Rahat, omat ja muiden

Rahat, omat ja muiden

ViestiKirjoittaja Pertti Luukkonen » 26.04.2010 14:28

Rahat, "omat" ja "muiden"

Työssäkäyvät maksavat minun ruoan, ei ole valittamista lakostakaan, kiitän että maksatte. - Esimerkillistä nöyryyttä.

Muinoin tästä suhteellisen selvästä asiasta oli tukarilla hirmuinen vääntö. Pääpukareina tietysti Kyllästynyt ja Mirri.
Pertti Luukkonen

Re: Rahat, omat ja muiden

ViestiKirjoittaja Varjolilja » 26.04.2010 16:39

Tämä on aivan helppoa. Rahat, jotka ovat minun tililläni tai taskussani ja ovat sinne laillisesti ja rehellisesti tulleet, ovat minun ja muut ovat muiden. En koe yhtään syyllisyttä, vaikka olen vieläkin s-lomalla ja minulle maksetaan sen vuoksi s-päivärahaa. Sen asian on lääkäri arvioinut ja hänen asiantuntemuksensa näyttää riittävän myös kelalle. Suhteeni rahaan ei ole mitenkään intohimoinen. Minulle se on vain maksuväline, eikä se, että sitä on hieman enemmän kuin, mitä tarvitsen, tee oloani yhtään rauhattomaksi. Se ei yhtään "polta" minua. Ei ole myöskään tarvetta haalia tai omistaa sitä ylen määrin.
Varjolilja

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 26.04.2010 17:00

Raha ei tuo onnea todistettiin jo tuossa toisessa ketjussa.

viewtopic.php?f=8&t=1018

Tosin rahalla voi hankkia lähes kaikkia Maslovin portailla olevia asioita.
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja ve?e » 26.04.2010 17:19

Ansaitseeko lottomiljonääri rahansa? Tarviiko hänen olla esimerkillisen nöyrä? Mitä hänelle kävisi, jos ei olisi?

Oikea lottovoittaja ei pröystäile, tuskin tuhlaa.
Syitä on monia: jos rahoja hassaa, ystävät voivat kaikota ja
miljoonatkin ennen pitkää loppua.

Harva kuitenkaan yltää samaan kuin Pirkko.
Hän ei muista yhtään asiaa, jonka olisi lottorahoilla ostanut.

»Autonkin olin juuri vaihtanut. Kaikkea oli jo.»

Oli iso omakotitalo, kotoisa ja varusteltu, mutta ei luksus.
Upottavat nahkasohvat, tyylihuonekaluja, koristetapettia.
Olohuoneessa kunnon televisio. Pirkko oli varakas valmiiksi.

»Kun on saanut kokea, että kovalla työlläkin tullutta varallisuutta
kadehditaan, entäs sitten tämä? Sitä kateutta pelkäsi koko perhe,
etenkin lapset. He kun ovat muutenkin jo saaneet paljon.»

Voittorahat jaettiin oman perheen kesken.
Lapset saivat osuudet mutta vain kohtuulliset, »ettei elämä mene pilalle».

(--)

»Ihminen tarvitsee järkevää tekemistä, vaikka olisi varallisuuttakin.
Olen oppinut, että pitää tehdä töitä ja elää säästeliäästi. Ei siitä pääse irti.
Mihin minä nyt yhtäkkiä osaisin tuhlata?» hän sanoo.
»Jos matkustelisi, rälläisi ja ostelisi kamalasti, kai siihenkin kyllästyisi.»

(--)

Mutta on vaatimattomallakin lottovoittajalla hetkensä. Pirkko katsoo veikeästi:

»Joskus tapaan työympyröissä ihmisiä, jotka ovat oikein olevinaan.
Silloin nauran sisäänpäin ja ajattelen, että tietäisittepä vain...
En ole minäkään ihan tyhjätasku!»

Siinäkö se on, koko 16 miljoonan markan autuus?
Pirkko purskahtaa nauruun: »Niin, tämä voitto taisi osua väärään kohteeseen.»

http://suomenkuvalehti.fi/files/library ... SK2805.pdf
ve?e

ViestiKirjoittaja ve?e » 26.04.2010 17:58

Rohkeasti avaan tähän nyt uuden viestin, ihan eri aiheesta kuin edellinen viestini.

Mun mielestä se on älyttömän hienoa, kun toiset antavat jotain. Voihan se olla rahaakin tarvitsevalle. Se on hienoa. Jotenkin tuntuu, että jos saadun avun hinta on velvollisuus tuntea kiitollisuutta ja ilmaista nöyryyttä, niin se jotenkin vähentää sen saamisen hienoutta. Eikö maailmassa voi olla oikeaa suuruutta? Että luotettaisiin ihmisiin, että he ovat kiitollisia ja arvostavia, jos siihen suinkaan vaan kykenevät? Noh, kyynisyyteen sairastuneet vapaamatkustajat tietenkin irroittelisivat, jos luotettaisiin.

No itse olen aika kiitollinen, enkä vaadi enempiä, mutta kuitenkin tuntuu, että ei kiitollisuutta olisi välttämätöntä edellyttää. Onko varmaa, etteivät ihmiset jotenkin luontaisesti ole taipuvaisia vastaamaan hyvään hyvällä? No ainakin pieninä.
ve?e

ViestiKirjoittaja Biancaliina » 26.04.2010 18:08

Ve?e: ”Mitä hänelle kävisi, jos ei olisi?”
-
Joskus näin? "Rytsölä menetti yhdessä yössä 36 miljoonaa markkaa..."
http://fi.wikipedia.org/wiki/Jaakko_Ryts%C3%B6l%C3%A4
Biancaliina

ViestiKirjoittaja ve?e » 26.04.2010 18:25

No onhan se noinkin.
ve?e

ViestiKirjoittaja Biancaliina » 26.04.2010 18:41

En tuntenut ennen aitoa kiitollisuutta. Näin yhteiskunnassa lähinnä vain vikoja.
Viimeksi muokannut Biancaliina päivämäärä 13.10.2010 20:23, muokattu yhteensä 2 kertaa
Biancaliina

ViestiKirjoittaja Pertti Luukkonen » 26.04.2010 20:06

Raha ei todellakaan kasva puussa, tipahtele taivaalta.

Onhan toki rahapuita ja "penis from heaven" -laulelma on lapsillekin tuttu.
Pertti Luukkonen

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 27.04.2010 19:07

Niin mutta kun klenkat eivät maksa.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Pertti Luukkonen » 28.04.2010 08:29

Annetaan vammaisille maksimaalinen apu sähkötuoleineen ja tietokoneineen sekä ko. perheille hirmuisesti rahaa (ja vastaavasti heikennetään lievistä psyykkisistä häiriöistä kärsivien etuja).

Vastaavasti luovutaan urheilun, taiteen ja politiikan tukemisesta sekä luovutaan kalleista sotakoneista sekä laitetaan kirjastot maksullisiksi. Edelleen poistetaan työnantajilta sosiaaliturvamaksut ja poistetaan vähimmäispalkka.
Pertti Luukkonen

ViestiKirjoittaja ve?e » 28.04.2010 09:02

Pertti Luukkonen kirjoitti:Annetaan vammaisille maksimaalinen apu sähkötuoleineen ja tietokoneineen sekä ko. perheille hirmuisesti rahaa (ja vastaavasti heikennetään lievistä psyykkisistä häiriöistä kärsivien etuja).

Pikemminkin poistetaan miellenterveysasiat lääkärien hallintovallan alta, ja aletaan kohdella niitä eri tyyppisinä ongelmina kuin sairaudet ovat.

Lääkärien tehtäviin nimenomaan kuuluu "sairaan rooliin oikeutuksien" jakaminen. Olet joskus puhunut Talcott Parsonsista. Hänellä oli jotenkin tällainen ajatus.

Lääkärien toiminta on hyvin, hyvin essentialisoivaa. Puhuit siitä, haluaisitko olla 42-vuotias skitsofreenikko, joka on myös psykologi, vaiko 42-vuotias psykologi, jolla on ollut skitsofrenian oireita. Ja jatkoit, että mielummin olisit "olemukseltasi" psykologi, joka ohimenevästi mainittuja oireita on omannut. Tietenkin vielä mieluummin mahdollisesti olisit olemukseltasi ja identiteetiltäsi jotain muuta kuin psykologi ("äidin Pertti", äh, en mä tiedä).

Lääkärit tekevät työkseen nimenomaan sitä, että kun joku tulee niitten vastaanotolle valittamaan jotain, ne hakevat sille syyn, ja jos se syy on vakava, sen mukana kuuluu saada vapautusta arjen vaatimuksista, lohdutetun ja toipilaan asema. Jos eivät näin psykiatrian alalla tekisi, voitaisiin ruveta ihmettelemään, onko tämä nyt ollenkaan lääketieteen alaan kuuluvaa toimintaa.

Lisää täällä:
http://tukari2.forumotion.info/yleinen- ... 9.htm#7422
ve?e

ViestiKirjoittaja Pertti Luukkonen » 28.04.2010 09:18

Niin, useimmat mt-vammaiset ovat (liki) täysin terveitä.
Pertti Luukkonen

ViestiKirjoittaja ve?e » 28.04.2010 09:28

Ongelmia kuitenkin on, ja lohdutuksen ja tuen tarvetta. En mä tiedä.
ve?e

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa