Osa pojista ei opi kirjoittamaan peruskoulussa

Osa pojista ei opi kirjoittamaan peruskoulussa

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 13.04.2011 11:35

"Osa pojista – ja jokunen tyttökin – selvittää yhdeksänvuotisen peruskoulun oppimatta kirjoittamaan.

Opetushallituksen tuorein äidinkielen osaamisen arviointi osoittaa, että peruskouluista valmistuu vuosittain noin 2 000 poikaa, jotka eivät pysty tuottamaan kirjallisesti juuri mitään. "

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Osa+ ... 5265357688
Riidankylväjä

Re: Osa pojista ei opi kirjoittamaan peruskoulussa

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 13.04.2011 13:44

Näkeehän sen täälläkin - myös naikkosissa.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 13.04.2011 13:59

Erikoistutkija Jorma Kuusela on huolestunut näistä "nollasuorittajista", jotka eivät saaneet yhtään pistettä viime kevään äidinkielen ja kirjallisuuden kokeen kolmesta kirjoitustehtävästä.

Tehtävissä piti laatia sähköposti matkatoimistoon, viimeistellä viiden virkkeen teksti ja kirjoittaa haikuruno.

Kaikkiaan ilman pisteitä jääneitä oli kolmisen prosenttia vastaajista, mutta tulokset vaihtelivat tuntuvasti kouluittain.

Kuudestakymmenestä otoskoulusta seitsemässä vähintään kymmenen prosenttia pojista oli jäänyt tyystin pisteittä.

Tokihan kaikki tietävät mikä on haikuruno, ja osaavat kirjoittaa sellaisen. Ja totta kai peruskoululaiset asioivat sähköpostitse matkatoimistojen kanssa... Joten kumma juttu, etteivät ole osanneet kirjoittaa sähköpostia matkatoimistoon, eivätkä saaneet aikaiseksi haikurunoa.
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 13.04.2011 14:53

Vissiin poskihaikuja vetävät.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja minätäällä » 13.04.2011 15:02

Minä olen Mirrin kanssa noista tehtävistä yhtä mieltä.

Ja tuli kyllä mieleen kritisoida opettajaakin, kun kuulin, että yhdelle ala-asteikäiselle opettaja oli koko luokan kuullen kuulema sanonut, että voisitko lukea tämän vastauksesi minulle ääneen, kun en saa käsialastasi mitään selvää. Opettaja tiesi kuulema pojan kaunokirjoitusvaikeuksista ja siihen annetusta tukiopetuksesta. Tarhaikäisenä pojalla oli kai ollut jotain kuntoutusta hienomotoriikassa tms.
minätäällä

ViestiKirjoittaja Tracy » 13.04.2011 15:08

Psykopatologia kirjoitti:Näkeehän sen täälläkin - myös naikkosissa.

Minä kirjoitin laudaturin äidinkielestä. En ole täällä suorittamassa vaan purkamassa itseäni.
Tracy

ViestiKirjoittaja Gyver » 13.04.2011 18:17

.
Viimeksi muokannut Gyver päivämäärä 11.05.2011 14:30, muokattu yhteensä 1 kerran
Gyver

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 13.04.2011 18:54

Minä olen kirjoittanut haikurunon, josta Tristan (hyvällä tuulella ollessaan) jopa antoi lievän myönteistä jopa kannnustavaa palautetta.

Olen siitä hyvin ylpeä. (En tosin enää muista millainen se haiku oli. Vai olisiko ollut tanga?)

Oliko ollut niin, että haiku oli muuten hyvä, muttei ollut tarpeeksi härski tai jotain?
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Crocodile Gena » 13.04.2011 22:24

No niin. Jos pakkoruotsia ei olisi, nämäkin pojat olisivat opiskelleet koko peruskoulun ranskaa ja lukeneet venäläisiä klassikoita.
Crocodile Gena

ViestiKirjoittaja huu » 13.04.2011 22:50

Ceterum censeo linguam sueticam obligatoriam esse delentam !
huu

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 13.04.2011 23:17

Riidankylväjä kirjoitti:"Osa pojista – ja jokunen tyttökin – selvittää yhdeksänvuotisen peruskoulun oppimatta kirjoittamaan.

Opetushallituksen tuorein äidinkielen osaamisen arviointi osoittaa, että peruskouluista valmistuu vuosittain noin 2 000 poikaa, jotka eivät pysty tuottamaan kirjallisesti juuri mitään. "

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Osa+ ... 5265357688

Nämä ovatkin niitä harvoja, jotka eivät kirjoita ylioppilaaksi.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa