Kirjoittaja deontti » 01.02.2011 18:27
Laitanpa tähän mun kirjoituksen tuosta ketjusta:
"Esimerkiksi jos hoitajat tai lääkärit sanoisivat, että heidän mielestään ehdottomasti kannattaa tehdä abortti, heidän mielestään ei ole mitään järkeä jatkaa raskautta (Jos siis on sellainen tilanne, että järkeä on. Esimerkiksi jos äidin henki olisi vaarassa, niin silloinhan nuo lausahdukset eivät olisi painostusta, tai ei ainakaan epäasiallista painostusta, vaan hyvinkin asiallista) tai muuta vastaavaa, olisi se mun mielestä painostusta, vaikkei siinä mitään uhkailua olekaan.
Sen sijaan esimerkiksi kysymyksiä, onko vanhemmat nyt varmoja päätöksestään, en kyllä millään näe painostukseksi. Kyllä luulisin että aborttiin päätyneiltäkin varmistetaan, onko päätös varma, vai haluavatko he vielä miettiä."
Esimerkiksi jos äiti kieltäytyy noista sikiötutkimuksista, on mun mielestä ihan hyvä, että siitä kysytään, että oletko ihan varma. Eihän se tarkoita sitä, että painostetaan seulontoihin, jotta voidaan abortoida vammaiset sikiöt pois. Jos tuleva lapsi olisi vammainen, vammaisuus näkyisi sikiötutkimuksissa, ja äiti haluaisi synnyttää vammaisen lapsen, olisi varmaan kuitenkin äidin ja lapsen kannalta hyvä varautua siihen, että tulossa on vammainen lapsi.