Kysely:Ilmastonmuutos:suomalaisten"vastuullisuus".

Kysely:Ilmastonmuutos:suomalaisten"vastuullisuus".

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 07.01.2020 00:04

Ylen kysely: Yli puolet suomalaisista tuntee omaa vastuuta ilmastonmuutoksen pysäyttämisestä
https://yle.fi/uutiset/3-11142927 (- -)
7.1.2020
Kuva
Psykopatologia
Ylläpitäjä

Re: Kysely:Ilmastonmuutos:suomalaisten"vastuullisuus".

ViestiKirjoittaja ip-banni » 07.01.2020 08:36

"Vastaajilta kysyttiin myös puoluekantaa. Vihreistä oma-aloitteisuuden kannalla oli 65 prosenttia, ....."
Hienoa nähdä etteivät kaikki vihreät ole hörhöjä.
ip-banni

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 07.01.2020 19:48

Itse en ole muuttanut enkä muuta elintapojani ilmaston vuoksi.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Palle » 08.01.2020 16:13

Minä olen luopunut kesämökistä ja veneestä, vähentänyt autoilua ja tehnyt monta muuta ilmastoystävällistä ratkaisua.
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Palle

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 09.01.2020 02:42

Rikkaat kuluttavat enemmän kuin köyhät, mutta rahapula/köyhyys ei yleensä ole eettinen valinta.
Vaan jos esimerkiksi joutuu työttömäksi tai avioerossa lähtee muutakin kuin vaimo, voihan sitä itseään onnitella uudesta ekologisemmasta elämäntavastaan.

Pallen vene varmaan puksuttelee nyt jonkun muun kipparoimana, eikä mökkikään varmaankaan ole minnekään haihtunut. Pallen luettelossa autoilun vähentäminen onkin ainoa asia jolla voi ajatella olevan merkitystä ilmastonmuutoksen torjumisessa.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Palle » 09.01.2020 09:36

En ota vastuussa muitten mökkeilystä enkä veneilystä, mutta minun omatuntoni on puhdas. Olen tehnyt osani ilmastonmuutoksen torjumisessa.

Mites rouva Kyllästyneen ilmastotoimet? Kerskakulutus jatkuu?
Palle

ViestiKirjoittaja Tyy » 09.01.2020 10:25

Kyllästynyt kirjoitti:Rikkaat kuluttavat enemmän kuin köyhät, mutta rahapula/köyhyys ei yleensä ole eettinen valinta.
Vaan jos esimerkiksi joutuu työttömäksi tai avioerossa lähtee muutakin kuin vaimo, voihan sitä itseään onnitella uudesta ekologisemmasta elämäntavastaan.

Pallen vene varmaan puksuttelee nyt jonkun muun kipparoimana, eikä mökkikään varmaankaan ole minnekään haihtunut. Pallen luettelossa autoilun vähentäminen onkin ainoa asia jolla voi ajatella olevan merkitystä ilmastonmuutoksen torjumisessa.

Lol? Tätä älyvapautta olen aina ihmetellyn näissä hiilidioksidipäästöpuheissa.

Nyt ihan itse jopa mainitsit sen älyttömyyden. Eli susta Pallen vene itsestään tuottaa päästöjä mutta auto tuottaa päästöjä vain polttoainetta kuluttamalla.

Eihän sillä ole mitään merkitystä kuka, missä tai millä sitä polttoainetta kuluttaa. Mahdollisen raakaöljyn määrä maapallolla on vakio, lisää ei ole tulossa ja siitä saadaan joku vakiomäärä polttoainetta joka ei riipu yhtään mistään muusta kuin siitä raakaöljyn määrästä. Ja se tuottaa kokonaisuudessaan tietyn määrän päästöjä riippumatta siitä kulutetaanko se miljoonalla moottorilla vai vain yhdellä.

Millä tavalla sillä on merkitystä?
Tyy

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 09.01.2020 12:50

Psykopatologia kirjoitti:Itse en ole muuttanut enkä muuta elintapojani ilmaston vuoksi.

Tai oikeasti olen ostamassa vetyauton, jonka myötä olen ehkä Suomen vähäpäästöisin. (En myöskään käy turhaan vessassa.)
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 09.01.2020 13:37

Tyy kirjoitti:... Nyt ihan itse jopa mainitsit sen älyttömyyden. Eli susta Pallen vene itsestään tuottaa päästöjä mutta auto tuottaa päästöjä vain polttoainetta kuluttamalla...

Voisitko kertoa missä kohtaa minä väitän/olen koskaan väittänyt, että Pallen vene itsestään tuottaa päästöjä - tai että auto tuottaa päästöjä vain polttoainetta kuluttamalla???
Tyy kirjoitti:... Eihän sillä ole mitään merkitystä kuka, missä tai millä sitä polttoainetta kuluttaa...

Täsmälleen - ja minähän nimenomaan sanoin "Pallen vene varmaan puksuttelee nyt jonkun muun kipparoimana..."
Miten ihmeessä sinä saat tuon käännettyä niin, että minä väittäisin Pallen veneen tuottavan itsestään päästöjä tai auton tuottavan päästöjä vain polttoainetta kuluttamalla???
Tyy kirjoitti:... Millä tavalla sillä on merkitystä?

Ei olekaan, enkä minä ole koskaan muuta väittänytkään.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 09.01.2020 14:00

Palle kirjoitti:... Mites rouva Kyllästyneen ilmastotoimet? Kerskakulutus jatkuu?

Kerskakulutus?
Koira kävelyttää minua ja jos pitää ihmisten ilmoille lähteä, käytän julkisia kulkuneuvoja.
Harjoitan kierrätystä niin rakentamisessa kuin lahjojen hankinnassakin. Syön ani harvoin lihaa, ostan mahdollisuuksien mukaan lähiruokaa ja lajittelen jätteet.

Rakentaminen vaatii tavaroiden kuljettamista, eikä sitä pysty polkupyörällä tekemään.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Palle » 09.01.2020 23:50

Ai jaa. Koiria haetaan ulkomaita myöten, kun kotimainen piski ei hienohelmalle kelpaa. Koiraa viedään ulkoilemaan tietysti diesel-maasturilla.

Toiseksi koiran hiilitassun jälki on vähintään yhtä iso kuin ihmisen. Sinulla on koiran takia kaksinkertaiset päästöt minuun verrattuna.
Palle

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 10.01.2020 00:20

Palle kirjoitti:Ai jaa. Koiria haetaan ulkomaita myöten, kun kotimainen piski ei hienohelmalle kelpaa. Koiraa viedään ulkoilemaan tietysti diesel-maasturilla...

Diesel-maasturia ei meillä edes ole, eikä koiraa viedä ulkoilemaan autolla.
Koira on tosiaan haettu ulkomailta koska, kiitos Kennelliiton, tarjonta kotimaassa on kysyntään nähden olematon.
Koiran hiilijalanjäljen laskutapa on jo monella suulla todettu vääräksi ja väärin lasketuksi. Koiranruokaan käytetään niitä osia jotka muuten menisivät joko biojätteeksi tai poltettavaksi. Koira ei aja autoa, eikä Trasseli ole tulomatkansa jälkeen minnekään lentänytkään.

Lasketaanko paskapuheet mukaan kunkin tuottamaan hiilijalanjälkeen?
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja eea » 10.01.2020 00:27

Psykopatologia kirjoitti:Itse en ole muuttanut enkä muuta elintapojani ilmaston vuoksi.

Sama.
Enemmän tai vähemmän sekopäinen
eea

ViestiKirjoittaja eea » 10.01.2020 00:29

Kyllästynyt kirjoitti: Koira ei aja autoa, eikä Trasseli ole tulomatkansa jälkeen minnekään lentänytkään.

Olet jättänyt piskin täysin kouluttamatta?! :(
Enemmän tai vähemmän sekopäinen
eea

ViestiKirjoittaja Palle » 10.01.2020 00:47

Kyllästynyt kirjoitti:
Palle kirjoitti:Ai jaa. Koiria haetaan ulkomaita myöten, kun kotimainen piski ei hienohelmalle kelpaa. Koiraa viedään ulkoilemaan tietysti diesel-maasturilla...

