Lette kirjoitti:Kun ihminen kieltää itseään, hän syyttää yleensä tästä muita, kokee olevansa toisten ilkeyden uhri tai marttyyri.
Lette kirjoitti:Uhriasenteessa ihminen tekee itsensä huomaamattaan passiiviseksi ja toivottomaksi, kiinnittyy kielteiseen, järki, havaintokyky ja luovuus eivät toimi. Hän ei näe mahdollisuuksiaan ja vaihtoehtojaan, sulkee itsensä eikä näe ulospääsyä.
Lette kirjoitti:Uhriasenteeseen kuuluu emotionaalisina oireina syyllistävyys, masentuneisuus, välinpitämättömyys, vainoharhaisuus ja itsesääli. Tämä on lähellä marttyyriutta: ”Minä olen hyvä ihminen, mutta nuo toiset ovat niin pahoja, että minun tulee uhrautua, jotta rauha säilyisi.” Marttyyri helposti provosoi muita aggressioon.
Lette kirjoitti:Eräs henkilö pelkäsi muiden käyttävän häntä hyväkseen: ”Ystäväni sanoi minulle, että olen kuin enkeli, aina palvelemassa toisia. Se aiheutti minulle uhritunteen, marttyyriuden tyydytyksen. Mutta sitten tuli paha olo.” Paha olo on hyvä oire, se kertoo, että tiedostaa vääryyttä, mitä tekee elämälleen, vaikka samalla torjuukin tietoisuutta siitä.
Lette kirjoitti:heität koko asian yli laidan, silloin sinun ei tarvitse
kohdata tietoisuuden torjuntaasi.
Lette kirjoitti:Henkilö tiedostaa vääryyttä, mitä tekee elämälleen, mutta torjuu, ei hyväksy eli kieltää tietoisuutta siitä.
-
Lette kirjoitti:-
Antti Heikkilä
– Nyt hän puhuu joustavuudesta eli resilenssistä, kyvystä joustaa. Älä ole koskaan uhri. Jos joudut uhrin asemaan, jäät kierteeseen.
Ollaan enemmänkin voittajia ja selviytyjiä
http://www.studio55.fi/lahipiirivoimava ... -itsestasi
-
Kyllästynyt kirjoitti:Lette kirjoitti:-
Usein ihmisen ongelmat selitetään pois, psykologisoidaan,
älyllistetään ja tuetaan hänen uihrimentaliteettiaan.
Tämä kasvattaa vain kelteisellä "mässäilyä", ongelmien
sensurointia ja jatkuvaa kärsimystä.
-
Mitä tuo sanahelinä tarkoittaa käytännössä?
Lette kirjoitti:-
Anja Niemelä laittoi Uhri tai marttyyri ketjuun suomi24.fi
Yleinen mielenterveys palstalla ajatuksen uhriasenteesta:
Enkeleistä ja ihmisistä
Enkelit eivät asu tässä maailmassa ja niin on hyvä.
Ihminen ei ole hyvä, mutta on hyvä tietää olevansa
vain ihminen vaikka toimisikin toisinaan epäitsekkäästi.
Se suojelee myös uhriasenteelta.
-
Lette kirjoitti:Ajatteletko, että hyvä ja paha ovat saman arvoisia, kuten Platonin
flosofiassa nähdään?
-
Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa