Käsiteanalyysi: peräaukon nuoleminen

Käsiteanalyysi: peräaukon nuoleminen

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 06.06.2010 10:41

.
Käsiteanalyysi: peräaukon nuoleminen ("eli" pitäminen)

Kun kateellinen huomaa, että toinen tykkää toisesta, hän tuo kernaasti esiin, että tuo toinen nuolee toisen peräaukkoa ja että hänen kielensä käy ulosteesta ruskeaksi, mikä kuitenkin (hävelisäisyyssyistä useimmiten) redusoituu ilmaukseksi, että toinen nuolee toisen persettä. (Kuten kaikki tietävät, rakastavaiset eivät välttämättä koe toisen peräaukon suutelemista ja nuolemista vastenmielisenä.)

Täten halventavassa mielessä tuota pyhää toimitusta nimitetään perseennuolemiseksi, jota (symbolisesti) myös esiintyy. Mutta eihän kaikki pitäminen ole perseennuolemista! Jostain pitäjäkin saattaa nimittää toisessa yhteydessä vastaavaa perseennuolemiseksi, mutta ei tietenkään omaa pitämistään, jonka hän mieltää toisenlaiseksi, ehkä aidoksikin.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

Re: Käsiteanalyysi: peräaukon nuoleminen

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 06.06.2010 18:39

Minusta nuoleskelu ei tarkoita pitämistä. Nuoleskelussa kohtaa vilpillinen mielistelijä ja toinen, "ylempi" osapuoli, nuoltava joka hyväksyy ja pitää mielistelystä ja antaa mielistelijän vaikuttaa päätöksiinsä. Nuoleskelua käytetään tietoisesti jotain etuja saadakseen.

Voisi kuvitella, että narsisti ja henkilö, joka osaa mielistelemällä "kuljettaa" narsistia.

Tietysti joku kateellinen saattaa tulkita normaalin kanssakäymisen nuoleskeluksi, jota se ei ole.
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja minätäällä » 06.06.2010 18:57

Voisikohan ajatella, että tällä palstalla tapahtuisi jotain tuonsuuntaista? Tavoitteena olisi vaikkapa saada ilmaiseksi tuo PL:n kirja? Ihan vaan hatusta tempaisin tuon (hymiö).
minätäällä

ViestiKirjoittaja Hermiitti » 07.06.2010 00:39

"Syön rautaa ja paskannan kettinkiä!"
Hermiitti

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 07.06.2010 08:40

Tarkennus otsikkoon. Kyseessä lienee peräaukon reunojen nuoleminen?
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 07.06.2010 10:02

Riidankylväjä kirjoitti:Tarkennus otsikkoon. Kyseessä lienee peräaukon reunojen nuoleminen?

Tavallisemmin (suunnilleen) noin.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

Re: Käsiteanalyysi: peräaukon nieleminen

ViestiKirjoittaja Raatelulammas » 07.06.2010 12:52

.
Viimeksi muokannut Raatelulammas päivämäärä 13.06.2010 23:35, muokattu yhteensä 1 kerran
Raatelulammas

Re: Käsiteanalyysi: peräaukon nieleminen

ViestiKirjoittaja minätäällä » 07.06.2010 20:08

No, minä kyllä tykkään PL:stä, jossain mielessä, ja palstasta. Että ei liene kyseessä mikään nuoleskelu. Olen kirjani ansainnut, kun olen uskollinen kannattaja. Ihan oikeesti!
minätäällä

ViestiKirjoittaja Biancaliina » 09.06.2010 16:50

Minua ihmetyttää negatiivissävyinen suhtautuminen (luonnolliseen) p'nuolentaan, mitä mielestäni esiintyy jokaisella jossain määrin; toisilla enemmän tai näkyvämmin kuin toisilla. Tosin esiintyy myös virheellisiä tulkintoja, joskus kai onkin tarkoitus nolata (?) toinen toteamalla: nuoletpa paljon peetä tms., välittämättä siitä nuoleeko joku vaiko ei.

Tyypillisiä nuolentatilanteita voi olla mm. työhaastattelut.

Osahan ei edes huomaa nuoleskeluaan mutta muiden kyllä.
Minä ainakin olen nuollut elämäni aikana ihmisten pee... (en kyllä toisessa mielessä), varmaan nuolen edelleen toisinaan, kuten me kaikki , vaikka osa ei sitä tule koskaan myöntämään, että he tekevät jotain mistä puhutaan negatiivisesti =/=(
Viimeksi muokannut Biancaliina päivämäärä 13.10.2010 19:17, muokattu yhteensä 1 kerran
Biancaliina

Re: Käsiteanalyysi: perseennuoleminen

ViestiKirjoittaja Pertti Luukkonen » 09.06.2010 17:09

Opportunismissa (yleisesti); joku poliitikko voi pyrkiä maksimaaliseen suoritukseen.
Pertti Luukkonen

ViestiKirjoittaja Biancaliina » 09.06.2010 17:58

Sekoan kohta, pitäsköhän ottaa jotain lääkkeitä tähän neuroottiseen käytökseen vai olenkohan jo täysin paranoidinen.
Nyt alkoi tuntua että saatan olla tuollainen opportunisti, enkä kestä itsessäni tuollaisia piirteitä.
Pelkään olevani mytomaanikko, psykopaatti, huomionhakuinen munchausenin syndroomainen narsisti, opportunisti, täysin empatiakyvytön, vainoharhainen, antisosiaalinen patologinen valehtelija, äitini kaltainen mielisairas ihminen.
Jos tapaan jonkun ihmisen, kelaan koko tapaamisen useaan kertaan ja mietin mitä tein väärin ja missä kohti saatoin vahingoittaa toisen ihmisen psyykettä. Nyt mietin että olin ehkä terapiassakin täyshullu ja varmaan psykologi sekoaa kanssani. Pelkään koko ajan että manipuloin huomaamattani ja teen vahingossa muille pahaa.

En kestä tätä helvettiä. Auttaako tähän itseni kyttäykseen joku lääke. Enkä helvetissä soita lääkärille: "No moi, voitko kertoa olenko opportunisti, munchausenin syndroomainen mytomaanikko, patologinen valehtelija, antisosiaalinen psykopaatti". Kai hänellä on parempaakin tekemistä kun kuunnella mun psykopaattijuttuja, eikä vakuuttelut auta kuitenkaan.

Miksi tämä meni taas tällaiseksi.

Joo niin perseennuolentaa toivon mukaan teen suht lievässä määrin enkä sairaalloisesti. Taas uusi kyttäyksen aihe: kuinka paljon nuolen persettä. Ja nämä ajatuskuviot, ihan pimeitä, tästä pääsen siihen, että olen itsekeskeinen eli vaikeasti narsistinen koska kyttään itseäni. Huoh....
Biancaliina

ViestiKirjoittaja Raatelulammas » 09.06.2010 18:02

.
Viimeksi muokannut Raatelulammas päivämäärä 13.06.2010 23:35, muokattu yhteensä 1 kerran
Raatelulammas

ViestiKirjoittaja Pertti Luukkonen » 10.06.2010 08:33

Biancaliina: (- -)

Miksi tämä meni taas tällaiseksi.

Joo niin perseennuolentaa toivon mukaan teen suht lievässä määrin enkä sairaalloisesti. Taas uusi kyttäyksen aihe: kuinka paljon nuolen persettä. Ja nämä ajatuskuviot, ihan pimeitä, tästä pääsen siihen, että olen itsekeskeinen eli vaikeasti narsistinen koska kyttään itseäni. Huoh....

Tie eheytymiseen voi "edellyttää" obsessionaalisen materiaalin mobilisoitumista ja läpikäymistä; sitä painottunut itseobservaatiokin voi olla (kernaammin kuin narsistista). Merkittävää on myös (positiivinen) laaja psyykkinen liikkuvuutesi.
Pertti Luukkonen

ViestiKirjoittaja Biancaliina » 10.06.2010 13:18

Kuulostaa hyvältä. Vaikken tiedä mitä "laaja liikkuvuus" on.
Kelasin tänään läpi viimeisen terapiatunnin (niin tarkasti kuin muistan), siellä "tapahtui" outouksia.
Luulen, että ymmärrän/tiedän mistä ja miten tämä lähti liikkeelle...

Raatelulammas, hyvä =)
Biancaliina

ViestiKirjoittaja minätäällä » 12.06.2010 16:31

Mitenkäs erotat, PL, tuon tervehtymiseen kuuluvan painottuneen itseobservaation (sitähän Freudkin kai harrasti, itseanalysointia?) siitä "pahasta" narsistisesta minäkeskeisyydestä? Toinen on "minä olen tässäkin niin surkea" ja toinen kaikki heti mulle tässä ja nyt" tai "Olen suurin ja kaunein"?

Eikö molemmat kuulu narsistiseen vaurioituneeseen, toinen vain ilmenee kompensatorisena ja toinen masennuksena ja itsen vihaamisena tms?
minätäällä

ViestiKirjoittaja Biancaliina » 12.06.2010 17:07

'' joopa joo
Viimeksi muokannut Biancaliina päivämäärä 13.10.2010 19:11, muokattu yhteensä 1 kerran
Biancaliina

ViestiKirjoittaja minätäällä » 13.06.2010 20:24

Biancaliina, eikö ne sinun terapeuttisi tai se terapeuttisi ole sinulle sanoneet jo lujasti ja varmasti, ettet MITENKÄÄN päin voi olla antisosiaalinen ja psykopaatti? Törkeätä, jos yhtään sinun kirjoituksiasi lukee ja jos yhtään olet samanlainen terapiassa kuin täällä!

Minä lyön ... jonkun summan vetoakin puolestasi vaikka heti, ettet MILLÄÄN maailmassa ole tuommoinen kuin nyt itsesyytöksissäsi kuvittelet! Nuorena jokainen on tehnyt tyhmyyksiä ja oireillut kenties rankemminkin, eikä se todellakaan merkitse mitään vielä, kun kaikki on auki, ja jumittunut kehitys voi lähteä liikkeelle ja jatkua siitä ihan suotuisasti ja tuloksena olla ihan terve ihminen. Eikö tuota ole sinulle kukaan sanonut edes? TÖRKEÄÄ!!!
minätäällä

ViestiKirjoittaja Biancaliina » 13.06.2010 23:53

Ei he yleensä vakuuttele, mutta en siis ilmeisesti ole psykopaatti heidän mielestään.
Biancaliina

Seuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa