ve?e kirjoitti: Suhde mammutin liikkeitten ja minun liikkeitteni välillä ei ole kausaalinen (seurausta fyysisistä tai vaikka kemiallisista reaktioista), vaan minä tosiaankin ennakoin sen liikkeitä, mikä puolestaan on erehtyväistä toimintaa. Fyysiset ja kemialliset yms. reaktiot ovat ilmiselvästi mukana, kun ennakoin sitä, ja kun epäonnistuessani korjaan ennusteitani. Mutta suhdetta liikkeitteni välillä ja mammutin liikkeitten välillä ei voi luonnehtia fyysisten reaktioitten seuraukseksi.
.
Riidankylväjä kirjoitti:ve?e kirjoitti: Suhde mammutin liikkeitten ja minun liikkeitteni välillä ei ole kausaalinen (seurausta fyysisistä tai vaikka kemiallisista reaktioista), vaan minä tosiaankin ennakoin sen liikkeitä, mikä puolestaan on erehtyväistä toimintaa. Fyysiset ja kemialliset yms. reaktiot ovat ilmiselvästi mukana, kun ennakoin sitä, ja kun epäonnistuessani korjaan ennusteitani. Mutta suhdetta liikkeitteni välillä ja mammutin liikkeitten välillä ei voi luonnehtia fyysisten reaktioitten seuraukseksi.
.
Teet näköhavainnon mammutin liikkeestä. (liike piirtyy verkkokalvollesi josta siirtyy aivojen "laskentakeskukseen"?) Kokemuksesta muistat, että tuollaista liikettä on seurannut esim. käännös vasempaan ja niinpä suunnistat vasempaan. Mammutti hoksaa sen ja kääntyykin oikealle. jne...
Pertti Luukkonen kirjoitti:Varmaan ovat, koska psyyke on luultavasti "sidottu" aivojen toimintaan ym. Mutta miksi otsikko ei kuulu "(- -) fyysisistä ärsykkeistä"? Mutta jos ajattelemme "puhtaasti" psyykkisiä toimintoja, esimerkiksi unelmoimista tai unia, jolloin (ulkoista) ärsykettä ei juuri ole, emme tiedä, miten ko. ajattelu suhtautuu neuraaliseen toimintaan.
Pertti Luukkonen kirjoitti:Pertti Luukkonen kirjoitti:Varmaan ovat, koska psyyke on luultavasti "sidottu" aivojen toimintaan ym. Mutta miksi otsikko ei kuulu "(- -) fyysisistä ärsykkeistä"? Mutta jos ajattelemme "puhtaasti" psyykkisiä toimintoja, esimerkiksi unelmoimista tai unia, jolloin (ulkoista) ärsykettä ei juuri ole, emme tiedä, miten ko. ajattelu suhtautuu neuraaliseen toimintaan.
Äärimuodossaan kyseessä olisi "aave koneessa", so. suhteellisen itsenäinen emergentti agentti suhteessa neuraaliseen. Tälläin mieli "käskisi" neuroneita.
Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa