Narsismin huippu?

Re: Narsismin huippu?

ViestiKirjoittaja ritalin » 30.12.2018 03:51

^No, minusta taas narsistinen persoonallisuushäiriö ei ole kompensatorisen narsismin synonyymi, vaan kompensatorinen narsismi olisi laajempi käsite, kun narsistinen persoonallisuushäiriö olisi vain yksi rajatila-ryhmän persoonallisuushäiriöistä, joka erottuu omaksi häiriökseen sillä perusteella, miten splitti siinä ilmenee.
Mielestäni narsistinen persoonallisuushäiriö ei ole yleisellä tasolla samanlaista, kuin kompensatorinen narsismi, vaan narsistisessa persoonallisuushäiriössä rajatila-tyyppinen patologia ilmenee vain sellaisella tavalla, että häiriötä voidaan kutsua "narsistiseksi persoonallisuushäiriöksi".

Narsistisessa persoonallisuushäiriössä on minun mielestäni kyse siitä, että siinä henkilö esiintyy äitinään siten, kuin hän vauvana koki äitinsä, koska hän ei ole koskaan eriytynyt äidistään persoonatasolla. Narsistisessa persoonallisuushäiriössä henkilöllä ei ole itsenäistä persoonallisuutta, vaan siinä ikään, kuin kaikki ihmiset ovat pelinappuloita, joiden tehtävä on peilata tämän persoonallisuushäiriöisen vauva-aikaisen äitisuhteen vuorovaikutusta. Narsistin "uhrit" ovat mielestäni henkilöitä, joita tämä narsisti asettaa siihen rooliin, missä hän on itse kokenut olleensa vauvana... Tällöin syntyy narsistin vauva-aikaisen äitisuhteen peilikuva, kun narsisti esiintyy tässä vauva-aikaisessa äitinsä roolissa ja asettaa toisen henkilön tähän vauva-aikaiseen itsensä rooliin... Narsistilla on tähän toimintaan seksuaalinen vietti ja hän saa seksuaalista tyydytystä tässä äitinsä roolissa olemisesta.

Narsistin esiintyminen äitinään voidaan nähdä hienosti omnipotentissa toiminnassa, kun narsisti käyttää toisia ihmisiä ja instituutioita näiden ns. uhriensa rankaisemiseen. Narsisti manipuloi ihmisiä ja instituutioita toimimaan omia päämääriään tukevalla tavalla ja toimimaan näitä uhreikseen valitsemiaan henkilöitä vastaan, jolloin hän tavallaan todistaa itselleen olevansa samaan tapaan kaikkivoipainen, kuin miten hän vauvana koki äitinsä ja todistaa "uhrin" olevan heikko samaan tapaan, miten hän vauvana koki itsensä...
ritalin

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 30.12.2018 11:22

(Ainakin) psykodynaamisesti deskriptiivinen B-klusteri voidaan kootusti nimetä "rajatila"-klusteriksi (vrt. A = "psykkootinen"; C = "neuroottinen").
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 30.12.2018 11:41

Palle kirjoitti:Minä olen kuvitellut, että narsismi olisi nimenomaan liiallista itserakkautta.

Nyky-terminologiassa "narsistinen" merkitsee aina jonkinlaista narsistista häiriintymistä tai puutteellisutta, joka voi manifestoitua mm. vääränlaisena itserakkautena.
- Narsismi, per se, käy läpi koko psykopatologian kirjon aina normaaliuteen asti.

15:27 Jos ajattelemme Ich habe genug (Bach; minulla on kyllin) eli tervettä narsismia, eihän tällainen henkilö mitään hovia tarvitse; sen sijaan tyhjä tynnyri tarvisee jotta hän ei masentuisi.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

Edellinen

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa