Voiko valo tehdä hulluksi?
Lääketieteellinen Aikakauskirja Duodecim
2013;129(13):1369-73
Timo Partonen
Katsaus

Mirri kirjoitti:Olisikin niin yksinkertaista, että (kaamos)masennus on tahdon ja päättelyn asia. Entä valoisuuden seurauksena maniaan sairastuvat; onko heidänkin kohdallaan kyseessä 'kehäpäätelmä': sairastuvat maniaan, kun...

Hilppa kirjoitti:Kuvitteletko, että minä en kärsisi pimeästä ajanjaksosta? Kärsin siitä aivan samoin kuin useimmat muutkin ja minulle herääminen on erityisen vaikeata. Lisäksi minun on revittävä itseni ylös, vaikka se olisi kuinka vaikeata masennuksesta ja väsymyksestä huolimatta, joka painaa minua erityisesti talvella.

Mirri kirjoitti:... Miksei yhtä hyvin voitaisi ymmärtää ja hyväksyä sitä, että pimeys aiheuttaa vastakkaisia ilmiöitä: pohjatonta väsymystä ja muuta toimintakyvyttömyyttä.
Mirri kirjoitti:Hilppa kirjoitti:Kuvitteletko, että minä en kärsisi pimeästä ajanjaksosta? Kärsin siitä aivan samoin kuin useimmat muutkin ja minulle herääminen on erityisen vaikeata. Lisäksi minun on revittävä itseni ylös, vaikka se olisi kuinka vaikeata masennuksesta ja väsymyksestä huolimatta, joka painaa minua erityisesti talvella.
Kuulostaa sankarilliselta.
Hilppa kirjoitti:Mirri kirjoitti:... Miksei yhtä hyvin voitaisi ymmärtää ja hyväksyä sitä, että pimeys aiheuttaa vastakkaisia ilmiöitä: pohjatonta väsymystä ja muuta toimintakyvyttömyyttä.
Hyväksytäänhän toki. Mutta kuka sitten pyörittää tätä yhteiskuntaa, jos me kaikki vaan makaamme sängyn pohjalla hyväksymässä kaamosmasennustamme? Kuka luo lumet? Kuka kuljettaa tavarat kauppaan? Kuka menee aamukuudeksi töihin?

Hilppa kirjoitti:Hilppa kirjoitti:Kuvitteletko, että minä en kärsisi pimeästä ajanjaksosta? Kärsin siitä aivan samoin kuin useimmat muutkin ja minulle herääminen on erityisen vaikeata. Lisäksi minun on revittävä itseni ylös, vaikka se olisi kuinka vaikeata masennuksesta ja väsymyksestä huolimatta, joka painaa minua erityisesti talvella.
Kukaan ei jaa mitään kunnianosoituksia aamuheräämisestäni. Eikä tarvitsekaan. Ihan omaksi ilokseni herään.

Mirri kirjoitti:...
Ihmisten enemmistö ei sairasta kaamosmasennusta.
Mirri kirjoitti:Aivan samoin kuin ihmisten enemmistö ei sairastu maniaan eikä elä unettomana ja ylikierroksilla valoisan aikaan. Suurimmalla osalla niin valon kuin pimeydenkin aiheuttamat oireet ovat sen verran lieviä, että ne pysyvät kurissa - ainakin lääkehoidolla, jos ei muuten.
Mirri kirjoitti:Ja onneksi nyky-yhteiskunta on niin monimuotoinen, että jos haluaa selviytyä työelämässä kaamosmasennuksensa tai kevätmaniansa kanssa, voi olla mahdollista löytää työ, jonka hoitaminen onnistuu oireista huolimatta. Ainakin minä suht vakavasti kaamosmasentuvana sain joitakin vuosia lisäaikaa työelämässä jatkamiseen sillä, että työni muuttui iltapainotteiseksi...
Mirri kirjoitti:Oleellista on, että kaamosmasennuksen vaikeammat muodot voivat aiheuttaa työkyvyttömyyttä ja sairauslomien tarvetta. Kaamosmasentunut ihminen ei herää varhain aamulla 'omaksi ilokseen'.
Hilppa kirjoitti:Mirri kirjoitti:Oleellista on, että kaamosmasennuksen vaikeammat muodot voivat aiheuttaa työkyvyttömyyttä ja sairauslomien tarvetta. Kaamosmasentunut ihminen ei herää varhain aamulla 'omaksi ilokseen'.
Eikö masentunut ihminen sinun mielestäsi saa olla onnellinen yhtään mistään asiasta? Tai eikö hän mielestäsi kertakaikkiaan voi olla onnellinen mistään?
Katsos kun meitä masentuneitakin on niin kovin monenlaisia ihmisiä.

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa