin neuroleptilääkitystä "ennaltaehkäisevästi". Molemmat ryhmät kuitenkin sairaustuivat psykoosiin yhtä paljon, tms, en muista detaljeja. Mikset itse kokeile neurolepteja, täytät varmasti riskirastit, vai oletko sairaudentunnoton?
Hermes

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 17.01.2014 23:52

Sähköhoidosta pitäisi tehdä lume-tutkimus
(kuten polvileikkauksista tehtiin).
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 17.01.2014 23:57

Kuutar kirjoitti:Sinun poikasi kohdalla todellista psykoosiriskiä ei huomattu. Siis ennustetta ei osattu tehdä silloinkaan oikein, kun oli olemassa todellinen riski. Ennustaminen ei onnistu.

Olisi huomattu, ellei olisi tehty vakavia hoitovirheitä. Luotettavan ennusteen tekeminen olisi onnistunut oikein hyvin, jos hoitovirheet olisivat jääneet tekemättä.

Toivottavasti et julkisuudessa käytä minun läheisiäni omiin todisteluihisi; vajavaisten tietojesi vuoksi todistelusi menevät pieleen, jos niin teet.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kuutar » 18.01.2014 00:01

Mirri kirjoitti:
Kuutar kirjoitti:Sinun poikasi kohdalla todellista psykoosiriskiä ei huomattu. Siis ennustetta ei osattu tehdä silloinkaan oikein, kun oli olemassa todellinen riski. Ennustaminen ei onnistu.

Olisi huomattu, ellei olisi tehty vakavia hoitovirheitä. Luotettavan ennusteen tekeminen olisi onnistunut oikein hyvin, jos hoitovirheet olisivat jääneet tekemättä.

Toivottavasti et julkisuudessa käytä minun läheisiäni omiin todisteluihisi; vajavaisten tietojesi vuoksi todistelusi menevät pieleen, jos niin teet.

Eikö minun kohdallani tapahtunut pieleen mennyt ennuste sitten ole mielestäsi hoitovirhe?

Totesin vaan, että tässä on nyt sitten kaksi tapausta joissa ennuste ei ole osunut oikeaan. Miten sinä uskot, että luotettava ennuste voitaisiin tehdä? Koko pointtinihan oli se, että tällä hetkellä luotettavan ennusteen tekeminen ei ole mahdollista, siksi asiaa parhaillaan tutkitaankin, miten ennustaminen onnistuisi, kuten aloitusviestissä kerrottiin.
Kuutar

ViestiKirjoittaja Mirri » 18.01.2014 00:03

Hermes kirjoitti:Mikset itse kokeile neurolepteja, täytät varmasti riskirastit, vai oletko sairaudentunnoton?

Olipa tyhmä kysymys. Luulet tietäväsi mitä lääkkeitä olen vuosien varrella kokeillut ja käyttänyt.
Mirri

ViestiKirjoittaja Pinja » 18.01.2014 00:05

Mirri kirjoitti:
Hermes kirjoitti:Mikset itse kokeile neurolepteja, täytät varmasti riskirastit, vai oletko sairaudentunnoton?

Olipa tyhmä kysymys. Luulet tietäväsi mitä lääkkeitä olen vuosien varrella kokeillut ja käyttänyt.

Harvemmin enää ikäisesi sairastuu skitsofreniaan.
Pinja

ViestiKirjoittaja Mirri » 18.01.2014 00:05

Kuutar kirjoitti:Eikö minun kohdallani tapahtunut pieleen mennyt ennuste sitten ole mielestäsi hoitovirhe?

Mitenkään en voi ventovieraan ihmisen kohdalla netin välityksellä ottaa sellaiseen asiaan kantaa.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hermes » 18.01.2014 00:08

Kuutar kirjoitti:Voiko psykoosi olla joskus tärkeä psyykkinen prosessi, jota ei kannatakaan estää? Näinkin muistan jostain lukeneeni. Mitä mieltä olette?

Minä ymmärrän tässä iässä kehoni (ml. aivoni) ja mieleni toiminnan niin hyvin, että en missään nimessä tahtoisi esimerkiksi neurolepteja ilman tahtoani. Olen miettinyt, että jos minulle tulisi vaikka jotain LSD-trippiin verrattavaa hallusinaatiota ja ajattelun vääristymää, niin en itse tahdo siltikään esimerkiksi neurolepteja, tai ainakaan ilman suostumustani. Jos minulle tulisi sellainen psykoosi, jossa on LSD-tyylisiä hallusinaatioita kroonisesti, niin paras hoito, jonka keksin, on sellainen, että menen vaikka johonkin rauhalliseen ja ystävälliseen paikkaan luonnon äärellä. Aikaa ja tilaa kävellä luonnossa, meditoida, syödä oikein ja niin edelleen. Esimerkiksi benzoja voisi käyttää rauhoittamiseen tai nukkumiseen tuollaisella retriitilla, hoitsut voisivat korkeintaan vaihtaa lakanat, tehdä tahtomaani ruokaa ja olla yleisesti ystävällisiä ja mukavia. Siinä se, minä teen itse loput.
Hermes

ViestiKirjoittaja Mirri » 18.01.2014 00:10

Pinja kirjoitti:
Mirri kirjoitti:

Harvemmin enää ikäisesi sairastuu skitsofreniaan.

Neurolepteja käytetään muuhunkin kuin skitsofrenian hoitoon/ehkäisyyn. Ja ne myös toimivat muissakin tarkoituksissa. Vaikea masennus on yksi mielen sairauksista, joita voidaan hoitaa neurolepteilla; neuroleptihoidolla voidaan ehkäistä sen muuttumista psykoottiseksi.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hermes » 18.01.2014 00:17

Mirri kirjoitti:

Tiedän kyllä, että olet kokeillut *piip*, mutta päiväkirja-asioita ei saa lainata ja niin edelleen. Pointti: olet ajamassa tuollaista kontrollia muille ihmisille, esimerkiksi "psykoosiepäilyille", mutta itse et suostu niitä syömään.
Hermes

ViestiKirjoittaja Kahvi » 18.01.2014 00:20

Olen ymmärtänyt, että traumojen tms läpikäymiseen tarvitaan voimavaroja ja riittävän "oikein" toimivaa ajattelukykyä. Ehkä jossain psykoosin muodoissa jompikumpi/molemmat vajavaisia tms, jolloin lääkitys lienee paikallaan?
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kuutar » 18.01.2014 00:22

Kuutar: Koko pointtinihan oli se, että tällä hetkellä luotettavan ennusteen tekeminen ei ole mahdollista, siksi asiaa parhaillaan tutkitaankin, miten ennustaminen onnistuisi, kuten aloitusviestissä kerrottiin.

Hietalan mukaan psykiatreja ja mielisairauksien tutkijoita on askarruttanut vuosikausia se, miksi samankaltaisilla oireilla varustetuista ihmisistä toinen sairastuu psykoosiin, mutta toinen ei. Nyt tähän halutaan selvyys.

http://yle.fi/uutiset/turkulaiset_mukan ... ia/7031315

Asiantuntijat eivät siis väitä kykenevänsä tällä hetkellä ennustamaan psykoosia. Jos sinä Mirri uskot itselläsi olevan tietoa siitä, miten psykoosia voisi ennustaa, kerro se ihmeessä noille asiantuntijoille.
Kuutar

ViestiKirjoittaja Pinja » 18.01.2014 00:25

Minun mielestäni psykoosia voidaan siinä mielessä ennustaa, että jos tiedetään henkilön kokeneen jonkin todella rankan elämänkokemuksen niin voidaan olettaa, että voi olla riskiryhmässä. Ongelma vaan on se, että tuleeko elämänkokemus lääkärin tietoon. Yleensä niistä asioista puhutaan terapeutille muttei ole oikein asiaan kuuluvaa lääkärille alkaa kertoa elämänkokemuksistaan. En usko tehoavaan ennaltaehkäisyyn, psykoosi tulee jos on tullakseen ja lääkkeiden käyttöön ei haluta kannustaa, jos muuten on terve, vaikka kuuluisikin riskiryhmään. Tiedän yhdet identtiset kaksoset, joista ensin toinen sairastui ja sitten toinenkin, ja mitään ennaltaehkäisevää lääkitystä ei oltu ehdotettu.
Viimeksi muokannut Pinja päivämäärä 18.01.2014 00:29, muokattu yhteensä 4 kertaa
Pinja

EdellinenSeuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa