Omien asioiden pyörittely lisää masennusta?

Re: Omien asioiden pyörittely lisää masennusta?

ViestiKirjoittaja Rane » 25.07.2016 14:19

Entäs jos murheiden vatvominen tuntuukin mukavalta? Onko silloin masokisti?
Rane

ViestiKirjoittaja Pinja » 25.07.2016 14:27

Siksipä terapiaakin tarjotaan harvakseen, jotta murehtiminen ei mene yli.
Pinja

ViestiKirjoittaja trisse » 25.07.2016 14:29

Rane kirjoitti:Entäs jos murheiden vatvominen tuntuukin mukavalta? Onko silloin masokisti?

Se tuntuukin turvalliselta. Pitää vaan yrittää kestää epämukavuutta ja hätää ja olla pyörittelemättä asioita liikaa siitä huolimatta.
trisse

ViestiKirjoittaja Hilppa » 25.07.2016 14:29

Rane kirjoitti:Entäs jos murheiden vatvominen tuntuukin mukavalta? ...

Ilmaisu murheiden vatvominen on on epäselvä, koska kukin käsittää sen omalla tavallaan. Ensin pitäisi pystyä määrittelemään tarkasti mitä ruminaatiolla tarkoitetaan. Jos tarkoitetaan masennukseen liittyvää haitallista jopa toimintakyvyn lamaantumisen laukaisevaa ajatuskuviota, ei se voi hyödyllistä tai helpottavaakaan olla. Mutta ihmisiä, päänsisältöjä ja ajattelutapoja on niin erilaisia.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Hilppa » 25.07.2016 14:48

Ryysy kirjoitti:Kommentoin vain asian vierestä: kakkuesimerkki ei ollut suinkaan kökkö, vaan juuri (ymmärryskyvylleni) passeli, kai koska oli niin konkreettinen.

Milloinkas ajatusjumeja ja -kierteitä mahdetaan alkaa kutsua yleistyneeksi märehtimis- eli ahdistuneisuushäiriöksi? Olen tähän mennessä hoitanut ahdistuksen partaalle ajavia kehiä ja muistoja enemmän ja vähemmän onnistuneesti vain lääkkeillä vatvomisen lisäksi. Joskus suhtautuminen on erilaista, kunnes taas alkaa vatvominen, esim. jonkin pienen muistutuksen tiimoilta.

Vastaan ainoastaan oman kokemukseni ja käymäni terapian perusteella.

— Tarkkaa yksityiskohtaa, ajatusta tai ns. käännekohtaa, milloin muuttuvat sairaudeksi on vaikea määrittää enkä sitä asiantuntevasti osaa tehdä. Itse asiassa juuri tuohon määrittämiseen pyritään tai voidaan pyrkiä terapian aikana. Kyse voi olla jostakin hyvin pienestä mitättömältä tuntuvasta ajattelutavasta, lauseesta, sanoista, jotka laukaisevat oman mielen muuttumisen apeaksi tai määrittelemättömän pahan olon tunteen.
— Ajattelun kesto on oleellinen myös. Paha mieli tappionkokemuksen jälkeen on erikestoinen eri ihmisillä ja eri tilanteissa. Itseäni auttaa tällainen mekanistinen analyyttinen jäsentäminen ja järjestely, jotta ymmärrän prosessin kokonaisuuden paremmin.
— Olen huomannut, että terapia on auttanut jopa vasta vuosien jälkeen löytämään tilanteista ja oman mielen toiminnasta sellaisia yksityiskohtia, jotka havaitsemalla, "jäsentämällä", hyväksymällä ja joita seuraamalla on saanut kielteisen ajatuskerän purettua, vaimennettua. Se on antanut itseluottamusta.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Pinja » 25.07.2016 15:04

Hienoa Hilppa!
Pinja

ViestiKirjoittaja Hilppa » 25.07.2016 16:15

trisse kirjoitti:
Mirri kirjoitti:
Omien asioiden pyörittely lisää masennusta...

Mitä sitten tehdään, jos 'omat asiat' pyörivät mielessä toistuvina unina; toisin sanoen mieli vatvoo ja märehtii itsekseen omistajaltaan lupaa kysymättä?

Voi tehdä niin monenlaista että vaikea alkaa edes luettelemaan. Kirjoittaakin voi - kyseenalaistin vaan että onko hyödyllistä käyttää niistä asioista kirjoittamiseen kokonaisen työpäivän ajan päivässä. Jos niin tekee menee töihin omiin murheisiinsa. Esim. yhdessä harjoitteessa ihminen käyttää murehtimiseen 15 min. Ei saa murehtia muina aikoina päivässä mutta tuolloin murehtii sen 15 min. 15 min on hyödyllistä - neljä tuntia on haitallista. Siihen tulee silloin pakkomielteinen elementti ja mieli alkaa tosiaan murehtimaan kaiken aikaa. Koska olet tehnyt samaa 13 vuotta kokeilematta lopettaa kirjoittamista testiksi niin sinähän et itse voi tietää mikä on syy ja mikä seuraus...

Minusta Trissen kommentit tässä ja päiväkirjapuolella ovat asiaa, jota kannattaa pohtia. Minusta on hyvä idea, että vuosikausien päiväkirjakirjoittelun jälkeen kokeilisi jotakin aivan muuta. Itse asiassa olet ajatellutkin/kokeillutkin jo sitä ryhmäterapiapuolta. Jospa siitä viriäisi jotakin uutta antavaa.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Hilppa » 25.07.2016 16:20

Pinja kirjoitti:Hienoa Hilppa!

Kiitos. Piti kuitenkin sanomani, että kyse on erittäin pienistä asioista. Kun teoriatasolla luin joitakin artikkeleita ja kirjoja terapia-aiheesta ja masennuksesta, en ymmärtänyt, miten loppujen lopuksi pienistä yksityiskohdista on kiinni esimerkiksi relapsin muodostuminen. Ja on yllätys siinä vaiheessa, kun huomaa jonkun pienen asian toimineen parantavasti tai helpottavasti.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Pinja » 25.07.2016 16:24

Pieniin asioihin voi liittyä suuria tunteita.
Pinja

ViestiKirjoittaja Ryysy » 25.07.2016 16:26

Minusta on hyvä idea, että vuosikausien päiväkirjakirjoittelun jälkeen kokeilisi jotakin aivan muuta. (Hilppa)

Unohda mindfulness, detox ja seksuaalinen parantaminen - täältä tulee tiederetriitti! http://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/07/22 ... alta-tulee
Ryysy

ViestiKirjoittaja Mirri » 25.07.2016 16:34

Trisse ja Hilppa, pyydän, ettette neuvo tai ohjaa minua tässä ketjussa, vaikka ehkä hirveästi haluaisitte. En tietääkseni ole kysellyt tai kaipaillut mitään henkilökohtaisia ja itseeni liittyviä neuvoja, enkä myöskään ole kirjoittanut tässä ketjussa itsestäni mitään.

Kirjoitin näin:
Mitä sitten tehdään, jos 'omat asiat' pyörivät mielessä toistuvina unina; toisin sanoen mieli vatvoo ja märehtii itsekseen omistajaltaan lupaa kysymättä?
Mirri

ViestiKirjoittaja Pinja » 25.07.2016 16:40

Kummallista pelkoa, ettei voi neuvoa ja ohjata, sinähän se päätät teetkö niin vai et, määräät jo tekemisestä niin miksi sitten pitää lähteä vielä neuvomisesta määräilemään.
Pinja

ViestiKirjoittaja Hilppa » 25.07.2016 16:44

Mirri kirjoitti:Trisse ja Hilppa, pyydän, ettette neuvo tai ohjaa minua tässä ketjussa, vaikka ehkä hirveästi haluaisitte. En tietääkseni ole kysellyt tai kaipaillut mitään henkilökohtaisia ja itseeni liittyviä neuvoja, enkä myöskään ole kirjoittanut tässä ketjussa itsestäni mitään.

Kirjoitin näin:

Ei tulisi mieleenikään neuvoa sinua, olet käsittänyt ilmaisuni väärin. Sen sijaan Trissen asiallisen kirjoituksen kommentointi on mielestäni täysin luvallista. Koska esittelet mielipiteitäsi hyvin laajasti palstalla, on mielestäni oikeus ja kohtuus saada kommentoida niitä, koska palsta palvelee hyvin monenlaisia masennuksesta kärsiviä tai joskus kärsineitä ihmisiä. Jos vain sinun mielipiteesi sallitaan palstalla, syntyy mielikuva, että vain sinun esittämäsi hoitovaihtoehdot ja toimintatavat ovat hyviä ja sinä olisit palstan ainoa mt-asioista jotain tietävä.

Vastaus oman kirjoituksen viittaukseesi: En mielestäni myöskään katso olevani velvollinen antamaan sinulle valmiita ratkaisupaketteja ongelmiesi ratkaisemiseksi. Sinähän tekstissäsi suorastaan haastat kanssakirjoittajasi palvelemaan sinua.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 25.07.2016 16:47

Pinja, ei julkisissa nettikeskusteluissa ole tapana kajota keskustelijoiden asioihin millään lailla, eikä ainakaan ilman kohteen omaa suostumusta tai pyyntöä.
Ei ole mitään kummallista siinä, etten halua lukea minuun liittyviä asioita tästä ketjusta. Varmaan neuvoja antavat ja kysymyksiin vastaavat kirjoittajat osaavat kirjoittaa tämän ketjun aiheesta yleisellä tasolla, jos haluavat - siihen luotan.
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 25.07.2016 16:55

Hilppa kirjoitti:Minusta Trissen kommentit tässä ja päiväkirjapuolella ovat asiaa, jota kannattaa pohtia. Minusta on hyvä idea, että vuosikausien päiväkirjakirjoittelun jälkeen kokeilisi jotakin aivan muuta. Itse asiassa olet ajatellutkin/kokeillutkin jo sitä ryhmäterapiapuolta. Jospa siitä viriäisi jotakin uutta antavaa.

Hilppa, hyvä tietää, että olen käsittänyt ilmaisusi väärin. Sinulla ei ollutkaan tarkoitus neuvoa minua, ja ilmeisesti myös kirjoitit ihan yleisellä tasolla, et mitään minuun liittyvää.
Mirri

ViestiKirjoittaja Pinja » 25.07.2016 17:04

Mirri kirjoitti:Pinja, ei julkisissa nettikeskusteluissa ole tapana kajota keskustelijoiden asioihin millään lailla, eikä ainakaan ilman kohteen omaa suostumusta tai pyyntöä.
Ei ole mitään kummallista siinä, etten halua lukea minuun liittyviä asioita tästä ketjusta. Varmaan neuvoja antavat ja kysymyksiin vastaavat kirjoittajat osaavat kirjoittaa tämän ketjun aiheesta yleisellä tasolla, jos haluavat - siihen luotan.

Voit puhua itsestäsi, että itselläsi ei ole tapana kajota keskustelijoiden asioihin millään lailla. Minä keskustelen täällä samalla tavalla kuin arjessa netin ulkopuolella. Neuvot kuuluvat myös kuvioon. Sinä et hahmota enää rajaa päiväkirjasi määräilyn ja päiväkirjasi ulkopuolisen välillä. Olen huomannut, että olet ottanut tapasi olla päiväkirjassa käyttöön myös päiväkirjan ulkopuolella yrityksenä määrätä palstaa ja palstalaisia. Vaikka poistuisit palstalla, sinun asioistasi voidaan edelleen puhua täällä. Niin ollaan tehty muidenkin kohdalla.
Pinja

ViestiKirjoittaja irmeli » 25.07.2016 17:08

viewtopic.php?f=9&t=17756
Hyvä esimerkki kuinka Mirri itse puuttuu toisten asioihin ilman mun suostumusta tai että olisi jopa kysynyt luvan siihen. Ja jatkoi mun asioiden tonkimista vaikka jo huomautin ettei ketju koske minua. Lässyn, lässyn Mirri.
irmeli

ViestiKirjoittaja Mirri » 25.07.2016 17:14

Mirri kirjoitti:
Omien asioiden pyörittely lisää masennusta...

Jos olisin esittänyt yllä olevan kysymyksen omasta puolestani ja kaipaillut neuvoja itselleni, olisin tuonut asian viestissäni selväksi. Esimerkiksi kirjoittamalla näin: Mitä teen, kun asian pyörivät mielessäni toistuvina unina...

Mutta en kysynyt omasta puolestani enkä kaipaillut neuvoja itselleni, vaan kysyin ties miten monien ihmisten puolesta, joilla 'omat asiat' pyörivät mielessä heidän toistuvina uninaan. Sellaisia ihmisiähän on pilvin pimein; ihmisiä, jotka eivät pyörittele asioita mielessään, eivät ainakaan vapaaehtoisesti, vaan heidän 'alitajuntansa' tekee sen heidän puolestaan esimerkiksi juuri toistuvina unina - huonommassa tilanteessa toinen toistaan rankempina painajaisina.

Jospa heitä auttaa se, että minua neuvotaan pitämään taukoa päiväkirjakirjoittelussani ja kokeilemaan ryhmäterapiaa...
Mirri

ViestiKirjoittaja Pinja » 25.07.2016 17:24

Sinua ei ole kukaan pakottanut pitämään taukoa päiväkirjakirjoittamisessa eikä menemään ryhmäpsykoterapiaan, sinä otat neuvot pakottamisena, pitää muistaa ettei tunne aina pidä paikkaansa vaan on oppinut suhtautumaan kaikkeen neuvomiseen pakotetuksi tulon tunteella.
Pinja

ViestiKirjoittaja irmeli » 25.07.2016 17:26

Hyvä Pinja.
irmeli

EdellinenSeuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa