Väärä sukupuoli

Re: Väärä sukupuoli

ViestiKirjoittaja Kuutar » 23.07.2016 18:56

Sateentekijä, minä olen seurannut keskustelua, joka liittyy laajemminkin humanististen tieteiden ja luonnontieteiden välille. En tarvitse linkkiä jossa esitellään, mitä on feminismi. Otin kantaa vain yhteen osa-alueeseen tässä diskursissa jota käydään.
Feministit ovat esimerkiksi kritisoineet evoluutiopsykologiaa, erästä melko uutta tietenalaa. Kritiikki on mielestäni osin hyvin perusteltua, mutta toisaalta evolutiivisten tai muiden biologisten näkökulmien sivuuttaminen kokonaan ei ole sekään viisasta. Wikipediassakin mainitaan sukupuolentutkimuksen jakautumisesta feministiseen ja sosiobiologiseen: https://fi.wikipedia.org/wiki/Sukupuolitutkimus

Wikipediaa linkistä 6. tammikuuta 2014:

Sukupuolitutkimus on luonteeltaan monitieteistä. Se jakautui 1970-luvulla kahteen pääteoriaan: feministiseen ja sosiobiologiseen.[1] Eri teorioiden väliset erot perustuvat monesti kiistaan siitä, mikä on kulttuurin ja mikä biologisten tekijöiden vaikutus sukupuoliseen käyttäytymiseen.

Sekä sosiaalinen konstruktionismi että feministinen sukupuolentutkimus näkevät ihmisten käyttäytymisen erojen olevan ympäristötekijöiden aiheuttamia. Feministisen sukupuolitutkimuksen ei kuitenkaan periaatteessa tarvitse olla konstruktionismiin perustuvaa, ja 2000-luvulla onkin syntynyt pienehkö evoluutiofeminismin mahdollisuutta pohtivien tutkijoiden liike. Suomessa evoluutiofeminismiin on perehtynyt Anna Rotkirch.[4]
Kuutar

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 23.07.2016 19:16

Sateentelijä lainaa (edellä) profeministimiehiä:
(- -) Feminismi on kasvanut akateemisesta naistutkimuksesta (- -)

Po. Feminismistä (1960-luvulta) on kasvanut mm. akateeminen naistutkimus.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 23.07.2016 19:28

Poistin, koska em keskustelu on käyty evoluutiopsykologia- ketjussa
viewtopic.php?f=8&t=14780&hilit=evoluutiopsykologia&start=10
Viimeksi muokannut Sateentekijä päivämäärä 23.07.2016 19:44, muokattu yhteensä 3 kertaa
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 23.07.2016 19:29

Psykopatologia kirjoitti:Sateentelijä lainaa (edellä) profeministimiehiä:
(- -) Feminismi on kasvanut akateemisesta naistutkimuksesta (- -)

Po. Feminismistä (1960-luvulta) on kasvanut mm. akateeminen naistutkimus.

Kiitos oikaisusta:)
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Kuutar » 23.07.2016 19:32

Minä olen lukenut tuon Tulvan artikkelin aiemmin Sateentekijä. Tällä palstallakin on keskusteltu evoluutiopsykologiasta ja sen saamasta feministien kritiikistä aiemmin: viewtopic.php?f=8&t=14780&hilit=evoluutiopsykologia&start=10
Puhuin myös keskusteluista joita olen seurannut, tarkoitin keskustelupalstoja ja muita kirjoituksia.
Kuutar

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 23.07.2016 20:01

Kuutar kirjoitti:
Olen saanut sellaisen kuvan, että ainakin teorian tasolla feministinen teoria kieltää sukupuolisuuden biologisen taustan.

Sain viestistäsi sen käsityksen, että pidät feminismiä yksipuolisena sukupuolisena käsitteenä. Sen vuoksi laitoin laajempia määrityksiä , mitä feminismi kaikenkaikkiaan sisältää.
Queer- tutkimus, joka kyseenalaistaa ja jopa kieltää sukupuolisuuden, on siis yksi feminismin osa-alue, ei koko feminismin sanoma.
Olen pahoillani jos sait käsityksen etten arvosta tietojasi.Se ei ollut tarkoitukseni.Ehkä minä vaan ymmärsin kirjoituksesi väärin.
Kuutar kirjoitti:
Sateentekijä, minä olen seurannut keskustelua, joka liittyy laajemminkin humanististen tieteiden ja luonnontieteiden välille. En tarvitse linkkiä jossa esitellään, mitä on feminismi. Otin kantaa vain yhteen osa-alueeseen tässä diskursissa jota käydään.
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 24.07.2016 18:35

irmeli kirjoitti:http://mvlehti.net/2016/07/24/nainen-paatti-alkaa-muunsukupuoliseksi-ei-miehuuteen-tarvita-mukkua/

Jos et olisi noin toope (tai laiska), olisit pannut myös otsakirjoituksen:

Nainen päätti alkaa muunsukupuoliseksi – “Ei miehuuteen tarvita mu?kkua”
Jack Monroe avautuu muutoksestaan naisesta transgenderiksi eli muunsukupuoliseksi.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 24.07.2016 22:51

Sukupuoli-ja seksuaalivähemmistöjä koskevia sekä sateenkaariyhteisöissä käytettävlä käsitteitä ja termejä,
http://seta.fi/hlbtiq/

Hlbtiq. Kirjainlyhenne sisältää alkukirjaimet sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöihin kuuluvista ryhmistä (homot, lesbot, bit, transihmiset, intersukupuoliset, queerit). Kirjainlyhenteestä on eri versioita riippuen siitä, mihin ryhmiin halutaan viitata. Lyhenne on ruotsiksi useimmin kirjoitettu hbtq ja englanniksi lgbti.

Hlbtiq-sanasto
Alla oleva sanasto (päivitetty viimeksi 2013) kokoaa yhteen keskeisiä sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjä koskevia käsitteitä ja termejä. Sanastossa avataan myös muita sateenkaariyhteisön sisällä ja liepeillä liikkuvia sanoja ja teemoja.
Kieli ja käsitykset ovat alati ajassa muuttuvia. Jokaisen ihmisen kokemus itsestään ja identiteetistään on ainutlaatuinen, eivätkä termit varmasti koskaan tavoita tätä hienosyistä monimuotoisuutta. Jokaisella ihmisellä on oikeus itse määritellä oma seksuaalinen suuntautuminen ja sukupuoli-identiteetti tai sitten olla määrittelemättä niitä. Tämän sanaston tarkoitus on antaa sanoja välineiksi itsensä ja muiden ymmärtämiselle. Otamme mielellämme vastaan palautetta ja kehittämisehdotuksia.
Sanastoa päivitetään kevään 2016 aikana.
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja irmeli » 25.07.2016 11:04

Psykopatologia kirjoitti:
irmeli kirjoitti:http://mvlehti.net/2016/07/24/nainen-paatti-alkaa-muunsukupuoliseksi-ei-miehuuteen-tarvita-mukkua/

Jack Monroe avautuu muutoksestaan naisesta transgenderiksi eli muunsukupuoliseksi.

Jos sie et olisi yhttä toope tai laiska kuin mie olen, olisit aikaisemmin jo puuttunut eräidenkin kirjoituksiin tässä ketjussa. Esim. kuinka toope ihminen onkaan kun kopioi muiden kirjoituksen suomi 24 foorumilta!!!!!, laittaa lainausmerkit muttein lähdettä ja silti vielä vänkää vastaan kun laitan linkin. Onneksi olet nyt laittanut ohjeistuksen yleiseen osioon.

Mutta jatkossa toivon ettet ole niin toope tai laiska ettet viitsisi puuttua lainauksiin jotka ovat toisten kirjoituksia muualla. Jos ihminen on niin toope tai laiska ettei viitsi kehitellä asioista omia ajatuksia, ainakin minä tulen laittamaan linkin ettei ihminen kuvittele ole viisaampi kuin onkaan toisten ajatuksia kopioimalla. Koska tämä on olevinaan vertaistukifoorumi, omaan liikaneurouteenkin pitää puuttua, jos oma liikanerous syntyy kopioimalla ja liittämällä.
irmeli

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 25.07.2016 11:35

En aina huomaa kaikkea. Tilaan ensi kuussa uudet kalliit lasit.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja trisse » 25.07.2016 12:39

Psykopatologia kirjoitti:

pääpointti: "Ennen muodonmuutostaan transgenderiksi Monroe oli kuukausia psykiatrisessa hoidossa."
trisse

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 25.07.2016 12:48

Minusta pääpointti on oman mulkun merkityksen kiistäminen. - Naisilla "oma" mulkku on mieskumppanin mulkku, joka on ikään kuin lainassa.

(Mitä järkeä on vetää lainauksen alle tyhjä rivi?)
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Ryysy » 25.07.2016 12:54

Miten muistelen, että mielestäsi naisen peenis eli mulkku oli vielä viimeksi rinnat.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 25.07.2016 12:56

Kyllä, rinnat ovat usein naisen fallos.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kuutar » 25.07.2016 13:06

Sateentekijä kirjoitti:
Kuutar kirjoitti:
Olen saanut sellaisen kuvan, että ainakin teorian tasolla feministinen teoria kieltää sukupuolisuuden biologisen taustan.

Sain viestistäsi sen käsityksen, että pidät feminismiä yksipuolisena sukupuolisena käsitteenä. Sen vuoksi laitoin laajempia määrityksiä , mitä feminismi kaikenkaikkiaan sisältää.
Queer- tutkimus, joka kyseenalaistaa ja jopa kieltää sukupuolisuuden, on siis yksi feminismin osa-alue, ei koko feminismin sanoma.
Olen pahoillani jos sait käsityksen etten arvosta tietojasi.Se ei ollut tarkoitukseni.Ehkä minä vaan ymmärsin kirjoituksesi väärin.
Kuutar kirjoitti:

Mitä mieltä sinä itse olet tästä feminismin teesistä, että sukupuoli- identiteetti olisi sosiaalinen konstruktio?
( joka johtuu sukupuolirooleihin kasvattamisesta)
Kuutar

ViestiKirjoittaja trisse » 25.07.2016 13:11

Psykopatologia kirjoitti:Minusta pääpointti on oman mulkun merkityksen kiistäminen. - Naisilla "oma" mulkku on mieskumppanin mulkku, joka on ikään kuin lainassa.

Olen tottunut siihen. Ilman iskee ahtaanpaikankammo. Jos sinun ei ole ihan pakko todistaa valtaasi niin antaisitko minun tehdä niin? Tuota et kuitenkaan vaatinut ryhmään tullessa joten epäloogista vaatia nyt...
trisse

ViestiKirjoittaja irmeli » 25.07.2016 14:45

Psykopatologia kirjoitti:En aina huomaa kaikkea. Tilaan ensi kuussa uudet kalliit lasit.

No kiitos kun ainakin yrität huomata. Onneksi sulla on mut pikkuapulaisena, mun rillini maksoivat 1200 euroa, sain niistä Kelasta osan takaisin vammaisvähennyksenä.
irmeli

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 25.07.2016 15:00

trisse kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Minusta pääpointti on oman mulkun merkityksen kiistäminen. - Naisilla "oma" mulkku on mieskumppanin mulkku, joka on ikään kuin lainassa.

Olen tottunut siihen. Ilman iskee ahtaanpaikankammo. Jos sinun ei ole ihan pakko todistaa valtaasi niin antaisitko minun tehdä niin? Tuota et kuitenkaan vaatinut ryhmään tullessa joten epäloogista vaatia nyt...

- - - - -
Ainakin silloin, kun yhdessä viestissä on paljon sisäkkäisiä lainauksia, tiivistäminen voi olla paikallaan. Tässä viestissä tiivistin ensimmäisiä ja jätin ylimääräisen välin loppuun.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 25.07.2016 15:05

irmeli kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:En aina huomaa kaikkea. Tilaan ensi kuussa uudet kalliit lasit.

No kiitos kun ainakin yrität huomata. Onneksi sulla on mut pikkuapulaisena, mun rillini maksoivat 1200 euroa, sain niistä Kelasta osan takaisin vammaisvähennyksenä.

Minullakin varmaan 1 200.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

EdellinenSeuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa