Mikä auttaa ahdistukseen

Re: Mikä auttaa ahdistukseen

ViestiKirjoittaja kontulib » 02.04.2010 21:02

Biancaliina kirjoitti:
kontulib kirjoitti:Jos otan tarpeeksi Lyricoita, ahdistus hälvenee ja näin tunnen olevani vakaampi.
Jos otan alkoholia, nousuhumalan aikana ahdistus hälvenee, ja näin tunnen olevani vakaampi.

Eli epävakaata elämä?
Vaikka olo olisi joskus tasaisempi, eihän se tarkoita, ettei enää ole persoonaltaan epävakaa.

Eikös ole melko väärin siirtää ahdistusta asiakkaisiin. Tuleeko sinulle syyllinen olo?

No joo, eli aika epävakaata elämää, totta!
Enhän ole väittänytkään ettenkö olisi persoonaltani epävakaa vaan päinvastoin, vahvistanut sitä käsitystä/diagnoosia.

En tarkoittanut että yleensä siirrän ahdistustani asiakkaisiin. Nyt vaan on pidempään aikaan ollut Lyricat lopussa, joten ahdistus on taas päässyt pinnalle, ja purkautuu äksyilynä asiakkaille. Joskus tulee syyllinen olo, joskus ei. Riippuu aika pitkälle asiakkaasta. Joskus ajattelen kun tiskille sattuu oikein v-mäinen asiakas joka inttää ettei miksei hän saa uusittua kirjaansa, vaikka siitä on varaus, eikä suostu ymmärtämään ettei varattua kirjaa voi uusia, että tuo asiakas ansaitsikin äkäisyyteni.
kontulib

ViestiKirjoittaja Biancaliina » 02.04.2010 21:07

kontulib kirjoitti:En tarkoittanut että yleensä siirrän ahdistustani asiakkaisiin. Nyt vaan on pidempään aikaan ollut Lyricat lopussa, joten ahdistus on taas päässyt pinnalle, ja purkautuu äksyilynä asiakkaille. Joskus tulee syyllinen olo, joskus ei. Riippuu aika pitkälle asiakkaasta. Joskus ajattelen kun tiskille sattuu oikein v-mäinen asiakas joka inttää ettei miksei hän saa uusittua kirjaansa, vaikka siitä on varaus, eikä suostu ymmärtämään ettei varattua kirjaa voi uusia, että tuo asiakas ansaitsikin äkäisyyteni.

Mitä sinä ansaitset heiltä, keille äksyilet?
Biancaliina

ViestiKirjoittaja kontulib » 02.04.2010 21:08

Ahdistukseen auttaa myös uni, jota olen kohta menossa harrastamaan. Joten hyvää yötä kaikille!
kontulib

ViestiKirjoittaja Trisse » 02.04.2010 22:48

Auttaa nukkuminen todella hyvin.
Trisse

ViestiKirjoittaja kontulib » 03.04.2010 11:58

Nukkumisen aikana ei ahdista, jos ei satu näkemään painajaisia.
kontulib

ViestiKirjoittaja Biancaliina » 03.04.2010 16:14

Vähän helpotti, kun itkin oikein kunnolla ja kirjoitin.

Minua kiinnostaa, että miksi Trisse ja kontu ajattelette, ettei terapiasta ole teille apua?
Biancaliina

ViestiKirjoittaja kontulib » 03.04.2010 16:18

Biancaliina kirjoitti:
Minua kiinnostaa, että miksi Trisse ja kontu ajattelette, ettei terapiasta ole teille apua?

Niin, en koskaan ole missään "oikeassa" terapiassa ollutkaan, koska hoitavat tahot katsovat ettei kaksisuuntaisille kannata tarjota terapiaa, ainoastaan lääkehoitoa. Ainoa "terapia" missä olen ollut on ollut psyk. polin hoitajan tapaamiset, jotka loppuivat siihen kun minut potkaistiin psyk. polilta pois. Mutta eipä siitäkään mitään hyötyä ollut.
kontulib

ViestiKirjoittaja Trisse » 03.04.2010 16:20

Olin 20 kerran terapiassa 1998 muttei siitä ollut mitään hyötyä. Olin myös YTHS:llä käynneillä 2003-2005 muttei niistäkään ollut hyötyä. En keksinyt ikinä mitään puhumista. Jos keksin niin terapeutti ei sanonut mitään. Kerran pitkän monologini päätteeksi hän ehdotti että hankkisin koiran. Käsittääkseni terapeutit eivät ikinä puhu mitään (tai noi eivät ainakaan puhuneet) enkä saa mitään siitä että joku sanoo "Niin niin" "Aijaa" tai "Just" taikka ihan parhaimmillaan "Oletko ajatellut hankkia koiranpentua?" Voisin olla kiinnostunut jostain epätyypillisestä terapiasta jossa terapeutti ottaisi hoitavan ja äidillisen/isällisen otteen ja sanoisi kaikkea ja ehkä halaisi jne. muttei sellaisia terapioita kai yleensä tueta. En osaa höpöttää itsekseni toisen sanomatta mitään sillä siitä tulee mulle vaan hirveän tyhmä olo.
Trisse

ViestiKirjoittaja Biancaliina » 03.04.2010 16:22

kontulib kirjoitti:
Biancaliina kirjoitti:

Niin, en koskaan ole missään "oikeassa" terapiassa ollutkaan, koska hoitavat tahot katsovat ettei kaksisuuntaisille kannata tarjota terapiaa, ainoastaan lääkehoitoa. Ainoa "terapia" missä olen ollut on ollut psyk. polin hoitajan tapaamiset, jotka loppuivat siihen kun minut potkaistiin psyk. polilta pois. Mutta eipä siitäkään mitään hyötyä ollut.

Mutta eikö sitten noilla persoon.häiriöillä olisi voinut hakea terapiaa?
Eihän sitä tiedä, vaikka olosi olisikin ollut huonompi ilman näitä hoitsun näkemisiä?
Biancaliina

ViestiKirjoittaja kontulib » 03.04.2010 16:26

Biancaliina kirjoitti:
kontulib kirjoitti:
Biancaliina kirjoitti:

Mutta eikö sitten noilla persoon.häiriöillä olisi voinut hakea terapiaa?
Eihän sitä tiedä, vaikka olosi olisikin ollut huonompi ilman näitä hoitsun näkemisiä?

Viimeisen kerran kun kävin psyk. polilla Laaksossa, paikalla oli joku ihmeen johtava lääkäri ja sairaanhoitaja. Tuolloin ilmoittivat minulle että hoitoni siirretään terveysasemalle. Kun kysyin Kelan korvaamasta terapiasta, vastaus oli että "sinulla on kaksisuuntainen, terapiasta ei ole hyötyä".

Päinvastoin. Usein tuntui että oloni oli hoitsun tapaamisen jälkeen huonompi kuin ennen sitä.
kontulib

ViestiKirjoittaja Trisse » 03.04.2010 16:27

Osaatko sanoa millä tavoin/mistä se johtui?
Trisse

ViestiKirjoittaja kontulib » 03.04.2010 16:28

Hoitsun kanssa käytiin liikaa sellaisia asioita läpi jotka todellisuudessa olin halunnut unohtaa. Tod. näk. siitä johtui se huonompi olo.
kontulib

ViestiKirjoittaja Biancaliina » 03.04.2010 16:30

Trisse kirjoitti:Olin 20 kerran terapiassa 1998 muttei siitä ollut mitään hyötyä. Olin myös YTHS:llä käynneillä 2003-2005 muttei niistäkään ollut hyötyä. En keksinyt ikinä mitään puhumista. Jos keksin niin terapeutti ei sanonut mitään. Kerran pitkän monologini päätteeksi hän ehdotti että hankkisin koiran. Käsittääkseni terapeutit eivät ikinä puhu mitään (tai noi eivät ainakaan puhuneet) enkä saa mitään siitä että joku sanoo "Niin niin" "Aijaa" tai "Just" taikka ihan parhaimmillaan "Oletko ajatellut hankkia koiranpentua?" Voisin olla kiinnostunut jostain epätyypillisestä terapiasta jossa terapeutti ottaisi hoitavan ja äidillisen/isällisen otteen ja sanoisi kaikkea ja ehkä halaisi jne. muttei sellaisia terapioita kai yleensä tueta. En osaa höpöttää itsekseni toisen sanomatta mitään sillä siitä tulee mulle vaan hirveän tyhmä olo.

Uskon, että sinullekin löytyisi terapeutti, kenen kanssa synkkaa. Mutta tietty rahaahan se vaatisi, siis haastattelut ym.
Itse kävin (kogn.anal.) psykologilla, hän puhui melko paljon ja oli "äidillisen" tuntuinen, tuki ja kannusti, empaattinen.
Miesterapeutti (psykodynaaminen) oli "isällisen" tuntuinen, lämmin ja hänkin puhui melko paljon.
Oma hoitajani (ratkaisukeskeinen) haluaa päättää hoitosuhteen, minustakin ihan hyvä, hän ei puhu paljoakaan, meillä sukset ristissä (ja minussahan sitä "vikaa" on).

Toivon, että tulemme toimeen tulevan terapeuttini kanssa. En tiedä kuka hän on, kun kunnalliselta, niin en saa itse valita.
Biancaliina

ViestiKirjoittaja Biancaliina » 03.04.2010 16:35

kontulib kirjoitti:Hoitsun kanssa käytiin liikaa sellaisia asioita läpi jotka todellisuudessa olin halunnut unohtaa. Tod. näk. siitä johtui se huonompi olo.

Mutta sekin voi tuntua ahdistuksena, mikäli "unohtaa" asioita, kun ei ne katoa kuitenkaan vaikka kuinka koittaisi unohtaa = kieltää. Tuleehan niitä, huonoja oloja hoidon aikana mutta toisinaan se on ainut tie parempaan oloon.
No en siis tiedä tilannettasi, asioitaisi... että ei sillä...
Biancaliina

ViestiKirjoittaja Trisse » 03.04.2010 16:45

kontulib kirjoitti:Hoitsun kanssa käytiin liikaa sellaisia asioita läpi jotka todellisuudessa olin halunnut unohtaa. Tod. näk. siitä johtui se huonompi olo.

Joo, vähän sama mulla.
Trisse

ViestiKirjoittaja Biancaliina » 03.04.2010 16:54

-
Biancaliina

Edellinen

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa