Olet kovin ennalta-arvattava.
Psykopatologia kirjoitti:20:50
Siinä nyt näette, mitä sotkua sekavat lisäykset tuottavat.
00:00
Lisäykset kirjoitettakoon esimerkiksi vanhan vastauksen alle.
Hilppa kirjoitti:Onnistuit muuttelullasi sekoittamaan ajatukseni, joten olen estynyt vastaamaan kysymyksiisi.

- - Motiivit herättävät, ylläpitävät vireyttä ja ovat päämääräsuuntautuneita. - -
Mirri kirjoitti:Hilppa kirjoitti:Onnistuit muuttelullasi sekoittamaan ajatukseni, joten olen estynyt vastaamaan kysymyksiisi.
Tuo on edeltäkäsin taattua laadukasta Hilppaa.![]()
Vaihdoin hymiön sopivammaksi; aiempi hymiö oli tämä:
(lihavointi minun)Yleiskielessä motiivi tarkoittaa vaikutinta eli syytä tietyn asian tekemiseen. Motiivit liittyvät haluihin ja tarpeisiin ja ne ovat läsnä kaikessa ihmisen toiminnassa. Vaikutin on toiminnan psyykkinen syy. Motiivit herättävät, ylläpitävät vireyttä ja ovat päämääräsuuntautuneita. Ne pitävät liikkeen tiettyyn suuntaan tiedostettuna tai tiedostamattomana ja sitovat tietyn määrän ihmisen energiasta. Koska monet motiivit tulevat alitajunnasta, on niiden löytäminen, tutkiminen ja kehittäminen erittäin vaikeata. Motiivit ovat niitä ”syitä” (why’s) meidän käyttäytymisellemme, miksi toimimme ja haluamme asioita. Keskeisin syy käyttäytymiselle ovat motiivit ja tarpeet. McClellandin määritelmän mukaan motiivi on tietynlaiseen tavoitetilaan kohdistuva toistuva kiinnostus tai mielen askarrus. Motiivit virittävät ja ohjaavat ihmisen käyttäytymisen tiettyyn suuntaan ja motivaatio on se psyykkinen tila ja halu, millä vireydellä toimitaan tavoitteiden saavuttamiseksi.
Motiiveja on jäsennetty esimerkiksi Maslow'n tarvehierarkian avulla: ihmisen on ensin tyydytettävä ”alimmat” tarpeensa, ennen kuin hierarkian ylemmät tarpeet kiinnostavat häntä. Kyseessä on varsin yksinkertaistettu malli.
Motiivit voidaan jakaa myös orgaanisiin, sosiaalisiin ja psykologisiin motiiveihin. Orgaaniset motiivit liittyvät fysiologisiin perustarpeisiin, sosiaaliset motiivit ihmisten väliseen kanssakäymiseen ja psykologiset motiivit mielensisäisiin tekijöihin, kuten uteliaisuuteen.
Koska monet motiivit tulevat alitajunnasta, on niiden löytäminen, tutkiminen ja kehittäminen erittäin vaikeata.
Mielestäni on tärkeätä keskustella kirjoittamisen motiiveista ja arvottaa niitä myös tällä palstalla. Kyllä olen kiinnostunut tietämään, millaisia ovat kanssakirjoittajieni motiivit kirjoittaa palstalla, johon olen uhrannut aikaani ja vaivannäköani itsekin kohtuullisen paljon jo useamman vuoden ajan.

untuva kirjoitti:..., mutta nyt olen täällä myös heidänkin takiaan.
Mirri kirjoitti:Hilppa, siteerasit Wikipediasta vain yhden virkkeen, joten siteerataan vähän lisää:(lihavointi minun)Yleiskielessä motiivi tarkoittaa vaikutinta eli syytä tietyn asian tekemiseen. Motiivit liittyvät haluihin ja tarpeisiin ja ne ovat läsnä kaikessa ihmisen toiminnassa. Vaikutin on toiminnan psyykkinen syy. Motiivit herättävät, ylläpitävät vireyttä ja ovat päämääräsuuntautuneita. Ne pitävät liikkeen tiettyyn suuntaan tiedostettuna tai tiedostamattomana ja sitovat tietyn määrän ihmisen energiasta. Koska monet motiivit tulevat alitajunnasta, on niiden löytäminen, tutkiminen ja kehittäminen erittäin vaikeata. Motiivit ovat niitä ”syitä” (why’s) meidän käyttäytymisellemme, miksi toimimme ja haluamme asioita. Keskeisin syy käyttäytymiselle ovat motiivit ja tarpeet. McClellandin määritelmän mukaan motiivi on tietynlaiseen tavoitetilaan kohdistuva toistuva kiinnostus tai mielen askarrus. Motiivit virittävät ja ohjaavat ihmisen käyttäytymisen tiettyyn suuntaan ja motivaatio on se psyykkinen tila ja halu, millä vireydellä toimitaan tavoitteiden saavuttamiseksi.
Motiiveja on jäsennetty esimerkiksi Maslow'n tarvehierarkian avulla: ihmisen on ensin tyydytettävä ”alimmat” tarpeensa, ennen kuin hierarkian ylemmät tarpeet kiinnostavat häntä. Kyseessä on varsin yksinkertaistettu malli.
Motiivit voidaan jakaa myös orgaanisiin, sosiaalisiin ja psykologisiin motiiveihin. Orgaaniset motiivit liittyvät fysiologisiin perustarpeisiin, sosiaaliset motiivit ihmisten väliseen kanssakäymiseen ja psykologiset motiivit mielensisäisiin tekijöihin, kuten uteliaisuuteen.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Motiivi
Tämä vielä erikseen - sinullekin tiedoksi:Koska monet motiivit tulevat alitajunnasta, on niiden löytäminen, tutkiminen ja kehittäminen erittäin vaikeata.
Entä jos sinun motiivisi mt-aiheisella vertaistukifoorumilla kirjoittamiseen ovatkin 'huonoja'? Tuli mieleeni tästä ajatuksestasi:Mielestäni on tärkeätä keskustella kirjoittamisen motiiveista ja arvottaa niitä myös tällä palstalla. Kyllä olen kiinnostunut tietämään, millaisia ovat kanssakirjoittajieni motiivit kirjoittaa palstalla, johon olen uhrannut aikaani ja vaivannäköani itsekin kohtuullisen paljon jo useamman vuoden ajan.
Mikä sinut on pannut tekemään noin, uhraamaan aikaasi ja vaivannäköäsi tällaiselle foorumille - mikä on motiivisi? Jospa kertoisit sen, niin päästäisiin arvioimaan. Sanoit, että mielestäsi on tärkeää keskustella kirjoittamisen motiiveista ja arvottaa niitä, joten aloitetaan sinun motiiveistasi.
Hilppa kirjoitti:Missä ne hakasulut ovat, Mirri?

Hilppa kirjoitti:Mirri kirjoitti:
Entä jos sinun motiivisi mt-aiheisella vertaistukifoorumilla kirjoittamiseen ovatkin 'huonoja'? Tuli mieleeni tästä ajatuksestasi:Mielestäni on tärkeätä keskustella kirjoittamisen motiiveista ja arvottaa niitä myös tällä palstalla. Kyllä olen kiinnostunut tietämään, millaisia ovat kanssakirjoittajieni motiivit kirjoittaa palstalla, johon olen uhrannut aikaani ja vaivannäköani itsekin kohtuullisen paljon jo useamman vuoden ajan.
Mikä sinut on pannut tekemään noin, uhraamaan aikaasi ja vaivannäköäsi tällaiselle foorumille - mikä on motiivisi? Jospa kertoisit sen, niin päästäisiin arvioimaan. Sanoit, että mielestäsi on tärkeää keskustella kirjoittamisen motiiveista ja arvottaa niitä, joten aloitetaan sinun motiiveistasi.
Sinäkö et ole lainkaan kiinnostunut muiden motiiveista kirjoittaa täällä?

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa