Muinaiset rajatilat, maalaiset rajatilat...

Muinaiset rajatilat, maalaiset rajatilat...

ViestiKirjoittaja ritalin » 26.04.2022 00:04

Mulle on tullut sellainen ajatus, että olisi olemassa häviäviä persoonallisuushäiriöitä ja yleistyviä persoonallisuushäiriöitä, eli että persoonallisuushäiriöt olisivat jossain määrin sukupolvi- ja aikakausi, sekä kulttuurisidonnaisia. Tämä ajatus on tullut siitä, että olen havainnut, että vanhemmissa ikäryhmissä on jonkinlaista autoritääris -tyyppistä rajatilarakenteista persoonallisuustyyppiä. Tätä häiriötä sävyttää lapsena koettu ankara kasvatus ja väkivalta. Tällainen henkilö yleensä ihailee auktoriteettejä, kunnioittaa auktoriteettejä ja pyrkii myös itse auktoriteettiasemaan... Identifikaatio aggressoriin on ehkä selvin defenssi splittin ohella. Näille henkilöille on ollut myös tavanomaista erittäin ankara asenne lapsia kohtaan ja lasten fyysinen kurittaminen. Autoritäärisyyden lisäksi persoonallisuudessa on yleensä havaittavissa sadistisia piirteitä... Tällaiselle henkilölle on tyypillistä huutaa pää punaisena pienimmästäkin epäkohdasta, tai jopa kuvitellusta epäkohdasta, niin aikuisille, kuin lapsillekin. Minkäänlaista varsinaista rikollista, tms. psykopaattista, tai sosiopaattista käyttäytymistä tällaisilla henkilöillä ei ole kuitenkaan ollut elämänsä aikana.

Sitten voisi mainita myös tämän diagnosointioppaisiin joskus ehdotetun sadistisen persoonallisuuden. Sadistinen persoonallisuus on mielestäni hyvin lähellä tätä itse havaitsemaani autoritääristä persoonallisuutta, mutta kyseessä on vaikeampi häiriö ja sitä sävyttää pyrkimys sadistiseen vallankäyttöön sellaisessa asemassa olevia henkilöitä kohtaan, joita kohtaan tämä henkilö on sellaisessa asemassa, että vallankäyttö on mahdollista. Tätä autoritääristä persoonallisuutta ei ole mielestäni enää sanotaan sodan jälkeen syntyneillä sukupolvilla juuri lainkaan, eikä 70-luvun jälkeen syntyneillä enää ollenkaan... Sadistista persoonallisuutta on aika tasaisesti vuosina 1950-1990 -syntyneillä, eikä sen yleisyydessä juuri ole muutoksia, mutta häiriön yleisyys on selvästi pienempi, kuin sitä muistuttavan narsistisen persoonallisuushäiriön yleisyys, arvioisin, että ehkä prosentti kokonaisväestöstä.

Sitten olen havainnut, että maaseudun rajatilat poikkeavat huomattavasti kaupunkien rajatiloista. Kaupunkilaissukujen nuorempien polvien psykopaatit, sosiopaatit ja narsistit ovat pääsääntöisesti sosiaalisesti hyvin taitavia ja he ovat kuin Haren kuvaamat valkokauluspsykopaatit, jotka menestyvät liike-elämässä ja muutenkin elämässä. Poikkeuksena on ne psykopaatit, sosiopaatit ja narsistit, jotka syntyvät päihdeskeneen. Päihdeskenestä näiden tie johtaa aika usein rikolliselle polulle.
Maaseudun psykopaatit, sosiopaatit ja narsistit, etenkin sosiopaatit, ovat usein huonoitsetuntoista porukkaa, jotka pelaavat suppeampaa peliä ja rajoitetummassa sosiaalisessa ympäristössä. Nämä keskittyvät usein oman suvun ja perheen sisäiseen toimintaan... Ja silloin, kun kyse on uhreja systemaattisesti etsivästä maaseudun saalistajasta, niin tämäkin henkilö on yleensä sosiaalisilta ympyröiltään rajoittunut ja keskittynyt sosiaalisessa toiminnassaan lähinnä uhrien etsimiseen esimerkiksi internetistä, tai baareista.
ritalin

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa