Kirjoittaja Hilppa » 14.05.2012 23:44
Minä tajuan älyllisen epärehellisyyden tietoisena valintana. Itse valittu mielipide, aate, menetelmä, hyvänä pidetty asia, jonka jotain puolta ei itse hyväksy, mitä taas ei halua muille kertoa syystä tai toisesta. Ei ole samaa kuin valehtelu, joka kuulostaa hyvin vakavalta rikokselta. Valehtelun takia pääministeri voi joutua vankilaan, mutta voiko älyllisen epärehellisyyden takia? Tuskin.
Pidän älyllistä epärehellisyyttä tietoisena valehteluna itselle. Uskon, että siihen syyllistyvät kaikki, mutta tämänpäiväisen luennon perusteella oletan, että porvaritaustaiset pääsevät paremman itsetuntonsa vuoksi helpommalla kuin duunaritaustaiset eli joutuvat valehtelemaan vähemmän itselleen. Etenkin sellainen, joka on siirtynyt yhteiskuntaluokasta toiseen, joutuu pohtimaan omaa taustaansa suhteessa ympäröivien taustaan tai ainakin joutuu kohtaamaan historiansa erilaisuuden. Älyllisen epärehellisyyden suhteen asetelma riippuu suhteesta ympäristöön. Jos on vahvoilla, voi olla, mitä haluaa. Jos on heikoilla, joutuu olemaan enemmän sellainen, mitä muut tahtovat olevan. (Näkemykset tulkintaani ja osin peräisin Katriina Järvisen Luokkaretkellä hyvinvointiyhteiskunnassa -teoksesta sekä hänen kertomastaan Hakunilan kirjaston 14.5. luentokokonaisuudessa "'Miten onnellisia olemme vuonna 2020".)
Porvarius liittyy vahvoihin perinteisiin, jotka taas yhteiskunnallisesti sosiaaliselta taustaltaan heikommilla ovat ohuet. Vahvoihin perinteisiin voi nojata ja muodostaa joustavasti uusia mielipiteitä ja maailmankuvia. Ohut perinne ei anna eväitä, perustaa, jolloin joutuu luomaan kaiken alusta. Tuolloin helpommin saattaa myös sortua älylliseen epärehellisyyteen, muiden miellyttämiseen ja todellisen käsityksensa salaamiseen.
Samoin feminismiin voi liittyä älyllistä epärehellisyyttä joko siten, että joku haluaisi olla feministi, vaikka ei halua kaikkia liikkeen piirteitä hyväksyä, mutta nielee kaiken saadakseen imagon täytenä. Myös sukupuolten välistä tasa-arvoa kannattava voi kieltäytyä olemasta feministi, koska ei halua feminismiin liitettyä oletettua miesvihaa harteilleen tai miesten väheksyntää ja naureskelua päälleen.
Korjattu Luokkaretkellä-kappale selkeämmäksi 15.5. 8.55.
Viimeksi muokannut Hilppa päivämäärä 15.05.2012 08:04, muokattu yhteensä 2 kertaa