Diesel-maasturia ei meillä edes ole, eikä koiraa viedä ulkoilemaan autolla.
Koira on tosiaan haettu ulkomailta koska, kiitos Kennelliiton, tarjonta kotimaassa on kysyntään nähden olematon.
Koiran hiilijalanjäljen laskutapa on jo monella suulla todettu vääräksi ja väärin lasketuksi. Koiranruokaan käytetään niitä osia jotka muuten menisivät joko biojätteeksi tai poltettavaksi. Koira ei aja autoa, eikä Trasseli ole tulomatkansa jälkeen minnekään lentänytkään.

Lasketaanko paskapuheet mukaan kunkin tuottamaan hiilijalanjälkeen?

Ne osat lihasta, jotka nyt käytetään koiranruokaan olisi käytetty makkaroihin ja lihapulliin, joten koiralla on valtavan suuri hiilitassunjälki.

Kaupoissakin lemmikkien ruuat vie aina vain isomman osan hyllytilasta, joka on lämmitettyä tilaa. Koiranruokien kuljetus aiheuttaa päästöjä enenevässä määrin, jne

Hurtalla on tietysti oma lämmitetty koppi, joka on niin suuri, että Olkiluoto notkahtaa aina, kun lämmitys pannnaan päälle.
Palle

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 10.01.2020 02:50

Palle kirjoitti:Ne osat lihasta, jotka nyt käytetään koiranruokaan olisi käytetty makkaroihin ja lihapulliin, joten koiralla on valtavan suuri hiilitassunjälki...

Ei olisi. Rehuksi (=koiranruoaksi) päätyvää teurasjätettä ei käytetä edes makkaroihin tai lihapulliin, se on ns. "liimalihaa".
Palle kirjoitti:... Kaupoissakin lemmikkien ruuat vie aina vain isomman osan hyllytilasta, joka on lämmitettyä tilaa...

Ostan ruoan nettikaupasta. Ruoka pitää tietenkin kuljettaa käyttäjälle, muttei se sinun K- tai S-markettisi hyllytilaa vie.
Koiralla ei ole koppia lainkaan ja lämpövoimaa se tuottaa ihan itse.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Palle » 10.01.2020 12:07

Nyt puhut omiasi. Lemmikkien ruuiksi isännät ja emännät ostavat vain parasta filettä.

Eräs koiranruokakauppias hykerteli, että se on maailman parasta bisnestä, koska omistajat jättävät vaikka itse syömättä, mutta lemmikkien ruuista ei tingitä.
Palle

ViestiKirjoittaja Hilppa » 10.01.2020 12:09

Psykopatologia kirjoitti:Ylen kysely: Yli puolet suomalaisista tuntee omaa vastuuta ilmastonmuutoksen pysäyttämisestä
https://yle.fi/uutiset/3-11142927 (- -)
7.1.2020
https://images.cdn.yle.fi/image/upload/ ... 146640.png

Kyselyn mukaan näyttää siltä, että RKP on sivistynein puolue.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Hilppa » 10.01.2020 13:01

Ikään kuin elintapojen muuttaminen olisi vain itse päätettävissä. Moni asia voi muuttua itsestä riippumatta ja siten vaikuttaa elintapoihimme. Minä olen koko elämäni ajan pyrkinyt muuttamaan elintapojani, vaikkakin ne muutokset ovat todennäköisesti olleet palstalaisten mielestä vähemmän merkittäviä. Olen myös pyrkinyt mahdollisuuksien mukaan toteuttamaan ekologisempaa elämäntapaa.

Energiankulutusta pyrittiin 70-luvun energiakriisin aikana pienentämään, esimerkiksi moottoriteitä ei valaistu ja jopa valomainoksien paljoutta paheksuttiin. Nyt on siirrytty pienikulutteisiin LED-valoihin, mutta valaistuksen intensiteettiä on kasvatettu monikymmenkertaisesti. Eli ihminen ei siedä minkäänlaista heikennystä omiin nautintoihinsa eikä saavutettuihin etuihinsa.

EU:n säädösten vuoksi kohta joudutaan asentamaan huoneistokohtaiset vedenkulutusmittarit. Voisivathan ihmiset vapaaehtoisesti pienentää vedenkulutustaan, mutta ihmisluonnolle kateus on niin voimallinen piirre, että sielu ei siedä naapurin tuhlailevaa käyttöä yhteisestä pussista, kun itse säästää vettä. Vapaaehtoinen elintapojen muuttaminen ekologisemmaksi on vaikeampaa toteuttaa kuin pakotettu.
Hilppa

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa