Kyllästynyt kirjoitti:Maria kirjoitti:Jakaisin ehkä kahteen.
a) Jännitysahdistus, liittyy suorittamiseen, suoriutumisen pelkoon, sosiaalisiin tilanteisiin ja kohtaamisiin.
b) Loukatuksi tulemisen jälkeinen ahdistus, huonommuuden tunne, myös masennuksen laukaiseva tekijä...
Entä pelkkään olemassa olemiseen perustuva ahdistus?
Tuo mitä sanot jännitysahdistukseksi ei mielestäni ole varsinaisesti ahdistusta vaan kuuluisi pikemminkin sosiaalisten tilanteiden pelkoon, eikä loukatuksi tuleminenkaan aiheuta ahdistusta vaan pettymystä, suuttumusta, raivoa - ja loukkaantumista.
Ahdistusta on vaikeaa sanoilla kuvata; se on sekoitus epätoivoa/toivottomuutta, psyykkistä kipua/tuskaa ja suurta tyhjyyttä.
Voi olla, että jonkin virallisen määritelmän mukaan noin kuuluisi olla, kuten sanot ensimmäisessä lauseessasi. Itse koen, että on eri tavalla ja kuvaukseni on pelkästään subjektiivinen. Luulen löytäneeni oman ahdistukseni ytimen. Olen jännittäjä ja olen aina ollut. En ole kuitenkaan varsinaisesti sosiaalisia tilanteita jännittävä vaan ainoastaan joidenkin tiettyjen henkilöiden (tai heitä muistuttavien henkilöiden) kohtaamisia jännittävä tai niiden kohtaamisten seurauksia jännitävä ja pelkäävä. Suorittamisen (siis myös sellaisen suorittamisen, johon ei liity ihmiskontakteja) epäonnistuminen myös jännittää ja aiheuttaa pelkoja (negatiiviset ennakko-odotukset). Ja ahdistus on kouriintuntuvaa, ehdottomasti lisääntyy stressaavan elämäntilanteen "ollessa päällä". Normaalisti on suhteellisen nopeasti ohimenevä tunne, mutta tietyt tilanteet ja etenkin tietyt henkilöt laukaisevat voimakkaita reaktioita. Minulla on takanani traumaattinen surukokemus. Sen elämänvaiheen aikana epänormaaliksi tunnistamani ahdistus (siis patologisen tasoiseksi määritetty ahdistus) alkoi. Kerran alkanut on vaikea saada pois päältä. Muodostuu ikään kuin omaksi normiksi, tilaksi, josta vain haluaa päästä irti, mutta ei vaan pääse.
En osaa käyttää ehkä oikeita oikeita sanoja kuvatessani ahdistusta, mutta olen varma, että ahdistuksella on sävyeronsa ja varsinkin jokaisella se oma syynsä, miksi reaktio kytkeytyy päälle. Suru ja häpeä, menetys ja pelko liittyvät itselläni läheisesti ahdistuksen tilaan. Lopulta on vain tunne, että "ei enää tätä, hetkeäkään en kestä".
Kysyt myös pelkästä olemassa olemisen ahdistuksesta. Tunnen kokevani sitä useimmiten vain, kun jokin suurempi ponnistus on takanapäin. Pitäisi olla tyytyväinen ja normaali terve ihminen varmasti onkin, mutta minulle tulee tyhjä olo. "Tässäkö tämä nyt oli?" "Ja itse asiassa ei se nyt niin hyvin mennytkään." Lopulta häpeä ja tyhjä olo, eksistentiaalinen tyhjyys. Onneksi "suuria" saavutuksia on ollut harvoin.