Nollatoleranssi seksuaalisille ehdotuksille

Re: Nollatoleranssi seksuaalisille ehdotuksille

ViestiKirjoittaja Kahvi » 18.05.2012 11:21

Hilppa kirjoitti:Ei ole minulle kovin tuttu juttu. Olen miesvaltaisella alalla eikä yleensä kukaan suomalainen ole tullut halailemaan tai poskisuudelmia antamaan. Ainoastaan eräs henkilö vuosia sitten, mutta halailukulttuuri kuihtui pois, koska useampi koki sen vaivaannuttavana. Sen sijaan eteläeurooppalaiset ovat joskus suu mutrussa ojentuneet tervehtiessä poskisuudelmia antamaan.

Itsekkin olen huomannut, että aika usein pätee sääntö "kuormasta ei syödä" ja miespuoliset ovat työpaikoillaan hyvinkin pidättyväisiä naiskolleegoitaan kohtaan. Joillain toisilla työpaikoilla voi tietty olla toisenlainen kulttuuri.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kahvi » 18.05.2012 11:30

Kyllästynyt kirjoitti:Ja vielä useammin tuollaista huomiota ei parhaalla tahdollakaan pysty tekemään.

Miksi ei pysty tekemään?
Kahvi

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 18.05.2012 11:36

Hilppa kirjoitti:Ei ole minulle kovin tuttu juttu. Olen miesvaltaisella alalla eikä yleensä kukaan suomalainen ole tullut halailemaan tai poskisuudelmia antamaan.

Miesvaltaisella alalla on helppo olla, mutta mies naisvaltaisella alalla on aika järkyttävää.
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 18.05.2012 11:38

Kyllästynyt kirjoitti:No ihan vain sen takia, että suurin piirtein jok'ikinen lafkan miespuolinen työntekijä on rinnoissa kiinni - tai ainakin jutut ovat täynnä ehdotteluja.

Taidat olla poikkeuksellisen hemaiseva?
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Kahvi » 18.05.2012 12:07

Kyllästynyt kirjoitti:No ihan vain sen takia, että suurin piirtein jok'ikinen lafkan miespuolinen työntekijä on rinnoissa kiinni - tai ainakin jutut ovat täynnä ehdotteluja.

Onpa ikävä työpaikka sinulla :cry:

Itse en kyllä ole huomannut niillä työpaikoilla, joissa olen ollut itse töissä, mitään tuon sorttista käytöstä. Mutta tosiaan -ja ikävä kyllä- työpaikkakulttuureita on monensorttisia.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kahvi » 18.05.2012 12:11

Itse olen kyllä sitä mieltä, että minkään sortin seksuaalisviritteinen puuha ei ole oikein suotavaa työpaikoilla. Selkeästä häirinnästä puhumattakaan - ehdottomasti tuomittavaa. Tämä siis pätee osallisten sukupuolista riippumatta.

Ketjun aihe on tuo nollatoleranssi, mikä minusta tuo sen asian pohdittavaksi, että mikä on seksuaalista häirintää. Emme pysty toteuttamaan nollatoleranssia, jos emme pysty tarkkaan määrittelemään itse termiä.

Jos pelkkä kokijan oma subjektiivinen näkemys olisi riittävä peruste, niin ollaan aika lähellä mielivaltaa. Ilkeitä haluavalle ihmiselle semmoinen voi olla liian houkutteleva "lyömäase".
Kahvi

ViestiKirjoittaja Hilppa » 18.05.2012 12:57

Kahvi kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:Ei ole minulle kovin tuttu juttu. Olen miesvaltaisella alalla eikä yleensä kukaan suomalainen ole tullut halailemaan tai poskisuudelmia antamaan. Ainoastaan eräs henkilö vuosia sitten, mutta halailukulttuuri kuihtui pois, koska useampi koki sen vaivaannuttavana. Sen sijaan eteläeurooppalaiset ovat joskus suu mutrussa ojentuneet tervehtiessä poskisuudelmia antamaan.

Itsekkin olen huomannut, että aika usein pätee sääntö "kuormasta ei syödä" ja miespuoliset ovat työpaikoillaan hyvinkin pidättyväisiä naiskolleegoitaan kohtaan. Joillain toisilla työpaikoilla voi tietty olla toisenlainen kulttuuri.

Tuo nyt oli ajatus höpsöimmästä päästä. Siis että naiset olisivat seksuaalisesti tarjokkaina omassa työssään? Tuo "kuormasta ei syödä" oli eräs hölmöimmistä ilmaisuista ja työpaikkoihin sopimattomimmista ilmaisuista. Työ on työn tekemistä varten niin naisille kuin miehille, ei mikään ensisijainen parinetsintäpaikka.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Hilppa » 18.05.2012 13:02

Riidankylväjä kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:Ei ole minulle kovin tuttu juttu. Olen miesvaltaisella alalla eikä yleensä kukaan suomalainen ole tullut halailemaan tai poskisuudelmia antamaan.

Miesvaltaisella alalla on helppo olla, mutta mies naisvaltaisella alalla on aika järkyttävää.

Helppoa ei ole mikään, kun on erilainen joukossa. Ongelmat ovat erilaiset. Seksuaalisesti minua ei ole tultu lähentelemään työssäni, mutta työpaikkakiusaamista on aika ajoin esiintynyt. Sen lisäksi vihjailuja kiintiöpakolaisuudestani ja että olisin tullut valituksi ainoastaan naiseuteni enkä taitojeni ja osaamiseni vuoksi.

Seksuaalista lähentelyä ja törkeää käytöstä miehiltä naistyöntekijää kohtaan olen sen sijaan valitettavasti saanut nähdä siviilielämässäni. On todella ahdistavaa joutua näkemään humalaisen häirikköasiakkaan naistarjoilijaa (ja muita asiakkaita) kohtaan harjoittamaa törkeää käytöstä.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 18.05.2012 13:11

"Teho-osastossa" niiden täytyi salailla työ paikka romanssejaan.

13:57
Sehän on imartelevaa, että naiseuden eikä sukupuolen vuoksi.

Miniusta työpaikka voi olla tutustumispaikka siinä missä ravintelikin.

Ei syödä kuomasta = ei syödä muita kuin vapaita.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kahvi » 18.05.2012 14:08

Hilppa kirjoitti: Työ on työn tekemistä varten niin naisille kuin miehille, ei mikään ensisijainen parinetsintäpaikka.

Hyvä, että olemme asiasta samaa mieltä. Vaikka ilmaisemmekin sen eri tavalla.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Mirri » 18.05.2012 15:23

Psykopatologia kirjoitti:Miniusta työpaikka voi olla tutustumispaikka siinä missä ravintelikin.

Ravintolassa asiakkaat tuskin viipyvät kahdeksaa tuntia viitenä päivänä viikossa vuodesta toiseen. Ikävä kyllä työpaikkojen pariutumiskiemurat voivat aiheuttaa ongelmia, joista kärsii koko työyhteisö. Parisuhteen ongelmat eroineen ja uusine suhteineen eivät pysy poissa työpaikalta, jos toinen osapuoli (tai useampi...) työskentelee samassa paikassa.
Mirri

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 18.05.2012 16:02

Feministit sanoo, että "flirttailu on ah niin iihanaa..."

Misssä kohdassa se muuttuu seksuaaliseksi häirinnäksi?
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 18.05.2012 16:21

Riidankylväjä kirjoitti:Feministit sanoo, että "flirttailu on ah niin iihanaa..."

Misssä kohdassa se muuttuu seksuaaliseksi häirinnäksi?

Tuskin feministit sinun kanssasi ovat flirttailleet, nehän ovat kokemuksesi mukaan lesboja.
Mirri

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 18.05.2012 16:22

Huomasitko, että vastauksesi meni asian vierestä?
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 18.05.2012 17:10

Psykopatologia kirjoitti:"Teho-osastossa" niiden täytyi salailla työ paikka romanssejaan.

13:57
Sehän on imartelevaa, että naiseuden eikä sukupuolen vuoksi.

Miniusta työpaikka voi olla tutustumispaikka siinä missä ravintelikin.

Ei syödä kuomasta = ei syödä muita kuin vapaita.

a) USA:n tilanne ei liene täysin vertailukelpoinen Suomen oloihin. Siellä on haettu tiukkoja rajoja nimenomaan lainsäädännön kautta. En usko, että meillä tulisi toteutumaan sama.

b) Ei se silloin ole lainkaan imartelevaa, kun se ei ole imartelevaksi tarkoitettua ja perustuu ainoastaan taitojeni ja asiantuntemukseni vähättelyyn tai epäilyyn sekä vihjailuihin kiintiöpaikkojen avulla etenemisestä.

c) Aivan. Sehän nimenomaan on erilaisten ihmisten kohtaamispaikka ellei työ satu olemaan etätyöpainotteista yksin työskentelyä. Tosin kaikenlaiset läheiset ihmissuhteet saattavat luoda ongelmallisen tilanteen, mikäli toisilleen läheiset työskentelevät samalla työpaikalla. Niin sisarusten kuin vanhemman ja lapsen väliset aivan kuten avio- ja avopuolisoiden ynnä muiden sukulaisten läsnäolo samalla työpaikalla. Ehkä kaikkein hankalin tilanne työkavereiden kannalta on, kun puolisot, joilla sama työpaikka, eroavat.

Mielenkiintoiseksi suhtautumisen työpaikkaromansseihin tekee se, että suomalaisten on ollut ehkä sosiaalisesti hyväksyttävämpää tai fiinimpää kertoa tavanneensa puolisonsa ensi kertaa samalla työpaikalla tai työn kautta tutustuneensa kuin rahvaanomaisesti ravintelista bongaamalla. Nykyisin tosin netin kautta taitaa olla se tavallisin vaihtoehto ja ehkä neutraalein.

d) Eivät työntekijät mitään vapaata riistaa ole. Eivätkä kaikki, vaikka sinkkuja olisivatkin, pidä siitä, että työkaveri tekisi ehdotuksia.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 18.05.2012 18:41

Mirri kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Miniusta työpaikka voi olla tutustumispaikka siinä missä ravintelikin.

Ravintolassa asiakkaat tuskin viipyvät kahdeksaa tuntia viitenä päivänä viikossa vuodesta toiseen.
Ikävä kyllä työpaikkojen pariutumiskiemurat voivat aiheuttaa ongelmia, joista kärsii koko työyhteisö.
Parisuhteen ongelmat eroineen ja uusine suhteineen eivät pysy poissa työpaikalta, jos toinen osapuoli
(tai useampi...) työskentelee samassa paikassa.

Onneksi parisuhteen onni yhdessäoloineen voi olla suuri siunaus koko työyhteisölle.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 18.05.2012 19:40

Hilppa kirjoitti: Ehkä kaikkein hankalin tilanne työkavereiden kannalta on, kun puolisot, joilla sama työpaikka, eroavat.

Aivan. Paitsi, että vielä hankalammaksi voi mennä, jos toinen ottaa ja löytää itselleen uuden puolison työtovereiden keskuudesta. Silloin työyhteisössä voi tulla tunne kuin olisi joutunut keskelle saippuasarjaa...
Mirri

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 18.05.2012 20:19

Mirri kirjoitti:Aivan. Paitsi, että vielä hankalammaksi voi mennä, jos toinen ottaa ja löytää itselleen uuden puolison työtovereiden keskuudesta. Silloin työyhteisössä voi tulla tunne kuin olisi joutunut keskelle saippuasarjaa...

Tuohan on hyvä tilanne. Ei tarvitse joka ilta tapittaa saippua sarjoja telkkarista.
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 19.05.2012 13:20

Niin, mutta miten ihanaa, kun työpaikalla on sallittu suhde!
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kahvi » 19.05.2012 16:31

Muuten saisi minustakin vapaita "vongata" työpaikoilla, ja tuloksena olisi ihqu romanssai. Usein päättyvät kuitenkin eroon - exät samassa työpaikassa on pääsääntöisesti huono juttu.

Joskus pariskunnatkin on samassa työpaikassa huono juttu, varsinkin jos sattuvat olemaan johtavassa asemassa esim. jossain pikkulafkassa.
Kahvi

EdellinenSeuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa