Mukavuusalueen ulkopuolinen keskustelu

Re: Mukavuusalueen ulkopuolinen keskustelu

ViestiKirjoittaja Mirri » 29.05.2015 15:51

Gabriel kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Meinaatko, että täällä on jonkinlainen tupakointia vastustavien jengi, joka voi hyökätä kimppuun, jos saa tietää jonkun kirjoittajan tupakoivan?

En meinaa. Se oli tarkoitettu ehkä hiukka sarkastiseksi heitoksi ilman sen syvempää merkitystä.

Ok. Ivalliseksi heitoksi minäkin viestisi tulkitsin. Se on toinen juttu, voiko sarkasmia (purevaa ivaa) olla ilman syvempiä merkityksiä.
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 29.05.2015 23:00

Mielestäni "passiivisen" tupakoinnin - kuten myös alkoholinkäytön - haitallisutta on välillä
korosttettu virheellisesti siten, satunnainenkin sauhussa olo esimerkiksi ravintelissa
olisi hirmuisen vaarallista.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 29.05.2015 23:03

No ei nyt sentään ole. Se, mikä on toiselle satunnaista (asiakas), on toiselle jokapäiväistä (tarjoilija).
Hilppa

ViestiKirjoittaja Gabriel » 30.05.2015 03:03

Puhuin aikaisemmin oivalluttamisesta.
Oivaltaminenhan on sitä että tajuaa mistä jokin juontaa tai mikä sen synnyttää. (Näin nopeasti määriteltynä)
Oivaltamalla asiat jää mieleen ja maailmankuva laajenee.

Jos joku kokee jonkun asian erityisen ahdistava tai loukkaavana niin asian oivaltaminen tai ymmärtäminen varmsti auttaa.
Ensinnkin oma itse lähtöisesti. Miksi tämä asia satuttaa minua ja sen jälkeen saman asian oivaluttaminen muilla.

Ainakin minun on vaikea, mielestäni aivan tavallisissa asioissa, asennoitua henkilön asemaan joka reagoi voimakkasti johonkin itselle suhtkoht normaaliin. Haluaisin kuitenkin ymmärtää mistä se voimakas tunnereaktio synttyy.
Minulle kuitenkaan vastaus ei ole se, että kun se loukkaa, vaan se että miksi se loukka.
Miksi juuri tämä asia on se joka on "hypersensitiivinen"?

Jos vastaus kuitenkin on, että loukkaantumista itseasiassa ei juuri tapahdukkaan vaan loukkaantuminen ruokkii jotain muuta tunnetta tai toimintaa niin jo senkin oivalluttaminen minulla vastaa kysymykseen.

Palstalla on jossain yhteydessä puhuttu luottamuksesta.
Luottamus on tärkeää ja luottamuksen väärinkäyttö on liki alhaisinta mihin ihminen kykenee.
Onko palstalla todellista luottamusta?
Voiko täällä kertoa asioita pelkäämättä, että toinen vetää tilaisuuden tullen puukolla selkään tai maton alta?

Minulla on tunne, että suuri osa kyräilystä perustuu juuri siihen, että puuttuu luottamus tai että ympäristö ei ole luottamuksen arvoinen.
Gabriel

ViestiKirjoittaja Mirri » 30.05.2015 04:07

Psykopatologia kirjoitti:Mielestäni "passiivisen" tupakoinnin - kuten myös alkoholinkäytön - haitallisutta on välillä
korosttettu virheellisesti siten, satunnainenkin sauhussa olo esimerkiksi ravintelissa
olisi hirmuisen vaarallista.

Riippuu tietysti ihmisen terveydentilasta onko satunnainen sauhussa oleminen hirmuisen haitallista vai ei.
Astmakohtaus voi viedä hengen, eikä kai keuhkoahtaumapotilaankaan hengittäminen savussa välttämättä ihan helppoa ole. Ei ainakaan, jos on tautinsa kanssa jo niin pitkällä, että muutenkin tarvitsee lisähappea. Myös migreenipotilas voi kärsiä satunnaisestakin tupakansavun hengittämisestä, mutta hän ei onneksi kuole kohtaukseensa; kituu vain ja jää lopulta henkiin.

Käsittääkseni ei ole mitään virheellistä siinä, että yritetään saada passiivisen tupakoinnin haittojen vähättelijät käsittämään, että on tosi kysymyksessä. Se, että suurin piirtein terve ihminen selviytyy satunnaisesta tupakansavun hengittelystä vahingoitta, ei tarkoita sitä, että kaikki selviytyisivät ja kestäisivät. Tämä asia lienee fakta.
Mirri

ViestiKirjoittaja Gabriel » 30.05.2015 16:07

Se siitä seuraa kun ruvetaan puhumaan piilomerkityksillä.
Gabriel

ViestiKirjoittaja Gabriel » 30.05.2015 16:24

Pitäiskö vielä tempasta päivän viimenen viesti.

Vois sanoa jotain arvostuksesta.
Tuttua kauraa varmaan kaikille palstalla, mut jotenkin mulle vaan näkyy homma niin että joukossa on ihmisiä joilla tää tunne tarvii pönkitystä. No, ei se tee pahaa kenellekään, mutta toisinaan homma paistaa läpi.

Eli kun ihminen tuntee, että jossain ympäristössä ja olosuhteissa pitää tuoda esille omaa korkeaa koulutusta, sosiaalista asemaa, sukutaustaa, älykkyyttä tai vaan ihan omaa auktoriteettiasemaa, foorumilla niin taustalla todennäköisesti jyllää tunne, että ihminen haluaa tulla "tunnistetuksi" tätä kautta, koska se joissain tilanteissa on ehkä tuonut toivottua arvonantoa.

Ihminen siis ehkä saattaa riippua menneisyydessä. Minä olisin sitä tai tätä ja silloin minua arvostettiin. Tuomalla kuitenkin asiaa esille jossain muussa (uudessa) ympäristössä ihmisten regointi voikin olla päinvastaista. Joku piittaa piupaut, toinen suhtautuu ivallisesti, kolmas alkaa nuoleskella jne.

Aina kuitenkin kannattaa muistaa, että jos joku haluaa korostaa jotain tiettyä asiaa (joka saattaa tuntua brassailulta) niin siellä on ehkä taustalla ihminen, joka on siinä suhteessa rikki. Jokainen haluaa sen arvostuksensa tavalla tai toisella. Eli seuraavan kerran kun joku paukuttelee henkseleitä niin antaa sen paukutella.
Gabriel

ViestiKirjoittaja Gabriel » 30.05.2015 17:03

Sateentekijä kirjoitti:Minä en ole koskaan kuvia kumartanut enkä henkselinpaukuttajia kadehtinut, korkeintaan hymähtänyt.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015053 ... 6_uu.shtml

Tämmönen uutinen tuli sopivasti silmille. Eli monessa asiassa pelkkä asenne ja haluratkaisee. Esimerkkejä on lukemattomia.
Gabriel

ViestiKirjoittaja Mirri » 30.05.2015 17:22

Gabriel, myös sinun henkselien paukuttelusi voidaan mielestäni jättää omaan arvoonsa. Yhdenlaista henkselien paukuttelua tämäkin ketju taitaa edustaa.
Mirri

ViestiKirjoittaja Gabriel » 30.05.2015 17:38

Mirri kirjoitti:Gabriel, myös sinun henkselien paukuttelusi voidaan mielestäni jättää omaan arvoonsa. Yhdenlaista henkselien paukuttelua tämäkin ketju taitaa edustaa.

Kaikesta voidaan tehdä tulkintoja, toisinaan ne osuu oikeaan ja toisinaan ei.
Minun on aika vaikea keskustella lääkityksestä ym. asioista joista en tiedä mitään.

