Psykoosi

Psykoosi

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 04.10.2010 21:37

Minulla on ollut semmoinen käsitys, että psykoosi olisi joku tilapäinen, suhteellisen lyhytaikainen sekavuustila. (vähän niinkuin olisi kännissä tai kävelisi unissaan tms.) Mutta onko olemassa ihmisiä, jotka ovat jatkuvasti jonkinasteisessa psykoosissa?
Riidankylväjä

Re: Psykoosi

ViestiKirjoittaja Megakesä » 04.10.2010 22:43

Psykoosi= ei ole todellisuudentajua ja on harhoja (ajatusharhoja, kuuloharhoja, näköharhoja). Väh. 6 kk jatkunut psykoosi on skitsofrenia.
Jos ihmisellä on tosi vaikea skitsofreniaryhmän sairaus, voi psykoottisia oireita olla jatkuvasti ilman että lääkkeet auttaisivat niihin. Itselläni ei ole skitsofreniaa vaan määrittämätön skitsofreenistyyppinen häiriö, ja silti välillä luulen ventovieraita ihmisiä hetkellisesti tuttavikseni, ja joskus väsyneenä kuulen kameran filminkelausääntä.
Psykoosissa en kuitenkaan ole, vaan nuo oireet tulevat silloin, jos antipsykoottisen lääkkeeni otosta on kulunut yli 24 eli esim. 26 h.
Megakesä

ViestiKirjoittaja Biancaliina » 05.10.2010 14:06

Ei hajuakaan.

Makuharhoja, tuntoharhoja, näköharhoja, joskus kuulo... jippii...Ja horjuuhan tässäkin todellisuudentaju.
Tiedän vain, että minulla on vakavia dissosiaatio-oireita ja lääkärin määräämä maksimi määrä neuroleptia ei vaikuta mitenkään.

Eilisyö oli ihan helvettiä. Pelkään jatkuvasti saman toistuvan. En ole lainkaan kiinnostunut kokemaan kaikkea kerta toisensa jälkeen uudelleen, ja tietyt ns. kohtaukseni ovat/voivat olla kuulemma jopa vahingollisia, mutta minkäs teen...

Joku tainnutus olisi jees.
-

Näitä ns. erilaisia kasvoja olen peilistä nähnyt ainakin 10 erilaista, nimiä tiedän 3 omani lisäksi...
Biancaliina

ViestiKirjoittaja minätäällä » 05.10.2010 20:36

Psykoosi voidaan diagnosoida olipa oireita eli ei. Ainakin jos arvostelee kirjallisesti psykiatrin kirjallista tuotosta tämän käyttämästä asenteellisesta, leimaavasta terminologiasta ja vaatii korjausta potilasrekisteriin kirjattuun.
minätäällä

ViestiKirjoittaja Biancaliina » 06.10.2010 00:21

"Mutta onko olemassa ihmisiä, jotka ovat jatkuvasti jonkinasteisessa psykoosissa?"

Periaatteessa miksei mutten tiedä.
Biancaliina

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa