Molemminpuolisuus vrt. vastavuoroisuus

Molemminpuolisuus vrt. vastavuoroisuus

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 25.09.2010 11:24

M o l e m m i n p u o l i s u u s vrt. v a s t a v u o r o i s u u s
Psykopatologia
Ylläpitäjä

Re: Molemminpuolisuus vrt. vastavuoroisuus

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 25.09.2010 11:38

Täällä foorumeilla vastavuoroisuus tuntuu menevän niin, että kokiessani jonkun tölväisevän minua sanallisesti, minun täytyy sipaista ainakin kaksi kertaa pahemmin takaisin.
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 25.09.2010 12:00

Klo 12.00
m u t u a l 1 molemminpuoleinen, keskinäinen; vastavuoroinen 2 (ark) yhteinen

r e c i p r o c a l 1 molemminpuolinen, keskinäinen; vastavuoroinen 2 vastaava; käänteinen; päinvastainen (- -)

Sivistyssanana resiprookkinen (käytössä on ollut myös resiprokaalinen). Substantiivina r e s i p r o s i t e e t t i.

Psykologiset merkityserot ovat selviä. Esimerkiksi äidin ja vauvan suhde on (vasta) molemminpuolinen. Puolisioiden suhde on molemminpuolinen ja parhaimmillaan vastavuoroinen. Trissen ja Riidankylväjän suhde on molemminpuolinen mutta ei vastavuoroinen. Kyllästyneen ja Psykopatologian suhde on sekä molemminpuolinen että vastavuoroinen. Psykopatologian ja Kontun suhde on molemminpuolinen mutta varsinkin Kontun puolelta fragmentaarinen.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 25.09.2010 12:08

Vastavuoroinen kuvaamassa hyvää molemminuolisuutta on sikäli huono, että ilmaus sisältää contra- tai versus -elementin, vaikka kyseessä on siis konguenssi.

Tanssiminen ja hyvä naiminen ovat kongruenttia vastavuoroisuutta. Nyrkkeily ja kaksintaistelu ovat "parhaimmillaan" nonkongruenttia molemminpuolisuutta. "Autuaampi on antaa kuin ottaa." Panomiehen slogan.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 25.09.2010 19:56

Trissen ja Riidankylväjän suhde on yksipuolinen. Ylhäältä nenänvartta pitkin alas katselee pilalle hemmoteltu, herkkähipiäinen pinsessa Tris.
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 26.09.2010 00:45

Resiprookkinen (= normaali) viestinnän moodi merkitsee vastaanottamista, ymmärtämistä ja mieltämistä sekä usein jonkn lisän antamista aiheeseen.

Vastaavasti rajatilainen moodi rikkoo kommunikaatiota.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Biancaliina » 28.09.2010 22:00

Olen toisinaan rasittava matkija ja myötäilijä.
Jos nyt en sitten muuta saa (kaverille) sanottua, niin voisinhan vaikka rohkeasti kertoa, että minua ottaa päähän tyylini myötäillä.
Biancaliina

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa