Re: Mitä kadut?

ViestiKirjoittaja Maria » 22.10.2010 15:23

Katuminen ja harmittaminen ovat eri asioita. Subjektiivinen käsitykseni tietysti.

Katumiseen liittyy mielestäni syyllisyydentunto. Harmittaminen voi olla seurausta omasta virheestä, joka voi olla myös tahaton. Joskus ero voi olla veteen piirretty viiva, mutta katumisen käsitän kuuluvan astetta vakavampien asioiden yhteyteen.
Maria

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 22.10.2010 15:40

tris kirjoitti:No voin kai sen kertoa että minua kaduttaa etten saanut aikaiseksi viedä graduani tarkastettavaksi. En jaksanut käydä läpi ohjaajan viimeisiä korjausvaatimuksia mutta myöhemmin olen alkanut tajuta että se olisi luultavasti mennyt läpi heikohkolla arvosanalla ihan sellaisenaan. Eihän jokainen maisterikaan ole mikään ruudinkeksijä ja ne lopputyöt pääsääntöisesti päästetään läpi jos niihin on aikaa ja vaivaa uhrattu.

Maria edellä jo korjasikin käsitteellisen sekaannuksen.

Minua kaduttaa, etten ole komeampi.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 22.10.2010 15:51

tris kirjoitti:Eikö katumusta ole eri tasoista kuten mitä tahansa muutakin tunnetta?

Toki minulla on tärkeämpiäkin katumuksen kohteita mutta vaikka olen ollut hyvin avomielinen netissä niin en näe sellaista avomielisyyttä viisaaksi varsinkaan sen jälkeen kun kaikkea paljastamaani on häikäilemättömästi käytetty minua vastaan. Pelkurimaiset ja heikot ihmiset käyttäneet jotka eivät ole itse uskaltaneet tai halunneet mitään kertoa ja joiden halpamaisuudella ei näytä olevan mitään rajoja.

Ulkopuoliset eivät näe "avomielisyyttäsi" rehellisenä vaan naivina (ja usein manipulatiivisena).
"Hyvin" avomielinen et suinkaan ole ollut; luultavasti joissain asioissa hyvinkin peittävä (valikoidusti).
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 22.10.2010 16:04

En jouda selittämään tarkemmin.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 22.10.2010 16:27

Noinkin, mutta teet härkäsiä kärpäsiä, ja välillä jo selostuksistasi käy esiin,
että tapahtunut on omaa syytäsi, vaikka saatat syyttää muita.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 22.10.2010 17:57

Välillä katumuksessa on kyse enemmän häpeästä kuin syyllisyydestä.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 22.10.2010 23:15

Mistä tulee sanonta: "kaikkea muuta ihminen katuu, mutta ei nuorena naimistaan" ?
Riidankylväjä

Edellinen

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa