Palkankorotuksilla itsemurhia vastaan

Palkankorotuksilla itsemurhia vastaan

ViestiKirjoittaja Pertti Luukkonen » 29.05.2010 19:19

http://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/93712- ... sidentille

Halonen väläytti itsemurha-aaltoa Kiinan presidentille
(- -)
Itsemurhista on syytetty siirtotyöläisten kurjia oloja, kaksitoistatuntisia päiviä ja kuusipäiväisiä työviikkoja sekä matalaa palkkaa. Foxconn ilmoittikin perjantaina aikovansa nostaa Kiinan yksikkönsä palkkoja 20 prosenttia. (- -)

Keino saattaa olla hyvä.

Minusta keskivaikeasti masentuneiden (psykoterapia)hoidosta tulisi tehdä tutkimus, jossa toinen ryhmä saisi lyhytpsykoterapiaa ja toinen em. kustannuksia vastaavan summan rahaa. - Uskon, että tulokset voisivat olla yhtä hyviä. Tällöin jatkossa voitaisiin hoitaa lievempiä häiriöitä kahisevalla, jolloin psykoterpia-kapasiteettia tulisi "oikeisiin" tapauksiin.

Vrt. "Kuntoutuspsykoterapia lakisääteiseksi":
viewtopic.php?f=13&t=1285
Pertti Luukkonen

Re: Palkankorotuksilla itsemurhia vastaan

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 29.05.2010 20:03

Tuossa saattaa olla jossain määrin perää. Masennus saattaa monesti johtua juuri taloudellisesta ahdingosta ja sen lieveilmiöistä ja toivottomuudesta. Ihminen jaksaa aika paljon, kun on toivoa paremmasta.
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Pertti Luukkonen » 29.05.2010 23:16

Luulen, että moni keskivaikeankin masennus-diagnoosin saanut ei ole aito tai varsinainen tapaus.

Tukiasema.netissä otin esiin ja referoin Jouko Lönnqvistin tekstiä, joka koski jotain Terveys 2000 -tutkimusta (tms.). Siinä oli nimittäin aika "merkillinen" kohta, jonka mukaan masennuksen kriteerit täyttävillä keskimääräinen masennus-aika oli vain muutama viikko (tms.).

Tuota etsiskelinkin myöhemmin, mutta en löytänyt. Ainakin muistaakseni eliö kommentoi (räkäisesti). Muistaako kukaan?

Lisäys:
Ehkä tuossa on vastausta Mirrinkin esittämään. Osa masennuksista näyttäisi paranevan melkeinpä itsekseen. Tällöin herää kysymys, että mistä oikeasti on kysymys.
Pertti Luukkonen

ViestiKirjoittaja xxccz » 29.05.2010 23:50

´
Kriisistä?

Vaikea ja syvä masennus on vaikea ja syvä. Josta on pitkä tie toipumiseen. Ja jonka vaiheet muistaa loppuelämänsä.
Kriisit eivät sillä tavalla kasvata (välttämättä)
xxccz

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 30.05.2010 08:34

Entäs, jos antaisi viinaa vaikka pullon päivässä. Viinahan nostaa tunnetusti mielialaa sopivasti annosteltuna. Luulen, että viinahoito olisi yhtä tehokas ja turvallinen kuin monet masennuslääkkeet.
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Pertti Luukkonen » 30.05.2010 09:16

Monien itsehoidossa alkoholi on (runsaassa) käytössä. Ilmeisesti on myös niitä, joita lääkkeet eivät auta ahdistukseen, mutta alkoholi auttaa.

Eettisiksi katsottavat seikat voivat usein olla esteenä erilaisissa kokeissa. Mt-hoitoyhteisöjen kannalta voisi olla "katastrofaalista", jos raha auttaisi (keskimäärin) yhtä hyvin kuin psykoterapia (joissain tapauksissa paremminkin!)
Pertti Luukkonen

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 30.05.2010 10:00

Rahaa masenuksen hoitoon kuluu joka tapauksessa. Ajatus ilmeisesti oli, että byrokratian pyörityksen sijaan annetaan masentuneen käyttää kyseinen raha hoitoonsa haluamallaan tavalla.
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Pertti Luukkonen » 30.05.2010 10:13

Kyllä ja nimen omaan: suoraa rahaa kouraan, ei mitään etuseteleitä yms.

(Itselläni on yleensä aina melkoinen tukku, jos ei taskussa, niin kotona.)
Pertti Luukkonen

ViestiKirjoittaja xxccz » 30.05.2010 10:26

Pertti Luukkonen kirjoitti:Kyllä ja nimen omaan: suoraa rahaa kouraan, ei mitään etuseteleitä yms.

(Itselläni on yleensä aina melkoinen tukku, jos ei taskussa, niin kotona.)

Mikä tukku? Käytettyjen kirjojen vai fillarinkumien tukku?
xxccz

ViestiKirjoittaja Biancaliina » 30.05.2010 14:09

Minulla on rahaa; pönkitän sillä itsetuntoani... ei ole enää...paljoa...
Viimeksi muokannut Biancaliina päivämäärä 13.10.2010 19:31, muokattu yhteensä 1 kerran
Biancaliina

ViestiKirjoittaja deontti » 30.05.2010 17:35

Mielenkiintoinen tuo Luukkosen mainitsema tutkimusehdotus!
Jos mulla hoitovaihtoehdot ois lyhytpsykoterapia tai sitä vastaava rahasumma, ottaisin rahan ja sitten kustantaisin sillä osan pitkäaikaisesta psykoterapiasta.
Mulla tosin diagnoosina ei ole keskivaikea masennus, vaan dystymia eli pitkäaikainen masennus. (Dystymia on kai melko lievä mutta kovin sitkeä masennus. En oikein ymmärrä, miksen saanut samalla joko lievän masennuksen tai omasta mielestäni pikemminkin keskivaikean masennuksen diagnoosia. Oirekriteerien perusteella mulle kuuluisi tai olisi ainakin aiemmin kuulunut myös keskivaikean masennuksen diagnoosi. Ehkä dystymia ja gad oli sitten kelan kuntoutuspsykoterapiatuen hakemisen kannalta "parempi" yhdistelmä.)

Niin ja masennukseeni ei juurikaan vaikuta rahattomuus. Kovin pienituloinen toki olen, mutta olen onnistunut pitämään menonikin pieninä ilman, että kokisin jääväni monista tärkeistä asioista paitsi.

Mutta tuohon ylipitkien päivien ja pienipalkkaisuuden aiheuttamaan itsemurhavaaraan; uskon, että ylitöitä karsimalla ja älyttömän pieniä palkkoja nostamalla voidaan hyvinkin parantaa ihmisten psyykkistä hyvinvointia. Itse teen osa-aikatöitä juuri siksi, että jos kävisin kokoaikatöissä, uupuisin pahasti kovin nopeasti. Eli tuon tutkimusehdotuksessa mainitun rahasumman joku voisi käyttää vaikka työnteon vähentämiseen, ja masennus voisi lievittyä sitä kautta.
deontti

ViestiKirjoittaja deontti » 30.05.2010 18:25

Menee nyt vähän OT, sori.

Trisse kirjoitti:Mulla oli YTHS:llä "Keskivaikea masennus" mutta yksityisellä tutkimuksisssa se muuttui "Sekamuotoinen masennus- ja ahdistustila" joka on kai lievempi kuin GAD tai keskivaikea. Laaksossa pysyi samana tai oli "Pitkäaikainen sekamuotoinen masennus- ja ahdistustila".

Joo, tollasta löysin:
"F41.2 Sekamuotoinen ahdistus- ja masennustila
Tätä koodia pitäisi käyttää silloin, kun sekä ahdistus- että masennusoireita esiintyy, mutta kummatkaan eivät ole selkeästi hallitsevia eikä kumpikaan oiretyyppi ilmene niin laaja-alaisena, että se riittäisi erilliseen ahdistus- tai masennusdiagnoosiin. Kun sekä ahdistus- että masennusoireet ovat kyllin vaikeita oikeuttaakseen erilliset diagnoosit, käytetään niitä."
(http://www.ahjos.net/luokitus/F40.htm)
Eli lievempi kuin GAD tai keskivaikea masennus. Ajatteletko itse, että tuo sekamuotoinen on sulle "sopiva", vai täyttyvätkö mielestäsi kuitenkin varsinaisen masennuksen tai GADin kriteerit?

(YTHS:llä mäkin diagnoosini sain. Ja GADin kriteerit mulla täyttyy niillä psyykkisillä ahdistusoireilla, ei juurikaan fyysisiä oireita. Masennus mulla on kuitenkin pääongelmana, ahdistus vain siinä sivussa.)
deontti

ViestiKirjoittaja Pertti Luukkonen » 31.05.2010 10:07

Edellä Trisse vastaa minulle, ei Kyllästyneelle. Sekaannus liittyy siihen, että poistin Psykologia-foorumia koskevat viestini tästä ketjusta.

Köntyksen saasta (ao. fuurumlla) pohjaa IRL-tapahtumiin (puh. ym.) toisin kuin muu saasta, joka perustuu nettimateriaaliin ja sen vääristelyyn. Tällaista Köntyksen viestiä ei olisi koskaan edes pitänyt julkaista interntissä.
Pertti Luukkonen

ViestiKirjoittaja minätäällä » 31.05.2010 18:23

Eikös noissa onnellisuustutkimuksissa ja -lehtijutuissa ainakin Hesarissa ole jo useamman kerran todettu, ettei tietyn rajan jälkeen enää raha auta, ja että tasapuolisempi rahajako ja pienemmät tuloerot yhteiskunnassa sen sijaan auttavat sekä rikasta että köyhää tuntemaan itsensä onnellisemmaksi?

Toinen (rikas) kokee olonsa turvallisemmaksi ja vähemmän paranoidiseksi, kun ei tarvitse pelätä aseellista ryöstöä heti kotioven ja oman pihaportin ulkopuolella, ja toinen (köyhä) kokee silti voivansa elää ihmisenä ihmisten joukossa. Vaikkei
yhtä paljon tienaakaan, kuin toisen kaupunginosan jupit. Naapuri on todennäköisesti meilläkin jo samaan tuloluokkaan kuuluva.
Ruotsista ei haluta ottaa oppia tässäkään asiassa. Luodaan vaan slummeja ja huonomaineisia alueita ja kaupunginosia, jonne eivät poliisi ja ambulanssikaan lopulta viitsi lähteä.
minätäällä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 31.05.2010 23:48

Sinä. Esimerkiksi jos tukarilaiset tapaavat miitissä IRL, ei kukaan rupea palstoilla toisia haukkumaan, vaikka riitaakin olisi ollut tai vaikka palstalla olisi aiemmin ollut riitaa. (Jos jo Köntyksen ensimmäinen käynti oli niin "katastrofaalinen", miksi hän halusi tulla uudelleen?) Itsekin olet tuonut netissä esiin privaattia materiaalia.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Raatelulammas » 01.06.2010 07:50

Raha on tärkeä juttu, ja kyllä, minä hemmottelen itseäni välillä shoppaamisella. Kuitenkin ottaisin itse mielummin hiukan lisää vapaapäiviä, kuin lisää palkkaa. Yksi palkallinen vapaapäivä lisää viikossa olisi minusta mahtava juttu. Silloin jaksaisin paremmin täällä töissä. Se onkin aina tuntunut mahtavalta, kun on sattunut jokin pyhäpäivä lyhentämään työviikkoa.

Ennakkosensuuria ei välttämättä edes tarvita, jos foorumin admin on vastuullisen asemansa arvoinen paitsi aktiivisuutensa, myöskin arvomaailmansa puolesta. Jos ei omaa juurikaan arvomaailmaa, vaan lähinnä vaihdellen joko eri asteisia päihtymystiloja tai vieroitusoireita, sitäkin paremmalla syyllä kannattaisi perehtyä edes Suomen rikoslakiin.
Raatelulammas

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 01.06.2010 08:29

Trisse kirjoitti:Ei palstoilla ole ennakkosensuuria.

Näin tietysti on, ja tehän olette erillisiä individejä. Me muut emme ole ymmärtäneet.

Mutta toisaalta toistit viestin itse lainaten, painottaen ja todistellen sen puolesta.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 01.06.2010 11:03

Admin on ystävällisesti moneen kertaan ilmaissut halunsa viestien poistoon. Täytyy muistaa, että mt-kuntoutujat ovat usein vähän yksinkertaisia - välillä älyltäänkin.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Maria » 01.06.2010 13:03

Tästä otsikosta, "Palkankorotuksilla itsemurhia vastaan" tulee mieleeni vuosien takaa haastattelussa julkilausuttu kommentti Ilkka Taipaleelta, jossa hän totesi syöpää sairastavien huippukalliista kipulääkityksestä, että moni ottaisi rahana, vaikka kovat krooniset kivut olisivatkin, jos vaan saisivat itse valita. Hän perusteli kyseistä kannanottoaan, että sellainen ihmisluonto usein on. Vähän mietin tuota silloin ja tosiaan moni varsinkin pula-ajan kokenut ihminen on niin pedanttisen saita, joten varmasti noin tekisikin. Ymmärrän, että kipukynnys on yksilöllistä eikä ole relevanttia verrata kehollista ja psyykkistä kipua. Sen sijaan tosi pöhköltä mutta toisaalta järkeenkäypältä kuulostaa, että masentunut saisi tukun seteleitä. Voisi joillekin auttaa paremmin kuin psykiatrisen polin tarjoama keskusteluapu. Kun painiskelee ylivoimaisten taloudellisten vaikeuksien kanssa, voi ymmärtävä puhe vain lisätä epätoivoisuuden tunnetta ja ärtymystä.

Kiitokset hyvästä aloituksesta. Vaikka kiinalaisen työläisen elämänkokemuksiin saattaa olla vaikea samastua, näyttää aihe poikineen hedelmällistä keskustelua kotomaan ongelmista.
Maria

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 01.06.2010 23:47

Ketjun toiseen haaraan:

SL tukee kiihkeästi ystävätärtään tämän kielloista huolimatta (tänään 21:03):
(- -) Kerta kaikkiaan ala-arvoista ja noloa kielenkäyttöä, joka tiedetään jo Korvatunturillakin. Kaksi kertaa on ollut tänään aihetta asiasta kirjoittaa.

Hän tuo esiin, että Admin ignoroi tiettyjä viestejä (kun ei halua niitä Psykologia-foorumille) ja aikoo kirjoittaa Korvatunturille kolmannen kerran. - Hädässä ystävä tunnetaan.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

Seuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa