Sadomasokismi / koulutuspolitiikka / ym.

Re: Sadomasokismi nyt tervettä

ViestiKirjoittaja maanvaiva » 15.05.2011 20:58

Olihan se oikea ala, koska saan töitä silloin, kun niitä haluan.
maanvaiva

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 15.05.2011 20:58

Vaikka putkinaiseksi.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja minätäällä » 15.05.2011 21:03

Ei ne paperitehtaat olisi täällä pysyneet, vaikka paperimiehet olisivat tehneet ilmaiseksi työtä. Markkinat on nyt muualla. Eikä Nokia muuta suunnitelmiaan, vaikka täällä kuinka suostuttaisiin polkemaan työehtosopimuksia ja alentamaan palkkoja. Rakennusalalla ja siivousalalla teetetään muualta tulleilla työntekijöillä pimeää työtä huonommalla palkalla ja kierretään veroja.

Omat lapsesi ovat siis kouluttautuneet haluamilleen aloille ja niinpä nyt sitten voidaankin oikein mielellään vähentää koulutusta jyrkästi. Löytävät sitten helpommin uuden työpaikan, kun kilpailua ja uusia valmistuneita on vähemmän. Entäs jos heidän työnantajansa ryhtyisivät vaatimaan, että työtä on tehtävä alle minimipalkan, 12 tuntia päivässä ja myös viikonloppuisin ilman erillisiä korvauksia, että pärjätään kansainvälisessä kilpailussa?
minätäällä

ViestiKirjoittaja minätäällä » 15.05.2011 21:22

Kuka täällä on mitään humanistiksi tai medianomiksi kouluttamisen puolesta puhunut? Itse sinä niistä vänkytät. Voin pahoin sinun teksteistäsi huokuvista asenteista. Itsellä ja omilla lapsilla menee hyvin, muista viis. Joutavat tinkiä haaveissaan, kouluttautua kaikki mieluiten vielä jollain pikakurssilla lähihoitajiksi, joustaa palkoissa ja työehdoissa.
minätäällä

ViestiKirjoittaja minätäällä » 15.05.2011 22:13

Älä itse vänkytä "luuloista" ja "luulemisista" joka käänteessä minulle osoittamissasi viesteissä. Luuletko olevasi kovinkin nokkela? Minä en ole väittänyt, etten arvosta kaupan kassojen työtä tai muuta kuin akateemista koulutusta. Tuo käsitys sai alkunsa PL:n koulutusta koskevasta vitsailusta, johon osallistuin toteamalla jotain kansakoulun opettajista ja lukion lehtoreista. Mutta samantekevää, mitä sinä luulet minun ajattelevan.

Kaikki vanhemmat haluavat omalle lapselleen mahdollisimman hyvän koulutuksen ja turvatun työpaikan sekä palkan, jolla myös elää. Kaikki varmasti toivovat, että oma lapsi saisi ammatin, josta pitää. Niinhän sinäkin olet ilmeisesti tehnyt. Tosiasia on kuitenkin, että työttömyys on edelleen tutkimusten mukaan sitä yleisempää, mitä vähemmän koulutusta työntekijällä on.
minätäällä

ViestiKirjoittaja minätäällä » 15.05.2011 23:19

No ei tarkoita, ei, että kaikkien pitäisi opiskella yliopistossa. Kunhan sinun lapsesi vain saavat halutessaan tehdä niin. Kunhan heillä vain on mahdollisuus ammattiin, jossa ansaitsevat sinua paremmin, niin että sinä voit olla siitä ylpeä. Muut joutavatkin sitten tinkiä toiveistaan opiskella itseä kiinnostavaa alaa, toiveestaan kyetä elättämään itsensä ja perheensä palkallaan, inhimillisistä työehdoista jne. Selvä.
minätäällä

ViestiKirjoittaja minätäällä » 16.05.2011 01:28

Vielä kerran, minä en ole puhunut media-assistenteista mitään. Varmasti sekä opiskelemaan lähtevä nuori että tämän vanhemmatkin miettivät yleensä myös alan työllisyystilannetta yhtenä tärkeänä alan valinnan kriteerinä.

En toki tunge sinun suuhusi mitään. Kärjistän vain hiukan niitä ajatuksia ja asenteita, joita kirjoituksissasi mielestäni ilmaisit. Hieno juttu, jos nyt sitten et oikeasti olekaan sitä mieltä, että työntekijöiden pitää loputtomiin tinkiä työehdoista ja palkoista, tehdä työtä samoilla ehdoilla ja palkoilla kuin halpatyövoiman maissa, niin että Nokia ja paperitehtaat sitten sen takia päättävätkin pysyä Suomessa ja Suomi pärjää halvan työvoiman takia kilpailukykyisenä. Kun vielä saataisiin puu yhtä nopeakasvuiseksi ja halvaksi kuin sademetsissä. Hyvä, jos et olekaan sitä mieltä, että korkeakouluopetusta tulisi vähentää ja nuoria patistella puoliväkisin hoitoalalle ihan riippumatta siitä, kiinnostaako se heitä, vain sen takia, että se taitaa olla tällä hetkellä lähes ainut ala, jolla työpaikkoja on varmasti tarjolla.
minätäällä

ViestiKirjoittaja Maria » 16.05.2011 11:04

Työ tekijäänsä kiittää. Varsinkin tilipäivänä. ;)
Maria

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 16.05.2011 11:14

Pitkä koulutus on useimmiten aivan turhaa ja hirveän kallista.
Työtehtävät ovat useimmten aivan yksinkertaisia.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja maanvaiva » 16.05.2011 12:11

Puhu vain omasta puolestasi, Psykopato. Kaikilla pitkän koulutuksen saaneilla ei ole yksinkertaiset työhommat vaikka sinä ehkä oletkin sellaisen alan löytänyt.
Kyllä minä ainakin raadan kuin alemman koulutuksen saanut duunari.
maanvaiva

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 16.05.2011 12:21

Niin, mutta työ on helppo.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja minätäällä » 16.05.2011 12:21

Suurimmalle osalle Nokiasta pois potkituista löytyy kuulema työpaikka ihan ilman mitään työttömyysjaksoa. Ja kykenevät varmasti hankkiutumaan kokonaan muihin maisemiin, jos täällä on jatkossa tarkoitus elellä vain toisten selkiä pesemällä. Yhden lopputiliä odottelevan ajatuksia voi lukea Taloussanomien nettilehdestä otsikolla "Pitäkää tunkkinne". Henkilöstö kuulema naureskelee jo ääneen tiedotustilaisuuksissa päälliköiden johtajajargonille, muutokselle, avoimuudelle, sitoutumiselle jne. Siinä sitä työelämän tyydytystä.
minätäällä

ViestiKirjoittaja minätäällä » 16.05.2011 13:01

Niitä matalapalkkaisimpia työssäkävijöitä seisoo kuulema siellä leipäjonossa. Minusta on ihan hyvä, etteivät nuoret enää kenties hae sitä sisäistä tyydytystä yhtä yksipuolisesti työnteosta kuin minun masentuva ja työuupuva sukupolveni. Minkä ihmeen takia pidät tarpeellisena laukoa tuommoisia nerokkaita huomioitasi kuin että ilman putkimiehiä hukkuisimme paskaan? Älä ihmeessä???
minätäällä

ViestiKirjoittaja Maria » 16.05.2011 13:45

Saako täällä harjoittaa pientä itsetutkiskelua? Tuli meinaan ihan sadomaso-fiilikset lukiessa tätä ketjua. Niin valitettavan/ihastuttavan totta moni asia.

Kyllästynyt kirjoitti:Pitäisi jokaisen muistaa, ettei yhteiskunta pyöri ilman bussinkuljettajia,

Ja jokaisen matkustajan pitäisi vielä muistaa maksaa se matkalippu ja olla pahoinpitelemättä kuljettajaa.

Kyllästynyt kirjoitti:vailla rakennusalan ammattilaisia asuisimme teltoissa ja että ilman putkimiehiä hukkuisimme paskaan.

Moni jo edesmennyt lähisukulaiseni oli kyseisen ammattikunnan edustaja. 1990-luvun lama oli käänteentekevä, suuri osa rakennusalan työntekijöistä jäi työttömäksi. Laman vuoksi lähes koko rakennusala uudistui 1990-luvun jälkeen. Uudet yrittäjät, kantavuuslaskelmia tekevät insinöörit ja rakennustyömiehet aloittivat alalla. Moni oli myös tyytyväinen, kun päästiin eroon suomalaisista juopoista kovaa palkkaa vaativista raksaduunareista ja saatiin rehdit ja ahkerat virolaiset ja puolalaiset osaajat tilalle.

Kyllästynyt kirjoitti:Akateeminen koulutus ei ole mikään autuaaksi tekevä asia.

Edellä mainittu on ikävän tutuksi käynyt oman kantapään kautta. Opiskelumääriä olisi pitänyt supistaa jo aikoja sitten tietyillä ylikoulutetuilla aloilla. Lääketieteen puolella hoksasivat tämän jo hyvissä ajoin toisin kuin typerät luonnontieteilijät ja monet muut. Risto Piekka antoi lausuman vuosia sitten, että tiettyjen alojen koulutuspaikkoja on vähennettävä, mutta mitä on tapahtunut. Edelleen on ylitarjontaa, koulutuspolitiikka on tempoilevaa tai se puuttuu ja vääristyneet asenteet kukoistavat. Missään tapauksessa ei pitäisi (väärin lupauksin) antaa ihmisten sankoin joukoin aloittaa opiskelua aloilla, joilla ei ole juurikaan mahdollisuuksia työllistyä. Se on ihmisten pettämistä ja etenkin nuorten ihmisten unelmien tuhoamista.
Maria

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 16.05.2011 15:36

Opiskelijamäärien rajoitukset yms. hallinnointi on luultavasti eniten Opetusministeriön rootelissa.
Hirveä virhe, ja kansa maksaa!

Toinen hirveä virhe on ollut ammattikorkeakoululaitos. Ja kansa maksaa!
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja minätäällä » 16.05.2011 15:44

Kyllästynyt, olen täysin samaa mieltä siitä, että matalapalkka-alojen palkoilla ei elä, ja niitä pitäisi sen takia nostaa säälliselle tasolle. Minä en ole koskaan sanonut, etten arvostaisi työtään tekeviä ihmisiä ja että arvostaisin vain akateemista koulutusta. Se väärinkäsitys lähti liikkeelle PL:n vitsistä, johon minä yhdyin, kuten jo kerran totesin. Mutta toitota vain ihan rauhassa täällä noita vääriä käsityksiäsi ja luulojasi. Siitähän sinä ilmeisesti suurimmat kicksisi saat. Voisin vaatia sinua poistamaan heti perättömät ja loukkaavat väitteesi, mutta oikeastaan minulle on aika yhdentekevää, mitä virheellisiä käsityksiä sinulle jää ja miten paljon niistä täällä vaahtoat.
minätäällä

Re: Sadomasokismi nyt tervettä ym. ym.

ViestiKirjoittaja maanvaiva » 16.05.2011 16:15

Ei kai se mitään haittaa jos nuori hankkii jonkun akateemisen koulutuksen?
Ennen kai sitä ongelma ovat sellaiset keski-ikäiset jotka eivät hanki mitään koulutusta vaan roikkuvat yliopiston kirjoilla vuosikausia.

Minä olen käynyt luonnontieteiden koulutusta, koska siitä olen aina haaveillut. Enkä ymmärrä miksei saisi haaveitaan täyttää vaan pitäisi hankkia koulutus alalta missä ei jaksa olla töissä eläkeikään asti työn tylsyyden vuoksi?
maanvaiva

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 16.05.2011 16:35

Olisi kiva, jos kaikki foorumilaiset osaisivat lukea.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Maria » 16.05.2011 16:48

Eikä tässä keskustelussa ole otettu kantaa yhdenkään yksilön tekemiin valintoihin. Jokaisen yksilön henkilökohtainen uravalinta on hänen omalla vastuullaan ja hänen oman harkintansa ja mieltymyksiensä tulos. Keskusteltiin koulutuspolitiikasta. Puhuttiin sankoin joukoin tehdyistä valinnoista ja aloituspaikkojen ylimääristä suhteessa työvoiman tarpeeseen.

Koulutuspolitiikan tärkeimpiä osia on monikanavaisen koulutusjärjestelmän määrällinen ja laadullinen suuntaaminen. AMK-fiaskon lisäksi on muitakin ongelmapesäkkeitä, kuten joka niemeen notkoon ja saarelmaan perustetut yliopistot. Suomi on pieni maa, jonka tulisi kohdentaa resurssinsa vain pariin yliopistoon, ei kaikkiin jo olemassaoleviin ja niiden sivuhaarakekonttoreihin. (Mutta kun jokainen kaupunki haluaa oman yliopistonsa, minkäs teet. Ja aluepolitiikka rulettaa/ruletti.)
Maria

ViestiKirjoittaja maanvaiva » 16.05.2011 17:14

Psykopatologia kirjoitti:Olisi kiva, jos kaikki foorumilaiset osaisivat lukea.

Jos tämä on minulle, voin poistua. Jotta tänne jää sitten vaan tämä sivistynyt taso.
maanvaiva

EdellinenSeuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa