Mieleen palauttaminen

Mieleen palauttaminen

ViestiKirjoittaja Illusia » 25.08.2012 13:56

Olen unohtanut tietokoneeni järjestelmänvalvojan salasanan. Vaihdoin sen muutama viikko sitten enkä kirjoittanut sitä mihinkään ylös. Miten voisin palauttaa sen mieleeni? Onko mitään psykologisia keinoja? Hypnoosi voisi auttaa, mutta siihen minulla ei ole tietenkään mahdollisuutta. Ongelma ole mitenkään kauhean iso, mutta aika tärkeä asia silti.
Illusia

Re: Mieleen palauttaminen

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 25.08.2012 14:02

Yleensä asiat palautuvat mieleen, kun lakkaa yrittämästä muistella niitä. Siinä kohdassa kannattaa merkitä se ylös johonkin.
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 25.08.2012 14:52

Muistele sanoja, jotka eivät ainakaan voi olla salasanoja, esimerkiksi idiootti.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Illusia » 25.08.2012 15:23

Psykopatologia kirjoitti:Muistele sanoja, jotka eivät ainakaan voi olla salasanoja, esimerkiksi idiootti.

Näitä tulvinut mieleen vaikka kuinka paljon, kuten pösilö... En usko, että tulen koskaan muistamaan oikeata sanaa, mutta sen voisi ehkä selvittää melko helposti, tai ei nyt sentään, sillä se vaatisi kärsivällisyyttä. Sana on varmasti joku viidestä yleisesti käyttämästäni salasanasta, mutta tällä kertaa taisin muuttaa joitakin merkkejä isoiksi. Pitäisi jaksaa kokeilla kaikkia mahdollisia yhdistelmiä, mutta en jaksa, kun olen laiskuri.
Viimeksi muokannut Illusia päivämäärä 25.08.2012 15:33, muokattu yhteensä 1 kerran
Illusia

ViestiKirjoittaja Illusia » 25.08.2012 15:30

Obelix kirjoitti:Palauta järjestelmä aiempaan palautus pisteeseen, ehkä siellä on voimassa vanha sala sana.

Voisiko olla? Eikös sekin toimenpide vaadi järjestelmävalvojan kirjautumisen ja siihen tarvitaan salasanaa. En oikein usko tuohon vaihtoehtoon muutenkaan. En ole ikinä kuullut tuollaisesta. Pitääpä kuitenkin tutkia asiaa.
PS. Joo, vaatii salasanan, joten tuo neuvo ei nyt toimi.
Illusia

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 25.08.2012 16:17

Mitä sitä sala sanoja omaan koneeseen asettelemaan?!
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Illusia » 25.08.2012 16:22

Koneella pitää olla vähintäänkin kaksi käyttäjätunnusta, toinen oma käyttäjätunnus, johon ei välttämättä tarvita salasanaa, ja toinen admin, järjestelmänvalvoja, johon ehdottomasti tarvitaan salasana. Adminina kirjaudutaan sisään, kun tehdään muutoksia tietsikkaan, esim. kun asennetaan ohjelmia. Kun järjestelmänvalvojan tunnus on suojattu salasanalla, ei kukaan ulkopuolinen pääse tunkeutumaan tietokoneelle ja ottamaan sitä haltuunsa tai käyttöönsä netin kautta.
Illusia

ViestiKirjoittaja Kahvi » 30.08.2012 10:25

Olen monesti huomannut, että en muista jotain sanaa, jonka tiedän muistavani. Se ei vaan kertakaikkiaan tule mieleen juuri sillä hetkellä kun sitä sanaa tarvitsisin. Kun lakkaan miettimästä, niin muistan sen jossain ihan yllättävässä yhteydessä - muistini indeksointijärjestelmä on siis harvinaisen leväperäinen ja onnahtelevasti toimiva.

Näin kävi viimeksi viime viikolla. Koitin muistella, että mikä olikaan sen 80-luvun vitsien kädettömän ja jalattoman tapauksen nimi. Vitsit kyllä muistan, mutta en vitsien henkilön nimeä. Sitten muistin sen ihan yhtäkkiä täysin eri asiayhteydessä, monta päivää muisteloyrityksieni jälkeen - Orpi!

Olen kantapään kautta oppinut kirjoittamaan salasanat muistiin aina, kun muutan niitä. Paitsi jos se kuuluu ei-niin-tärkeisiin salasanoihin, jolloin se on jokin muutamasta vakiosalasanoistani. Kantapään kautta saatu oppi on ikävää ja rankkaa oppia - mutta ah niin tehokasta.

Itse käytän konettani omilla tunnuksillani adminina - tämä vehjes kyllä aina kysyy mielipidettäni, jos jokin ohjelma/asennus yrittää muuttaa käyttöjärjestelmän asetuksia yms. Oletan olevani riittävän suojassa verkon pöpöjä vastaan, mutta voi olla, että sekin on enemmän hyväuskoisuuttani kuin tosiasiallisesti riittävä suoja.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Illusia » 30.08.2012 10:40

Kahvi kirjoitti: Itse käytän konettani omilla tunnuksillani adminina - tämä vehjes kyllä aina kysyy mielipidettäni, jos jokin ohjelma/asennus yrittää muuttaa käyttöjärjestelmän asetuksia yms. Oletan olevani riittävän suojassa verkon pöpöjä vastaan, mutta voi olla, että sekin on enemmän hyväuskoisuuttani kuin tosiasiallisesti riittävä suoja.

Turvallisuussyistä sinun ei kannattaisi liikkua internetissä adminina silloin kun se ei ole välttämätöntä. Vaikka järjestelmänvalvojan salasanaa kysytään aina tietokoneelle muutoksia tehtäessä, netissä liikkuessasi adminina salasana voidaan murtaa. Jos perustat toisen käyttäjätunnuksen, jonka ei ole mahdollista tehdä muutoksia koneelle ja surffailet sillä, tietokoneesi on paremmassa turvassa.
Illusia

ViestiKirjoittaja Kahvi » 30.08.2012 12:09

Illusia kirjoitti:Turvallisuussyistä sinun ei kannattaisi liikkua internetissä adminina silloin kun se ei ole välttämätöntä. Vaikka järjestelmänvalvojan salasanaa kysytään aina tietokoneelle muutoksia tehtäessä, netissä liikkuessasi adminina salasana voidaan murtaa. Jos perustat toisen käyttäjätunnuksen, jonka ei ole mahdollista tehdä muutoksia koneelle ja surffailet sillä, tietokoneesi on paremmassa turvassa.

Hups. Olen vuosia liikkunut netissä adminina tai admin-oikeuksin. Jopa töissä, jolloin tämä oli yrityksen virallinen politiikka. Voi olla, että nuo pöpöt on kehittyneet niin paljon, että olisi tosiaan viisaampaa surffailla taviskäyttäjänä!
Kahvi

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa