Mielenterveyden häiriöt ja sairauslomat.

Mielenterveyden häiriöt ja sairauslomat.

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 29.01.2019 13:59

Kela: Mielenterveyden häiriö yhä useammalla syynä pitkään sairauslomaan, uhkaavat jo ohittaa tuki- ja liikuntaelinsairaudet Viime vuonna noin 74 300 työikäistä sai viime vuonna sairauspäivärahaa mielenterveyden häiriön takia. - Psyykkinen häiriö MATTI KONTTINEN 29.1.2019 10:41 - https://yle.fi/uutiset/3-10618801

Sairauspäivärahalla korvattavien eli pitkien sairauspoissaolojen kasvu jatkui myös viime vuonna, kertoo Kelan tutkimustiimin päällikkö Jenni Blomgren tutkimusblogissaan. 25.1.2019: http://tutkimusblogi.kela.fi/arkisto/4792
(- -)
OECD: Mental health problems costing Europe heavily http://www.oecd.org/newsroom/mental-hea ... eavily.htm
(- -)
Psykopatologia
Ylläpitäjä

Re: Mielenterveyden häiriöt ja sairauslomat.

ViestiKirjoittaja ritalin » 30.01.2019 07:01

Uskon, että mielenterveysperusteilla saa aika helposti sairaslomaa. Esim. keuhkokuumeella ei vielä saa sairaslomaa, mutta jos kertoo, että ahdistaa, niin poliittisista syistä annetaan välittömästi pitkä sairasloma.
ritalin

ViestiKirjoittaja eea » 30.01.2019 12:50

Mä en ainakaan saa.
Enemmän tai vähemmän sekopäinen
eea

ViestiKirjoittaja Mirri » 30.01.2019 15:48

ritalin kirjoitti:Uskon, että mielenterveysperusteilla saa aika helposti sairaslomaa. Esim. keuhkokuumeella ei vielä saa sairaslomaa, mutta jos kertoo, että ahdistaa, niin poliittisista syistä annetaan välittömästi pitkä sairasloma.

Mistä tiedät, ettei keuhkokuume riitä sairauslomaperusteeksi? Keuhkokuumehan voi olla tappava myös nuorelle ihmiselle.

Olet väärässä kuvitelmassasi, että mt-perusteilla saisi helposti ja vielä pitkiä sairauslomia. Ei saa, vaan pitää olla tosi vakavasti sairas ennen kuin heruu pitkiä sairauslomia. Nekin ovat mahdollisimman lyhyitä, ja työnantajat ovat nykyisin kovasti velvoitettuja tekemään kaikki mahdollinen, jotta psykiatrinen potilas saataisiin pysymään työelämässä.

Mitä tarkoitat poliittisilla perusteilla? Nimenomaan poliittisilla perusteilla tehdään lujasti töitä sen eteen, etteivät työelämässä olevat psykiatriset potilaat ajautuisi pitkille sairauslomille ja niiden kautta työelämän ulkopuolelle. Ikävässä tapauksessa tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että työterveyslääkäri yrittää hoitaa potilaansa vakavaa masennustilaa viikon sairauslomapätkillä. Tai sairaalasta kotiutuvalle psykoosipotilaalle kirjoitetaan kaksi viikkoa sairauslomaa. Molemmissa tilanteissa sairausloma kuluu siihen, että henkilö stressaa tulevaa työhön paluutaan niin, että sairastuu entistä pahemmin. Mutta juuri poliittisista syistä lääkäreiltä vaaditaan nykyisin aika tavalla 'kansalaisrohkeutta', jotta uskaltaisivat kirjoittaa psykiatrisille potilaille riittävän pitkiä sairauslomia.
Mirri

ViestiKirjoittaja Rakkaussoturi » 30.01.2019 18:28

Kun itte pääsin osastolta, niin mulle kirjoitettiin 2 kk sairauslomaa (osin taannehtivasti eli osastolleoton päivästä lähtien) ja skitsofreniasta oli kyse. No, palasin sit opintoihin ja seuraavaks sain sairauslomaa 4 vuoden päästä.
Eläkkeellä en vieläkään ole, vaikka sairastumisesta on 16 vuotta ja 3 kk ja terveeks en oo tullu.
Born in Heideken
Rakkaussoturi

ViestiKirjoittaja Psywo » 08.02.2019 00:48

ritalin kirjoitti:Uskon, että mielenterveysperusteilla saa aika helposti sairaslomaa. Esim. keuhkokuumeella ei vielä saa sairaslomaa, mutta jos kertoo, että ahdistaa, niin poliittisista syistä annetaan välittömästi pitkä sairasloma.

Ehei mulle mitään sairauspäivärahaakaan aikoinaan myönnetty, vaikka mielestäni ainakin olin todella sairas. Ei ollut kyse vain ahdistuksesta, vaan paljon muustakin. Piti mennä tavallaan niin vakavaksi kuin voi, ennen kuin tuli hyväksytty päätös. Mutta tiedän minä toisenlaisiakin tarinoita.
Että joo, jossain vaiheessa sain sairauslomaa mutta ylempien tyyppien mielestä, en sellaista tarvinnut. Olin kyllä tosi heikossa kunnossa.
Psywo

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa