UUTISET >> ULKOMAAT http://www.hs.fi/ulkomaat/Ruotsin+puolu ... 5643760411
Ruotsin puolustusvoimien komentaja kertoi työuupumuksestaan
31.1.2013 18:08 | 1 | Anna-Liina Kauhanen HS
TUKHOLMA. Ruotsin puolustusvoimien komentaja Sverker Göransonin tammikuun puolivälissä
alkanutta sairauslomaa on jatkettu maaliskuun loppuun. Göranson kärsii työuupuksesta.
Ruotsin hallitus nimitti torstaina Göransonin sijaiseksi kenraaliluutnantti Jan Salestrandin.
Göranson lähetti torstaina alaisilleen kirjeen, jossa hän kertoo tilanteestaan. "Viime viikot
ovat olleet minulle myrskyisiä", Göranson kirjoittaa.
"Rehellisyyden nimissä kehoni on protestoinut koko syksyn."
Göranson kertoo kirjeessä, kuinka joutui jättämään tammikuisen turvallisuuspoliittisen
seminaarin Sälenissä väliin. Se herätti Ruotsissa paljon huomiota. "Muutaman päivän tätä
pohdittuani huomaan, ettei se ollut kovin yllättävää."
Göransonia on viime aikoina arvosteltu kovin sanoin. Ruotsin puolustusministeri Karin Enström
ei pitänyt siitä, että Göranson arvio lehtihaastattelussa Ruotsin puolustuksen kestävän sotilaallista
hyökkäystä vain viikon. Lausunto on syyttäjän tutkittavana.
"Vuosi 2012 oli liioittelematta raskas, ei vain minulle, vaan meille kaikille puolustusvoimissa.
Olen sanonut tämän ennenkin ja sanon sen taas – olemme keskellä vaikeinta puolustusuudistusta
yli 100 vuoteen", Göranson kirjoitti.
Göranson kiitti myös saamistaan parane pian -viesteistä. "Ne antavat valtavasti energiaa."
_