Kirjoittaja minätäällä » 09.03.2010 09:25
Äh, eipä se masennusta vakavampi diagnoosi tietysti ole estänyt mitään suhteita, kun ei minulla vielä ole edes sitä diagnoosia. En ole saanut vielä sitä lääkärin kirjoittamaa loppulausuntoa uloskirjauksen yhteydessä, enkä diagnoosiakaan. Eikä minulla vielä ole edes mitään suhteitakaan, eipä silti. Kunhan keljutti jo etukäteen, että sieltä on tulossa masennusta vakavampi diagnoosi kumminkin, ja semmoisen diagnoosin saaneen kanssa ei kukaan kyllä alakaan mitään suhteita luomaan.
Keljuttaa vain, että kun valitin tarkkailujaksosta, niin määrittelemättömän masennuksen perään ilmestyikin sitten psykiatrin hallinto-oikeudelle kirjoittamassa vastineessa lisälauselmia, että diagnoosi olisi ihan yhtä hyvin voinut olla sitä tai tätä. Ja sitten kun olin osastolla ja valitin hoitoonmääräämispäätöksestä, psykiatri sanoi, että aikoo nyt olla rehellinen ja kertoa suoraan, että on kaavaillut harhaluuloisuushäiriödiagnoosia.
En ole ollut mielisairas tarkkailuun asettamisen aikoihin ja tahdonvastaiseen hoitoon määräämisen aikoihin. Minulla oli osastohoitoa parempi ja asiantuntevampi, tiivis hoitokontakti, oikeastaan kaksikin, avopuolella. En ole koskaan ollut itselle tai muille vaaraksi. Eikä minulla ole harhaluuloisuushäiriötä. Se minun "harhani" eli pelko huoltajuuden mitätöimisestä hoitoon haetuttamalla ja sillä tavalla tapahtunut psyykkinen väkivalta ja häirintä ja traumaattisen tilanteen eli tahdonvastaiseen hoitoon haetuttamisen toistaminen kun oli ihan totta. Minulla on käräjäoikeuden ilmoitus osastolle haastemiehen tuomana todisteena siitä, että huoltajuuskiistasta siinä oli kyse. Siksi minut hommattiin sinne osastohoitoon.
Nyt sitten vain tarkkailuun ja tahdonvastaiseen hoitoon määränneiden päätöksiä pitää pönkittää kynsin hampain ja minulle on saatava diagnoosi, jonka mukaan olen ja olin mielisairas, että päätös tahdonvastaisesta hoidosta olisi ollut oikea, eikä mitään virhettä ole siis tapahtunut. Tarkkailuun asettamisen päätöstä ei tehnyt edes psykiatri, hoidon jatkamispäätöksen teki se osaston heitukka ja va ylilääkäri, minua tapaamatta, tuki sitten osastonlääkärin päätöstä. Ja nyt kaikki perustelevat minkä kerkeävät hallinto-oikeudelle, että olin mielisairas ja tahdonvastaisen hoidon tarpeessa.
Kaikki on mennyt lain mukaan. Tarkkailupäätöksen tehnyt päivystävä lääkäri ei oikeastaan itse kysellyt mitään, kun siinä oli se minun elämäni asiantuntijaksi ryhtynyt päivystävä psykiatrinen hoitsu ipittämässä ties mitä. En voinut olla väittämättä sille hoitsulle vastaan, vaikka se olisi pitänyt heti saada ulos siitä kopista ja pois sotkemasta asioita.
Osaston psykiatria en edes tavannut koko tarkkailujakson aikana. Sitten hän vain neljän päivän jälkeen tavattuamme määräsi tahdonvastaisen hoidon jatkumaan, ja va ylilääkäri vahvisti päätöksen minua tapaamatta. Hoitsut kirjailivat TAPANSA MUKAAN mitä sattuu tarkkailuaikana.
ÄH, TURHA TÄTÄ ON SELOSTAA. Pakko vaan odotella sen osastonlääkärin diagnoosia ja hallinto-oikeuden päätöstä.