Minulla kuitenkin on tavoite ja päämäärä täällä ololle.
Jos se heittää heti alkuunsa häränpyllyä niin sitten se heittää. Tämä kuitenkin on "suljettu" ympäristö (ehkäpä hieman hankalampikin) jossa haluan kokeilla ajatuksiani netti-ilmapiiirin parantamisesta.
Eli avaan keskusteluja aiheista jotka mielestäni vaikuttaa oleellisesti ilmapiirin ja asioista niiden takana. Toki kaikki on omaa tulkintaani, enkä väitä että omaisin mitään erityiskykyjä taikka taitoja.

Tietenkään minulla ei ole varsinaista vertailupistettä foorumin aikaisemmasta hengestä.
Ainoastaan se vastaanotto minkä sain tullessani.

Kaikki ei ole ihan tuulesta temmattua nimittäin tätä "menetelmää" oon kokeillu muuallakin ja mielestäni olen havainnut muutoksia yksilöissä ja yleisessä ilmapiirissä.

Markkinoin kuitenkin tavallaan omaa elämänfilosofiaani. Asenne ja halu.
Sekä muutamaa muutakin asiaa...

No, nyt se tuli sitten sanottua ja jos tämä aiheuttaa savustamisen tai närää niin sitten se aiheuttaa.
(Ja ennenkaikkea, mikäli ylläpito sallii.)
Tarkoitus ei todellakaan ole brassailla vaan oppia. Tulin oppimaan ja haluan olla rehellinen.
Gabriel

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 30.05.2015 17:52

Minusta vain minä, Helmenkalastaja ja Mirri ovat suhteutuneet sinuun normaalisti.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja toope » 30.05.2015 17:55

Mirri kirjoitti:Gabriel, myös sinun henkselien paukuttelusi voidaan mielestäni jättää omaan arvoonsa. Yhdenlaista henkselien paukuttelua tämäkin ketju taitaa edustaa.

Ja Mirri suhtautui näin. Minä voin tähän yhtyä ja muuttaa suhtautumiseni normaaliksi.
toope

ViestiKirjoittaja Gabriel » 30.05.2015 18:04

Psykopatologia kirjoitti:Minusta vain minä, Helmenkalastaja ja Mirri ovat suhteutuneet sinuun normaalisti.

Ehkä myös Sateentekijä melkoisen alussa jo?

Tää hyökkäys on alussa ihan "normaalia", sisääntulo tarvii näkyvyyttä ja se on ookoo. Samalla tulee oma persoonallisuus tutuksi muille, kuin myös se, että en pyytele anteeksi olemassaoloani ja silloin kun minulla on sanottavaa niin pyrin sanomaan sen niin että se kuuluu. Tämä tietysti heittää lisää bensaa liekkeihin, mutta sekin on ookoo. Kaikki negatiiviset reaktiot on ihan hyvä kaivaa esille heti alussa. Samalla muodostuu persoonallisuuskartta ja palikat asettuu kohdalleen.

Korostan edeleenkin, että en ole alan asiantuntija vaan tämä on aivan oma idea ja "kokeilu", joka mielestäni on muaalla toiminnu. Homma kuitenkin tarvii alkurypistyksen jälkeen "virkistämistä" sillä ihmisillä on taipumas palata vanhoille urille jos ei ole muistutusta. Osa ihmisistä kuitenkin näyttää muuttaneen aika ratkaisevasti tapojaan.

Toimii tai ei niin se ei kuitenkaan ole mikään parin viikon tehokuuri vaan huomattavasti pitempiaikanen projekti.
Gabriel

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 30.05.2015 18:06

18:05
Foorumilla on vain muutama yliopisto-koulutettu, Hilppa ja minä korkeimmalla tutkija-tasolla (6/6),
ja äkkinäisistä voi tuntua oudolta, kun low class -juntti avaa psykologisia aiheita itsenäisestoi paljolti
ilman Wikipedian avustusta.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 30.05.2015 18:08

Vastahan Sateentekijä totesi, että häntä ainakaan ei kiinnosta Gabrielin jutut
ja että hänessä on samaa kuin Jaskassa.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Gabriel » 30.05.2015 18:15

Psykopatologia kirjoitti:Vastahan Sateentekijä totesi, että häntä ainakaan ei kiinnosta Gabrielin jutut
ja että hänessä on samaa kuin Jaskassa.

Nääh...onhan meissä jotain samaa, ripaus poikaviikaria molemmissa.
Sateentekijä kuitenkin on muutamassa kohtaa nostannu oleellisia kohtia esille.

Oikeesti, minulla ei ole yhtikäs mitään, ketään vastaan palstalla.
Ja mä myös tarkotan, että ei ketään.
Gabriel

ViestiKirjoittaja Gabriel » 30.05.2015 18:21

Psykopatologia kirjoitti:18:05
Foorumilla on vain muutama yliopisto-koulutettu, Hilppa ja minä korkeimmalla tutkija-tasolla (6/6),
ja äkkinäisistä voi tuntua oudolta, kun low class -juntti avaa psykologisia aiheita itsenäisestoi paljolti

Saattahan tuo hiukka hämmentää, mutta en mielestäni ole sanonut mitään sen kummempia asioita kun mihin normihoksottimilla yltää. Eli voihan nuo kolutetusta tuntua hiukka myös naiviilta, mutta en nyt äkkipäätään havainnut vastaavia avauksia ihan pilvin pimein. Halusin avata omia koska ne palvelee tarkoitustani.
Gabriel

ViestiKirjoittaja Mirri » 30.05.2015 18:37

Psykopatologia kirjoitti:18:05

Gabriel kertoi missiosta, jota hän on tullut toteuttamaan foorumille. Tavoite ja päämäärä täällä ololle, kuten hän ilmaisi asian. Me muut tietysti olemme hänen missionsa - tavoitteensa ja päämääränsä - kohteita haluttiin tai ei.
Minusta moinen asia tuntuu oudolta, aivan sama onko missionsa kanssa palstalle saapunut kirjoittaja väitellyt tohtoriksi vai onko tavallinen tallaaja.
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 30.05.2015 18:44

Gabriel kirjoitti:

Kaikesta voidaan tehdä tulkintoja, toisinaan ne osuu oikeaan ja toisinaan ei.
Minun on aika vaikea keskustella lääkityksestä ym. asioista joista en tiedä mitään.

Minulla kuitenkin on tavoite ja päämäärä täällä ololle.
Jos se heittää heti alkuunsa häränpyllyä niin sitten se heittää. Tämä kuitenkin on "suljettu" ympäristö (ehkäpä hieman hankalampikin) jossa haluan kokeilla ajatuksiani netti-ilmapiiirin parantamisesta.
Eli avaan keskusteluja aiheista jotka mielestäni vaikuttaa oleellisesti ilmapiirin ja asioista niiden takana. Toki kaikki on omaa tulkintaani, enkä väitä että omaisin mitään erityiskykyjä taikka taitoja.

Tietenkään minulla ei ole varsinaista vertailupistettä foorumin aikaisemmasta hengestä.
Ainoastaan se vastaanotto minkä sain tullessani.

Kaikki ei ole ihan tuulesta temmattua nimittäin tätä "menetelmää" oon kokeillu muuallakin ja mielestäni olen havainnut muutoksia yksilöissä ja yleisessä ilmapiirissä.

Markkinoin kuitenkin tavallaan omaa elämänfilosofiaani. Asenne ja halu.
Sekä muutamaa muutakin asiaa...

No, nyt se tuli sitten sanottua ja jos tämä aiheuttaa savustamisen tai närää niin sitten se aiheuttaa.
(Ja ennenkaikkea, mikäli ylläpito sallii.)
Tarkoitus ei todellakaan ole brassailla vaan oppia. Tulin oppimaan ja haluan olla rehellinen.

Ilmeisesti foorumin kirjoittajilla ei ole mahdollisuutta suojautua sinun tavoitteeltasi ja päämäärältäsi - missioltasi - muutoin kuin olemalla kirjoittamatta ketjuihin.
Tulee mieleeni vanha sanonta: Parantaja, paranna ensin itsesi...
Mirri

ViestiKirjoittaja toope » 30.05.2015 18:45

Voi hän olla aivan harmiton kylähullukin.
toope

EdellinenSeuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa