Rintaruokinnasta kohu USA:ssa

Kiintymyssuhdeteoria

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 11.05.2012 17:53

Psykopatologia
Ylläpitäjä

Re: Rintaruokinnasta kohu USA:ssa

ViestiKirjoittaja Mirri » 11.05.2012 18:01

En ole huolissani niistä äideistä, jotka saavat hyvää imetysohjausta, mutta huomaavat, että imetys ei ole heidän juttunsa. He pystyvät helposti siirtymään pulloruokintaan. Pulloruokinnasta imetykseen siirtyminen sen sijaan on huomattavasti vaikeampaa, ja usein jopa mahdotonta.

Pulloruokinnan tietoisesti valinneet äidit eivät syyllisty ratkaisustaan. Imettämättömyydestä syyllistyvät äidit, jotka olisivat halunneet imettää ja yrittivätkin, mutta epäonnistuivat. Turhalta syyllistämiseltä vältytään, jos äidit saavat imetyksen ja äidinmaidon hyvistä vaikutuksista kertovan tiedon lisäksi myös kunnollista ja ammattitaitoista imetysneuvontaa, -tukea ja -ohjausta. Valitettavasti kunnollista imetystietoa ja -ohjausta ei ole useimmissa pohjoisamerikkalaisissa ja eurooppalaisissa yhteiskunnissa saatavilla.

http://imetystukilista.net/sivut/index. ... Itemid=135

Olen täsmälleen samaa mieltä kolmenkymmenen vuoden takaisten kokemusteni vuoksi; pahiten syyllistyvät (ja haavoittuvat) ne äidit, jotka haluaisivat tyydyttää vauvansa tarpeita imettämällä, mutta eivät syystä tai toisesta pysty tekemään niin. He syyllistyvät ja lisäksi heitä myös saatetaan syyllistää kiihkomielisen intoilun vuoksi.
Niinpä 'imetysmyönteisyys' on ongelmallinen asia, jos toki on 'imetyskielteisyyskin'.

Jotenkin pitäisi löytää realistinen tasapaino, jossa annetaan riittävää tukea ja ohjausta, mutta myös hyväksytään korvikkeiden käyttö ilman, että äiti tuntee olevansa anteeksipyynnön velkaa lapsensa vakavasta altistamisesta ties miten hirveille sairauksille käyttäessään korvikkeita imetyksen sijaan. Ja pitäisi huomioida sekin, että korvikkeita käyttävät äidit tarvitsevat myös tukea - ei ole mukavaa tuntea ikuista syyllisyyttä siitä, että ruokkii omat imeväisikäisensä korvikkeilla.
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 11.05.2012 18:03

Riidankylväjä kirjoitti:Minä olen ollut tissillä isona poikana.

Nyt ymmärrän... :lol:
Mirri

ViestiKirjoittaja Illusia » 11.05.2012 18:11

Onneksi meillä on antaa vauvoille ihan terveellistä ravintoa, joko rinnasta tai pullosta. Minusta oli hyvin sanottu se, että imetys on äidin ja lapsen välinen asia. Luulisi, että jokainen yrittää kuitenkin parhaansa. USAssa tilanne on kuitenkin ihan toinen kuin täällä Suomessa. Siellä saa normaali-imetystäkin selitellä. Pulloruokinnassa on se etu, että isäkin saa osallistua. Se lisää myös lapsen ja isän läheisyyttä toisiinsa, eikä äiti ole niin sidottu vauvaan joka hetki.

Olisihan se hienoa, jos imetys onnistuisi. Se olisi niin paljon vaivattomampaakin, mutta aina ei käy niin. Syitä on varmaan monia. Tässä asiassa olisi vielä parannettavaa. Minusta pitkään imettävät äidit ovat rohkaiseva esimerkki - imettävät äidit ylipäätään. Imetys pitäisi sallia julkisissa tiloissa. Ei ehkä tarvitsisi kuunnella niin paljoa vauvojen kiukuttelua ja itkua, mikä voi olla joskus sivullisestakin hermoja raastavaa.
Illusia

ViestiKirjoittaja Mirri » 11.05.2012 18:20

Illusia kirjoitti:Vauvalle ei kuulemma kannattaisi ostaa ollenkaan tuttipulloa, jos aikoo imettää. Vettä voi antaa teelusikalla, vauvakin osaa juoda siitä. Jos itse olisin nyt äiti, enkä pystyisi imettämään, ostaisin vain lasisia tuttipulloja. Niitä vain ei oikein tahdo löytyä kauppojen hyllyiltä. Netistä saa tilaamalla.

Tosiaan korvikeruokinta ei ole helppo ja vaivaton tapa rintaruokintaan verrattuna. Joskus on uskottu naisten mukavuussyistä turvautuvan korvikkeisiin ja tuttipulloihin. Mutta siinä vasta vastuullisuutta vaativa ruljanssi on, että pitää vauvansa turvallisesti ravittuna ja terveenä tuttipullojen ja korvikemaidon avulla.

Minun 'pullosoppa'-vaiheeni alkoivat vauvojen syntymän jälkeen niinkin varhain kuin muutaman viikon imetysyritysten jälkeen. Sitä sitten jatkui ja jatkui... Painajaismaisimpana muistan tilanteen, jossa oli edessä jokin kriittinen lakko, jonka seurauksena kauppojen hyllyt uhkasivat tyhjentyä äidinmaitokorvikkeista. Enpä muista muulloin olleeni niin hauraassa ja avuttomassa tilanteessa kuin miettiessäni, että mistä saan imeväiselleni ruokaa, jos kaupoissa ei olekaan korvikkeita... Ikinä en ole hamstrannut niin antaumuksella kuin hamstrasin aikoinaan äidinmaitokorvikkeita. Tuntui turvallisemmalta, kun kotona oli kunnon varasto. Ja tietysti tuttipulloja tarvittiin reilusti, joten halpaakaan korvikeruokinta ei ollut.
Kyllä oli aika pelottavaa elää sen tietoisuuden kanssa, että maitoa ainoana tai lähes ainoana ravintonaan käyttävän pienen ihmisen ruokinta on kaupan tarjonnan varassa.

Lasteni vauva-aikoina näin myös yhden merkittävän muutoksen. Äidinmaitovastikkeista tuli äidinmaitokorvikkeita, koska ei enää haluttu luoda kuvaa, jonka mukaan teolliset 'äidinmaitotuotteet' - imeväisten ravintovalmisteet - vastaisivat äidinmaitoa. Alettiin korostaa, että teolliset tuotteet ovat korvikkeita, eivät vastikkeita.
Mirri

ViestiKirjoittaja Illusia » 11.05.2012 18:25

Eihän äidinmaito ole aivan välttämätöntä vauvoille, paitsi ehkä keskosille, jotka saavat luovutettua äidinmaitoa, jos oma äiti ei pysty imettämään, eikä kai aina pystykään, jos vauva on syntynyt ennenaikaisesti.

Minulle annettiin vauvana kai jotakin lehmänmaidon, veden ja sokerin sekoitusta. Minulla oli ehkä sen seurauksena paha maitorupi. En tiedä, onko minua imetetty ollenkaan. Ehkä on, ehkä ei. En muista.
Illusia

ViestiKirjoittaja Mirri » 11.05.2012 18:27

Illusia kirjoitti:Onneksi meillä on antaa vauvoille ihan terveellistä ravintoa, joko rinnasta tai pullosta.

Niinpä... Suomessakin on eletty aika, jolloin vauvoja kuoli ravinnon puutteeseen, kun ei äidistä herunut ruokaa riittävästi.
Kaikenlaisia konsteja ilmeisesti on historian aikana yritetty vauvan ruokkimiseksi, jos äiti ei pystynyt siihen. Naiset onneksi tekivät yhteistyötä, imettivät toistensa lapsia. Muttei aina ole ollut imettävää naista käytettävissä. Kaurasta keitettävä ns. kauralima on ollut yksi perinteinen yritys ruokkia vauvaa ennen teollisten 'vastikkeiden'/korvikkeiden aikaa.
Mirri

ViestiKirjoittaja Illusia » 11.05.2012 18:29

Minun äidilläni oli imettäjä, koska hän oli pieni keskosvauva. Kauralimaakin hän sai syödä. Ehkä minäkin olen syönyt sitä, vai onko se niin nestemäistä, että pullosta imettävää?
Illusia

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 11.05.2012 23:09

Mirri kirjoitti:
Riidankylväjä kirjoitti:Minä olen ollut tissillä isona poikana.

Nyt ymmärrän... :lol:

Niinku mitä?
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Kahvi » 11.05.2012 23:21

Illusia kirjoitti:Vauvalle ei kuulemma kannattaisi ostaa ollenkaan tuttipulloa, jos aikoo imettää. Vettä voi antaa teelusikalla, vauvakin osaa juoda siitä. Jos itse olisin nyt äiti, enkä pystyisi imettämään, ostaisin vain lasisia tuttipulloja. Niitä vain ei oikein tahdo löytyä kauppojen hyllyiltä. Netistä saa tilaamalla.

Noh tietty jos isäkin haluaa osallistua vauvan ruokintaan, niin helpoiten se taitaa onnistua kyllä tuttipullolla ;)
Siinä voi olla sisältönä lypsettyä tai korviketta, ja pääseepi näin äitikin tarvittaessa tuulettumaan.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Illusia » 11.05.2012 23:23

Vaarana on, että vauva tottuu tuttipulloon, josta maitoa tulee vähemmällä vaivalla. Kannattaa ostaa pulloon sellainen tuttiosa, jossa on hyvin pieni reikä, tai johon reiän voi tehdä itse.
Illusia

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 12.05.2012 08:50

Tutkijan mukaan äitejä syyllistetään kahdesta vakioaiheesta vuodesta toiseen.

Imetyksen kesto ja päivähoito ovat esimerkkejä ikuisuusaiheista, joista ei osata keskustella syyllistymättä ja syyllistämättä.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/naist ... 31652.html
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 13.05.2012 09:47

Kolmevuotiasta imettäneelle äidille tappouhkauksia

http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/kolm ... 86561.html

Mikähän tuossa saa ihmiset menettämään malttinsa noin pahasti?
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Kahvi » 13.05.2012 12:19

Riidankylväjä kirjoitti:

En tiedä, mutta tappouhkaukset ei kyllä kuulu mitenkään fiksuun käytökseen. Vaikka jonkun mielipide olisi kuinka tunteita herättävää.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Mirri » 13.05.2012 17:33

Riidankylväjä kirjoitti:

Kenties kysymys, jonka sinäkin esitit:
Onko tuo rintaruokintaa vai lapsen seksuaalista hyväksikäyttöä?

Tappouhkauksista päätellen et ole ainoa, joka on miettinyt samaa. Ilmeisesti jotkut ovat valokuvan synnyttämän mielikuvan perusteella tulleet tulokseen, että jälkimmäistä.

Ilta-Sanomien lukijakysely on typeryyden huippu; tai ehkä se kuvaa hyvin nykyaikaa:
Onko kolmevuotiasta lasta mielestäsi järkevää rintaruokkia?
Mirri

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 13.05.2012 19:18

Mirri kirjoitti:Kenties kysymys, jonka sinäkin esitit:

Se oli kysymys. Ei minun mieli piteeni.
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 13.05.2012 20:44

Riidankylväjä kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Kenties kysymys, jonka sinäkin esitit:

Se oli kysymys. Ei minun mieli piteeni.

Niin ymmärsin. Saman kysymyksen ilmeisesti on esittänyt moni muukin - ja jotkut ovat vastanneet siihen kuvassa poseeraavan äidin kannalta epäedullisesti.
Mirri

Edellinen

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa