19.8.2014 6:00 Janne Metso http://www.metro.fi/kolumnit/a1387806351054
Kolumni: Olen supernolo
Vieläkin vähän hävettää, vaikka siitä syksystä on jo 23 vuotta. Aluksi Marko (nimi muutettu) keksi kutsua minua porsaaksi, ei en ollut lihava, enkä isosieraiminen. Hän kehitti hylkiöitymisteorian, jonka lopputulema oli se, että minusta oli tullut hylkiö eli arvotonta pohjasaakkaa.
Aina, kun odottelimme tunnin alkamista, hän haukkui. Kukaan muu luokalta ei osallistunut kiusaamiseen, enkä silti saanut sitä loppumaan. Hyppytunneilla hengailimme yhdessä, olihan hän kaverini, ainakin ollut. Silloinkin hän alisti. Olin niin kyykyssä, että kun voitin hänet 60 metrin juoksussa noin metrillä, kysyin arasti, tuliko tasapeli vai hävisinkö.
Yhteiset kaverimme kysyivät, miksi annan hänen kiusata. Koska en tiedä, miten sen saa loppumaan. Pyysin heitä tekemään asialle jotain, mutta se ei vain kuulunut pelin henkeen. En ymmärrä miten kestin sitä. Silti ei tullut mieleenkään kertoa vanhemmille tai opettajille. Se ei ainakaan olisi kuulunut pelin henkeen. Hänellä oli täysi oikeus kiusata, koska olin heikko ja hylkiö ja hän taas vahvempi, coolimpi ja jotain. Ja mitä kertominen muka olisi auttanut? No sitä, että kiusaaminen olisi todennäköisesti loppunut yhdellä puhelinsoitolla.
Lopulta minulla kilahti. Se taisi olla englannintunnilla. Löin häntä nyrkillä. En edes osunut kunnolla, eikä kukaan muu huomannut mitään, mutta siihen kiusaaminen loppui.
Hävettää kirjoittaa tätä. Hävettää tunnustaa, että olin koulukiusattu. Ihan kuin olisin tehnyt jotain pahaa ja supernoloa, vaikka se oli hän, joka teki. Hävettää, etten pystynyt pitämään puoliani.
Mietin silloin, miksi hän kiusaa. Nyt tiedän, että hänellä oli niin paha olo, kotona jotain pahasti pielessä. Johonkin se paha olo oli purettava ja minä olin helppo kohde.
Hävettää, mutta tämä on sen arvoista, jos edes yksi lapsi uskaltautuu kertomaan vanhemmilleen tai opettajalle. Ja jos vanhemmat heräävät kysymään, kiusataanko sinua ja kysyvät niin kauan, että saavat vastauksen. Ja jos oma lapsi kiusaa, isi ja äiti kieltävät ja selvittävät, mistä se paha olo johtuu.