Psykopaattiset vanhemmat

Re: Psykopaattiset vanhemmat

ViestiKirjoittaja Illusia » 12.06.2012 11:44

Minä olen ymmärtänyt, etteivät psykopaatit välttämättä välitä lapsistaan eivätkä he aina kykene parisuhteeseenkaan. Eikö psykopaattimiehet ole enimmäkseen niitä, jotka tekevät lapsia ja jättävät naisen sitten, kun lapsi on tulossa?
Illusia

ViestiKirjoittaja Mirri » 12.06.2012 12:41

Ei taida psykopatia ilmetä noin kaavamaisesti; kuten ei muukaan luonnehäiriöisyys.
Mirri

ViestiKirjoittaja Illusia » 12.06.2012 12:49

Voihan se olla niinkin, että psykopaattipuolisosta ja vanhemmasta haluaisi eroon itsekin. Miksi jotkut jäävät tällaisiin suhteisiin, on hieman kummallista. Jossakin television rikosohjelmassa sanottiin, että joskus psykopaatti ja narsisti tulevat toimeen keskenään. (Ian Brady ja Myra Hindley?)
Illusia

ViestiKirjoittaja Kahvi » 12.06.2012 15:29

Illusia kirjoitti:Minä olen ymmärtänyt, etteivät psykopaatit välttämättä välitä lapsistaan eivätkä he aina kykene parisuhteeseenkaan. Eikö psykopaattimiehet ole enimmäkseen niitä, jotka tekevät lapsia ja jättävät naisen sitten, kun lapsi on tulossa?

Taikka ehkä niin, että psykopaattiset vanhemmat eivät pysty sillä tavoin sitoutumaan parisuhteeseen ja välittämään lapsistaan kuten yleisesti ajatellaan.

Voisi ajatella, että psykopaattinen ihminen sitoutuu kyllä parisuhteeseen, jos semmoinen tuo hänelle esim kulissin. Taikka "välittää" lapsistaan jos lapset tarjoavat vaikka kiristysvälineen toista vanhempaa kohtaan - tai yksinkertaisesti sopivat kulistiksi.

Lapsensa ja perheensä voi hylätä monestakin syystä, mutta se ei kaiketi määritä kuka on psykopaattinen ja kuka ei. Useimmiten siinä lienee kysymys ihan arkipäivän ku5ipäisyydestä. Olen myös kuullut tapauksista, että ihminen "hylkää" perheensä, koska tietää olevansa vain haitaksi ja riesaksi heille. Myös olen kuullut tapauksista, joissa perheensä "hylkääjä" onkin tosiasiallisesti pelastanut sen mitä pelastettavissa on. Ja paljon, paljon muitakin syitä varmasti löytyy tämmöisille tapauksille.

Ikäväähän se toki on, jos toinen vanhemmista on kyvytön sitoutumaan parisuhteeseen ja/tai vanhemmuuteen. Ei niin pitäisi olla, mutta minkäs teet :cry:
Kahvi

ViestiKirjoittaja Illusia » 12.06.2012 15:34

Tunnekylmyydestä tuollainen kulissin takia perheen kasassa pitäminen kertoo, jos siihen ei ole mitään muuta syytä olemassa. Ehkä tällaisessa perheessä kasvaneista lapsista tulee itsestäänkin tunnekylmiä? Periytyykö psykopatia tällä tavoin?
Illusia

ViestiKirjoittaja Kahvi » 14.06.2012 20:20

Tunnekylmyys lienee sama asia kuin sympatian puute?

Psykopaattisen ihmisen oirehan se on, kertoo itse taudista/häröstä. Kakkimaistahan se yhtäkaikki on läheisille.
Kahvi

Edellinen

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa