Kirjoittaja haller » 21.01.2014 12:08
Ittelläni on molemmat vanhemmat ja kaikki isovanhemmat työväenluokkaisia. Sen sijaan mun appiukko ja anoppi ovat ylempää keskiluokkaa.
Harmi, Trisse, jos viestistäni tuli sulle ahia. Mua vaan kiinnostaa lähinnä yhteiskuntatieteelliseltä kannalta noi luokkakysymykset yms.
Se on ihan puppua, että Suomessa ei ois yhteiskuntaluokkaeroja.
Emmä kyl tiiä, et mitä kateutta tuottavaa yhteiskuntaluokissa olis. Ihminen on mitä on.
Luin noita luokkateorioita enkun seminaarikirjastos 2000-luvulla opintoihin liittyvän kirjallisuuden ohella. Samalla tavalla luin myös Pirkko Saision trilogian (Pienin yhteinen jaettava, Vastavalo, Punainen erokirja).
Niin, ja sitku vielä katotaan yks sukupolvi isovanhemmista taaksepäin niin käsitykseni työväenluokkaisesta sukutaustasta vaan vahvistuu.
Esim. isoisoäitini isäni puolelta oli käynyt pari viikkoa kiertokoulua ja oppinu siinä ajassa lukemaan, mut ei koskaan oppinu kunnolla kirjoittamaan vaiks eli kasikymppiseks asti. Niin, ja perhe oli niin köyhä, että neljälle ihmiselle oli vaan yks hammasharja, eikä minkäänlaista hammastahnaa. Niin, ja jumalanpalvelukseen käveltiin lämpiminä vuodenaikoina paljain jaloin ja laitettiin vast kirkon lähettyvil kengät jalkaan, ettei niitten pohjat kulu.
Sit taas isoisoisäni isäni puolelta (kuollut 1960-luvulla) lapsuuden perheessä oli lapsille vain yhdet kengät, joten he vuorottelivat ulkoilussa, kun lapsia oli niin paljon.
Semmost oli toi 1900-luvun alku.
Itte voin siis iloita ja arvostaa sitä, että olen saanut opiskella paljon, mulla ei o koskaan ollu yhtään reikiä hampaissa ja kenkiäkin mulla on monta paria.
Kyl toi sukuhistoriasta puhuminen esim. isovanhempien kanssa elävöittää kirjoista luettuja juttuja tosi paljon.
Muut perheenjäseneni eivät tosin tee noin tarkkaa luokkamäärittelyä, vaan heidän mielestään me ollaan vaan ns. "tavallisia" ei "herroja".
t. haller
Viimeksi muokannut haller päivämäärä 21.01.2014 18:07, muokattu yhteensä 2 kertaa