Mirri kirjoitti:Ymmärrätkö sinä, että omaisesi kohdalla lääkärit olivat tehneet päätökset ja hoitolinjaukset - eivät hoitajat? Ja ymmärrätkö, ettei erikoissairaanhoidossa oleva ihminen tarvitse enää lähetettä psykiatrin vastaanotolle, koska hän jo on erikoissairaanhoidon piirissä?
Tästä on keskusteltu jo. Yhden ehkä jopa kaksi kertaa niiden kahdenkymmenen vuoden aikana psykiatrinen sairaanhoitaja teki hoitovirheen eli omaiseni tapauksessa arviointivirheen, josta lääkäri oli viime kädessä vastuussa.
Mirri kirjoitti:Lähete on ihan oikeasti eri asia, joten erikoissairaanhoidon hoitajat eivät kirjoita lähetteitä saadakseen potilaansa lääkärin vastaanotolle. Sen sijaan he noudattavat erikoissairaanhoidon lääkäreiden antamia ohjeita ja määräyksiä. Mielestäni psykiatrisessa erikoissairaanhoidossa pitäisi kääntää katse lääkäreihin ihmeteltäessä, että miksi lääkärille pääseminen on niin vaikeaa; porttien ja seulojen takana... Eivät hoitajat ole pystyttäneet niitä systeemejä
Sen sijaan kansalaiset, jotka kovin innokkaasti puolustavat järjestelmää, jossa huonompikin hoito on parempaa kuin ei mikään hoito, myötävaikuttavat sellaisen järjestelmän pysymistä.
Mirri kirjoitti:Hilppa, sinä et ainakaan toistaiseksi ole kysynyt, mikseivät erikoissairaanhoidon psykiatrit huolehtineet/vastanneet siitä, että omaisesi pääsisi riittävän usein lääkärin vastaanotolle. Mielestäni tuossa on tärkeä ja oleellinen kysymys mietittäväksi.
Tulkitsen sairaanhoitajakysymyksen olevan tämän keskustelujuonteen tärkein sivujuonne, jota ei ole käsitelty loppuun. Sinä et ole millään lailla kommentoinut psykiatrisesta sairaanhoitajista antamiasi ylistysarviointeja. Miksi minun pitäisi keskittyä nyt antamaan huonoja lausuntoja psykiatrien työskentelystä? En jaksa enkä halua paneutua muistelemaan niitä nyt. Heiltä on kuitenkin tullut se varsinainen ainoa apu. Jotkut sairaudet ovat sellaisia, että lääkäriapu on se ensimmäinen tärkeä apu. Ja itse olen kokenut niin. Jos sinulla on toisin, hyvä niin.
Viimeksi muokannut Hilppa päivämäärä 02.04.2014 22:46, muokattu yhteensä 1 kerran