mr jalsan kirjoitti:En aina tunnista. Minusta ei ole ollenkaan välttämätöntäkään, mikäli toimintaa ohjaa hyvä.
Toisinaan saatan rientää apuun ihmiselle joka ei vuosienkaan saatossa ole kuin piikittänyt avusta. Kaikki eivät osaa apua pyytää ja toiset eivät kykene ottamaan mitään vastaan.
Nyt olen petipotilaana ja odotan, että lapseni tulee minua auttamaan asiassa, jossa tarvitaan myös minun panostani. Lapseni motiivina on vastuuntunto ja auttamisen halu. Minun motiivini on rakkaudelliset ja kasvatuksellinen lähtökohta asian hoitumiselle.
YLE kirjoitti:Tutkijat selvittivät: Mistä himo syntyy?
Olipa kyse sitten kiihkeästä kaipuusta tai hillittömästä seksuaalisesta halusta, himo voi ajaa järjettömänkin tuntuisiin tekoihin.
Himoa voi esiintyä monessa eri muodossa, mutta tutkijoiden mukaan taustalla ovat aina tiedostamattomat tunnemuistot.
Himon valtaan joutuneet ihmiset näyttävät pahimmillaan menettävän järkensä, koska himon tunne itsessään voi häritä todellisuudentajua. Järki unohtuu, kun voimakkaat tunteet saavat vallan. Tämän vuoksi himonsa vallassa toimiva ihminen ei tunne syyllisyyttä tai häpeää.
Himo on hyvin yksilöllistä; se, mikä herättää halun yhdessä ihmisessä, ei vaikuta toiseen mitenkään. Tutkijoiden mukaan tämä johtuu henkilöhistoriasta: himo saa alkunsa yksilöllisistä kokemuksista ja tiedostamattomasta muistamisesta, jotka kiihottavat mielikuvitusta.
Implisiittisellä muistilla on siis tärkeä rooli himon syntymisessä. Kiintymykseen ja rakkauteen liittyvät varhaiset, tiedostamattomat muistot vaikuttavat käyttäytymiseemme, tavoitteisiimme, intohimoihimme ja kiinnostuksen kohteisiimme koko eliniän. Ongelmia voi syntyä silloin, jos varhaiset kokemukset perustuvat epäterveisiin ihmissuhteisiin, jolloin toistamme huonoja käytösmalleja aikuisenakin.
Toisaalta kun ihmissuhteista on kyse, himoon vaikuttaa aina myös himon kohde itse omine tiedostamattomine muistoineen. Himo voikin ilmiönä olla paljon luultua monimutkaisempi, tutkijat arvelevat.
Lisää aiheesta
Psychology Today: Deconstructing Lust
Lette kirjoitti:Hyvä Kahvi!
Etkö voisi luoda omaa ketjua himolle.
Olen tarkoittanut ketjun muuhun, kuten vastauksista näkyy.
Kiitos!
Kahvi kirjoitti:Lette kirjoitti:Hyvä Kahvi!
Etkö voisi luoda omaa ketjua himolle.
Olen tarkoittanut ketjun muuhun, kuten vastauksista näkyy.
Kiitos!
Mutta eikös himo ole yksi suurimpia motivaattoreita meissä ihmisissä - joten siksi juuri tähän ketjuun kuuluva aihe?
Eikä nyt siis puhuta pelkästä seksuaalisesta himosta, himoja voi olla kaikennäköisiä. Ikäväkin voi olla "himo".

Länsimaisessa kulttuurissa rakkaus jaetaan usein Platonin esittelemän kolmijaon mukaan: eros (eroottinen rakkaus), filia (veljellinen rakkaus), agape (jumalallinen rakkaus). P. Cicovacki mainitsee neljäntenä rakkauden muotona amorin, romanttisen rakkauden.[4]
Jail kirjoitti:Kiintymys ja rakkaus mieheeni motivoi minua.
Hän on minun "silmieni valo". (- -)
Jail kirjoitti:Eläimistä puheenollen kissani karkasi tänään.

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa