Riidankylväjä kirjoitti:Psykopatologia kirjoitti:Klinge selitti, että legenda on myös tosiasia, ja kun
jotain toistetaan, se muuttuu todeksi, ja voimme hyväksyä, että niin on voinut tapahtua.
Klinge käsittelee "tosiasiaa" noin väljästi.
=eräs propagandan perusfaktoja
http://www.hs.fi/paivanlehti/30012015/t ... 2506280481HS kirjoitti:...
PUHTAASTI kielen tasolla analysoituna teksteissä esiintyy väitelauseita, jotka eivät ilmaise minkäänasteista epäröintiä tai ehdollisuutta. Kielitieteessä niitä kutsutaan tunnusmerkittömiksi.
Jos kirjoittaja olisi käyttänyt sanaa 'ehkä' tai verbin konditionaalimuotoa, lauseiden tulkinta olisi toinen. Aineistossa esiintyy esimerkiksi tunnusmerkittömiä lauseita, joissa esitetään väitteitä profeetta Muhammedista ja yleistyksiä somaleista.
Tutkimuksen avainkäsitteitä on käsitteistäjä, jolla tarkoitetaan näkökulman lähdettä.
Vitikan tutkimille teksteille ovat ominaisia lauseet, joissa näkökulma on peitetty. Niissä ei siis erikseen mainita, kenen näkökulmasta on kyse. Tästä syntyy vaikutelma, että asiat esitetään faktoina.
...
Kahvi kirjoitti:Aivan eri asiayhteydestä löysin tämän kielitieteellisen näkökulman faktasta vaikutelmana:HS kirjoitti:...
PUHTAASTI kielen tasolla analysoituna teksteissä esiintyy väitelauseita, jotka eivät ilmaise minkäänasteista epäröintiä tai ehdollisuutta. Kielitieteessä niitä kutsutaan tunnusmerkittömiksi.
Jos kirjoittaja olisi käyttänyt sanaa 'ehkä' tai verbin konditionaalimuotoa, lauseiden tulkinta olisi toinen. Aineistossa esiintyy esimerkiksi tunnusmerkittömiä lauseita, joissa esitetään väitteitä profeetta Muhammedista ja yleistyksiä somaleista.
Tutkimuksen avainkäsitteitä on käsitteistäjä, jolla tarkoitetaan näkökulman lähdettä.
Vitikan tutkimille teksteille ovat ominaisia lauseet, joissa näkökulma on peitetty. Niissä ei siis erikseen mainita, kenen näkökulmasta on kyse. Tästä syntyy vaikutelma, että asiat esitetään faktoina.
...
Kahvi kirjoitti:... Tunnusmerkittömyys ja/tai peitetty näkökulma aikaansaavat siis vaikutelman, että esitetään faktaa. Tulisi siis käyttää tunnusmerkkejä ("ehkä" yms) ja/tai näkökulmaa (minusta, Peppi Pitkätossun mukaan, jne), jolloin moinen vaikutelma ei pääse syntymään.
Itse näkisin vielä, että asiayhteydestä tmv voi päätellä esim tuon näkökulman.
Kielitoimiston sanakirja kirjoitti:fakta tosiasia, seikka, tosio.
http://www.kielitoimistonsanakirja.fi/Kielitoimiston sanakirja kirjoitti:tosiasia täysin varma, subjektiivisesta tiedosta t. tulkinnasta riippumaton asia, tosiseikka, tosio, fakta. Kiistaton tosiasia. Kylmä tosiasia on, että – –. Ummistaa silmänsä tosiasioilta. Kaikki tosiasiat puhuvat väitettä vastaan. Panna jku tapahtuneen tosiasian eteen ilmaista jklle jtak, johon tämä ei enää voi vaikuttaa. Vallankumous oli jo silloin tosiasia oli jo tapahtunut. Tosiasiassa todellisuudessa, itse asiassa, tosiasiallisesti. Tosiasiassa hän oli jo hävinnyt taistelun.
Kahvi kirjoitti:Kielitoimiston sanakirja toteaa:Kielitoimiston sanakirja kirjoitti:fakta tosiasia, seikka, tosio.http://www.kielitoimistonsanakirja.fi/Kielitoimiston sanakirja kirjoitti:tosiasia täysin varma, subjektiivisesta tiedosta t. tulkinnasta riippumaton asia, tosiseikka, tosio, fakta. Kiistaton tosiasia. Kylmä tosiasia on, että – –. Ummistaa silmänsä tosiasioilta. Kaikki tosiasiat puhuvat väitettä vastaan. Panna jku tapahtuneen tosiasian eteen ilmaista jklle jtak, johon tämä ei enää voi vaikuttaa. Vallankumous oli jo silloin tosiasia oli jo tapahtunut. Tosiasiassa todellisuudessa, itse asiassa, tosiasiallisesti. Tosiasiassa hän oli jo hävinnyt taistelun.
Koska Kielitoimisto lienee pätevin taho "selittämään" tms suomen kieltä, niin itse kallistuisin melko vahvasti heidän sanakirjansa selityksen mukaiseen näkemykseen termistä "fakta".
Helmenkalastaja kirjoitti:En ole onnistunut pääsemään perille siitä, mitä vikaa on ilmauksessa 'oman elämäni fakta'...
Kyllästynyt kirjoitti:Helmenkalastaja kirjoitti:En ole onnistunut pääsemään perille siitä, mitä vikaa on ilmauksessa 'oman elämäni fakta'...
Minä en ole onnistunut pääsemään perille siitä, mitä vikaa on ilmoituksessa "oma kokemukseni on..."?
Ja koska Kahvin väite siitä, että on nimenomaan fakta että koulukiusaaminen loppuu jos uhri muuttaa käytöstään, se on mielestäni väite joka loukkaa kaikkia niitä jotka ovat koulukiusaamisen uhriksi joutuneet.
Helmenkalastaja kirjoitti:Höpö, höpö. Kyllä minun oman elämäni fakta eli tosiasia on vaikkapa se, että olen opiskellut Tampereella.
En käsitä tuollaista sanankäytön rajoittamista!
Kyllästynyt kirjoitti:Helmenkalastaja kirjoitti:Höpö, höpö. Kyllä minun oman elämäni fakta eli tosiasia on vaikkapa se, että olen opiskellut Tampereella.
Mielestäni fakta on yleisesti tunnistettu ja tunnustettu asia; ei oma kokemus, elämys tai teko tms.
En lainkaan epäile, etteikö Helmenkalastaja olisi opiskellut Tampereella, mutta kovin yleisesti tunnettu asia se ei kuitenkaan ole, koska edes tällä palstalla eivät kaikki ole sitä tienneet - tai en minä ainakaan.
Helmenkalastaja kirjoitti:Kyllästynyt kirjoitti:Helmenkalastaja kirjoitti:Höpö, höpö. Kyllä minun oman elämäni fakta eli tosiasia on vaikkapa se, että olen opiskellut Tampereella.
Mielestäni fakta on yleisesti tunnistettu ja tunnustettu asia; ei oma kokemus, elämys tai teko tms.
En lainkaan epäile, etteikö Helmenkalastaja olisi opiskellut Tampereella, mutta kovin yleisesti tunnettu asia se ei kuitenkaan ole, koska edes tällä palstalla eivät kaikki ole sitä tienneet - tai en minä ainakaan.
Toisin sanoen sinä haluat rajoittaa sanan käytön tarkoittamaan vain yleisesti tunnistettua ja tunnustettua asiaa. Kielitoimiston sanakirja ei tällaista vaatimusta faktalle aseta.
Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa