Roskaruoalla kytkös masennukseen

Roskaruoalla kytkös masennukseen

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 11.04.2012 07:57

"Mitä enemmän roskaruokaa syö, sitä suurempi masennusriski", tutkimusta johtanut Almudena Sánchez-Villegas sanoo. "Mutta jo pienikin määrä lisää riskiä merkittävästi."

http://www.tiede.fi/uutiset/4648/roskar ... sennukseen

Ravinnolla ja terveydellä on laajempikin yhteys. Esim oliviöljy suojaa sydän- ja verisuonitaudeilta, mutta erilaisella mekanismilla kuin ennen on luultu.
Riidankylväjä

Re: Roskaruoalla kytkös masennukseen

ViestiKirjoittaja Hilppa » 11.04.2012 09:47

Niin ja kissalla on häntä, koska se ei ole kala. Siis roskaruoalla on kytkös masennukseen. Masentuneena ihminen laiminlyö terveellisiä ruokatottumuksiaan kenties enemmän. Tuo on ihan hyvä tiedostaa, jos on masentunut. Sitten voi vähän tavanomaista enemmän kiinnittää huomiota terveelliseen ruokavalioon.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Gyver » 11.04.2012 10:07

Hilppa kirjoitti:Niin ja kissalla on häntä, koska se ei ole kala. Siis roskaruoalla on kytkös masennukseen. Masentuneena ihminen laiminlyö terveellisiä ruokatottumuksiaan kenties enemmän. Tuo on ihan hyvä tiedostaa, jos on masentunut. Sitten voi vähän tavanomaista enemmän kiinnittää huomiota terveelliseen ruokavalioon.

Kuinkahan moni masentunut tuohon kykenee?
Gyver

ViestiKirjoittaja Hilppa » 11.04.2012 10:23

Gyver kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:Niin ja kissalla on häntä, koska se ei ole kala. Siis roskaruoalla on kytkös masennukseen. Masentuneena ihminen laiminlyö terveellisiä ruokatottumuksiaan kenties enemmän. Tuo on ihan hyvä tiedostaa, jos on masentunut. Sitten voi vähän tavanomaista enemmän kiinnittää huomiota terveelliseen ruokavalioon.

Kuinkahan moni masentunut tuohon kykenee?

Surullistahan se on, että ongelmilla on taipumus kasautua. Kun tutkimuksen keinoin on osoitettu jo jotakin, voidaan ehkä elämäntapoihin ja yleiseen terveydentilaan kiinnittää myös masennuksen hoidossa hieman enemmän huomiota.

Ravitsemuksesta puhuttaessa kyse on pienistä havainnoista ja muutoksista, jotka eivät välttämättä vaadi suuria ponnisteluita. Mitään suurta remonttia ei tarvitse yrittää. Olen taipuvainen ajattelemaan siten, että huomion kiinnittäminen myös oman voinnin perusasioihin vie huomiota pois itse masennukselta ja auttaa keskittymään kokonaisvaltaisemmin.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 11.04.2012 10:28

Kuva
Kissa kala
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 11.04.2012 10:58

Yli 9000 ihmisen kartoitus paljasti, että tyhjiä kaloreita mussuttavilla ilmenee masennus
51 prosenttia todennäköisemmin kuin henkilöillä, joille roskaruoka ei maistu.

Tämä on taas näitä. - Mikä sitten on alkutaso; ts. masennuksen "perus"-todennäköisyys?
(Vrt. Parkinson-keskustelu toisaalla.)
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 11.04.2012 14:48

Riidankylväjä kirjoitti:Kuva
Kissa kala

Kissakala on kala aivan kuten saarnivaahtera (Acer negundo) on vaahtera.

http://www.mustila.com/tiede/lajikuvauk ... egundo.htm
Hilppa

ViestiKirjoittaja Gyver » 11.04.2012 16:34

Hilppa kirjoitti:Ravitsemuksesta puhuttaessa kyse on pienistä havainnoista ja muutoksista, jotka eivät välttämättä vaadi suuria ponnisteluita. Mitään suurta remonttia ei tarvitse yrittää. Olen taipuvainen ajattelemaan siten, että huomion kiinnittäminen myös oman voinnin perusasioihin vie huomiota pois itse masennukselta ja auttaa keskittymään kokonaisvaltaisemmin.

Masentuneen ihmisen huomion kiinnittäminen asioihin jotka ovat retuperällä yleensä pahentaa masennusta.
Gyver

ViestiKirjoittaja Hilppa » 11.04.2012 21:18

Gyver kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:Ravitsemuksesta puhuttaessa kyse on pienistä havainnoista ja muutoksista, jotka eivät välttämättä vaadi suuria ponnisteluita. Mitään suurta remonttia ei tarvitse yrittää. Olen taipuvainen ajattelemaan siten, että huomion kiinnittäminen myös oman voinnin perusasioihin vie huomiota pois itse masennukselta ja auttaa keskittymään kokonaisvaltaisemmin.

Masentuneen ihmisen huomion kiinnittäminen asioihin jotka ovat retuperällä yleensä pahentaa masennusta.

Etkö huomannut ironista suhtautumistani kyseiseen tutkimukseen jo tämän ketjun ensimmäisen viestini ensi lauseessa? Toisaalta olen pääsääntöisen myönteisesti virittynyt ihminen, joten yritin tuostakin tutkimusrääpäleestä kaivaa esiin jotakin hyvää. Valitettavasti myönteisyyteni ilmeisesti on joidenkin mielestä vastenmielistä ja siten muissa aikaansaamien responssien vuoksi itselleni vain haitaksi.

Kaikki masennuspotilaatkaan eivät ole samanlaisia. Toisille huomion kiinnittäminen johonkin mekaaniseen voi olla alku parempaan olotilaan toisille se taas voi olla myrkkyä.
Hilppa

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa