Kinkku vai kalkkuna?

Re: Kinkku vai kalkkuna?

ViestiKirjoittaja Mirri » 22.12.2013 01:24

Rane kirjoitti:Niin, mitäs kasvissyöjille, kun seitan-kinkustakaan emme pidä?

Ei kai lihansyöjien tarvitse ratkoa kasvissyöjien pulmia? Kerro sinä mitä syöt jouluna, ja mitä ehdotat muidenkin kasvissyöjien joulupöytään.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Kinkku vai kalkkuna?

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 22.12.2013 01:26

Lapsena paras jouluruokani oli keitetty makaroni. Eikä makuni ole tuosta juurikaan "kehittynyt" :D
Helmenkalastaja
 

Re: Kinkku vai kalkkuna?

ViestiKirjoittaja Rane » 22.12.2013 10:09

Mirri kirjoitti:
Rane kirjoitti:Niin, mitäs kasvissyöjille, kun seitan-kinkustakaan emme pidä?

Ei kai lihansyöjien tarvitse ratkoa kasvissyöjien pulmia? Kerro sinä mitä syöt jouluna, ja mitä ehdotat muidenkin kasvissyöjien joulupöytään.

Sinäkö et tarjoaisi kasvissyöjä vieraallesi jouluna mitään? Monestihan se on niin, että kasvissyöjä saa tyytyä perunaan ja salaattiin, eikä hänelle ole valmistettu mitään korvaamaan esimerkiksi juuri kinkkua tai lihakastiketta. Olen tottunut sellaiseen. Minä kuitenkin tarjoan ruokaa lihansyöjillekin.

Tänä vuonna en tee papu-kasviskastiketta, koska olen menossa aattona syömään sukulaisten luo, ja siellä tarjotaan sitä papukastiketta, minun reseptiäni mukaillen. Ettei tulisi päällekkäisyyksiä, minun on keksittävä jotakin muuta. Minun ruokavieraani käyvät joulun pyhien aikaan.

En ole vielä ihan sinut uuden keittiöni kanssa, eivätkä astiat ole löytäneet omia paikkojaan. En ole täällä uudessa asunnossa juuri ehtinyt kokkailla. Tässä on vielä pari päivää aikaa miettiä, mutta tuleehan tässä kiire, kun ruokaostoksetkin on vielä tekemättä. Harkinnassa kävi vihreä hernekeitto pakasteherneistä. Osaan tehdä hyvää kasvislasagnea, mutta onko se jouluruokaa... Joskus tekisi mieli tarjota pelkkää riisipuuroa, kun muuten tulee syötyä ihan liikaa. Hyvää kasvissalaattia pitää tehdä.

Ai niin: ajattelin tehdä porkkana- ja lanttulaatikot itse. Eikä jouluna tarvitse kasvissyöjälle välttämättä valmistaa mitään erikseen, koska perinteisessä joulupöydässä on niin paljon kasvisruokaa, että saa kyllä mahansa täyteen, vaikkei kinkkua lautaselleen haluakaan.
Rane
 

Re: Kinkku vai kalkkuna?

ViestiKirjoittaja Mirri » 22.12.2013 11:14

Rane kirjoitti:Sinäkö et tarjoaisi kasvissyöjä vieraallesi jouluna mitään? Monestihan se on niin, että kasvissyöjä saa tyytyä perunaan ja salaattiin, eikä hänelle ole valmistettu mitään korvaamaan esimerkiksi juuri kinkkua tai lihakastiketta. Olen tottunut sellaiseen. Minä kuitenkin tarjoan ruokaa lihansyöjillekin.

Kyllä tarjoaisin, mutta turvautuisin johonkin valmiiseen. Tosiaan kyllähän asia olisi minun pulmani, jos joulusapuskoilleni tulisi joku kasvissyöjä. Mutta koska en muutenkaan laita joulua, saati että kokkaisin jouluruokia kinkun paistoa enempää, keksisin varmaan jonkin näppärän ratkaisun. Ehkä järjestäisin nyyttärit, tai ostaisin lanttu- ja porkkanalaatikkoa vähän enemmän. Ellen löytäisi kaupasta jotakin valmista kasvisruokaa korvaamaan kinkkua.

Tai voisihan jouluateria olla riisipuuroateria; kinkut, sillit, salaatit sun muut olisivatkin vain lisukkeena... Jos kasvissyöjä ei käyttäisi edes maitoa, ajattelisin hänen voivan joustaa minun joulupöydässäni sen verran, että lehmänmaitoon keitetty riisipuuro kävisi.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Kinkku vai kalkkuna?

ViestiKirjoittaja Rane » 22.12.2013 11:26

Jos joku on vegaani, niin hän ei yleensä halua syödä eläinperäisiä ruokia joulunakaan. Lehmänmaidon voi helposti korvata soijamaidolla. Tuolla on hyvä riisipuuroresepti, joka sopinee kaikille, niin lihansyöjille kuin vegaaneillekin, joten ei tarvitse keitellä kahta erilaista puuroa:

http://chocochili.net/2011/12/vaniljainen-riisipuuro/
Rane
 

Re: Kinkku vai kalkkuna?

ViestiKirjoittaja Mirri » 22.12.2013 12:29

Tuo olisikin kokeilemisen arvoinen juttu. Jos vielä keittelisin jouluaattona riisipuuroa, nyt tekisin kertomasi reseptin mukaan.

Meillä oli menneinä vuosina perinteenä syödä näihin aikoihin jouluaaton riisipuurolounas, koska minä olin säännöllisesti töissä pitkälle jouluaattoiltaan. Tein riisipuuroa niin reilusti, että söivät sitä sitten myös päivän mittaan odotellessaan minua kotiin, koska jouluaterialle päästiin usein vasta iltakahdeksalta.
Tapaninpäivän vieraille voisin kokeilla uudenlaista riisipuuroa; olisikin vain kevyt ja kylmä ateria salaatteineen, sekä jälkiruuaksi tuhti riisipuuro.

Rane, kiitos vinkistä. :)
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Kinkku vai kalkkuna?

ViestiKirjoittaja Hilppa » 22.12.2013 22:51

Miksi joulupöydän pitäisi notkua herkkuja? Jos tulee vieraita, he ehkä odottavat saavansa kokea joulupöydän antimet jonkun tietyn kaavan mukaan, mihin ovat itse tottuneet. Perustunee kunkin omiin lapsuudekokemuksiin siitä, mikä on joulupöytä, onko siinä purkki- vai pakasteherneitä, kinkkua vai kalkkunaa vaiko peräti Karjalan paistia, ennakkokäsityksiin siis. Ja nykyisin kaiken saa marketista valmiina.

Hyvin harvoina kertoina olen pitänyt joulupöydän herkuista. Inhosin niitä lapsena, koska olivat liian raskaita makuuni. Teininä eräänä jouluna nautin aivan valtavasti mummini valmistamasta kinkusta ja laatikkoruuista. Sellaista en tule enää koskaan kokemaan, enkä edes yritä itse samoja herkkuja tehdä. Kerran tein neljäntoista (tms.) ruokalajin joulun vanhemmilleni ja anopilleni sekä hänen miehelleen. Siitä tuli erityisen onnistunut ja jäi mieleeni äitini viimeisenä joulun, jolloin hänen sairautensa ei ollut vielä kovin pitkälle ehtinyt. Valmistin niitä ruokia viikon ennen aattoa. Tein maksapateen broilerinmaksasta, mistä en pitänyt itse, mutta vieraat tykkäsivät. Oli hankalaa saada patee mousseksi Bamixilla, kun maksa ei ollutkaan niin hienoa, vaan takertui Bamixiin. Mutta jotenkin siitä selvisin. Laatikot olivat taivaallisia itse tehtyinä ja kermalla terästettyinä, ja kalkkunakin paistui muhevaksi pekonilla vuorattuna. Suklaatäytekakku oli jälkiruokana ja se keveni raikkaaksi jäisillä puolukoilla, jopa anoppini kehui ja oli tyytyväinen aattoateria jälkeen, mikä on jonkinmoinen saavutus.
Hilppa
 

Re: Kinkku vai kalkkuna?

ViestiKirjoittaja Rane » 23.12.2013 00:39

Onko joku syönyt seitan-kinkkua?
Rane
 

Re: Kinkku vai kalkkuna?

ViestiKirjoittaja Hilppa » 23.12.2013 01:00

Täytyy sanua, että melkein kaikkea jouluruokaa olen kokeillut/maistanut elämäni aikana, mutta en seikan kinkkua.

Joulukinkku ilman kinkkua, HS
http://www.hs.fi/nyt/artikkeli/Joulukin ... 5251542746
Hilppa
 

Re: Kinkku vai kalkkuna?

ViestiKirjoittaja Rane » 23.12.2013 01:02

Minä olen syönyt seitania, mutta en kinkkuna.
Rane
 

Re: Kinkku vai kalkkuna?

ViestiKirjoittaja Hilppa » 23.12.2013 01:06

Porkkanalaatikon haluaisin tänä vuonna valmistaa Arborio-riisistä. Työmaaruokalassa oli maukasta porkkanalaatikkoa, joka oli tehty isojyväisestä Arborio-riisistä.

Arborio-riisi
Arborio on Italian yleisin riisilajike ja sen jyvä on isokokoinen ja helmimäinen. Kypsennyksen jälkeen jyvä on sisältä kiinteä ja pinnalta kermaisen pehmeä. Tämä lajike sopii erinomaisesti risottojen valmistukseen. Käytettävä liemi tulee lisätä riisin joukoon vähitellen. Kypsymisaika on noin 20 minuuttia.

http://www.alambique.fi/fi/tuotteet/arborio-riisi

Vahinko vaan, sillä sattuu lukemaan, että on saatavilla vain pyynnöstä.
Hilppa
 

Re: Kinkku vai kalkkuna?

ViestiKirjoittaja Rane » 23.12.2013 01:18

Tein ihan perinteiset porkkana- ja lanttulaatikot. Ovat kohta jäähtyneet, joten voin pian nostaa ne jääkaappiin vähäksi aikaa, ja sitten vielä pakastimeen. Porkkanalaatikkoon olen joskus laittanut rikottuja ohrasuurimoita.
Rane
 

Re: Kinkku vai kalkkuna?

ViestiKirjoittaja Hilppa » 23.12.2013 15:11

Eilen valmistui perinteinen lanttulaatikko, jonka mies teki. Lanttujen kuorinta on minulle vammojeni vuoksi vaikeaa ja raskasta. Maistelin vähän illalla sitä looraa ja oli hyvää. Äsken tein 10h liotetuista ja 1,5 h keitetyistä kikherneistä Hummusta. kuorin herneet yksitellen käsin nyppien, jauhoin 30-vuotiaalla Bamixillani ja lisäsin tahinaa reippaasti. Limetti oli liian pieni ja kuivakka, joten on ostettava toinen. Oliiviöljyllä yritin notkistaa. Millä muulla voisin lantrata sitä?
Hilppa
 

Re: Kinkku vai kalkkuna?

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 04.12.2014 10:09

Molempi paarempi, mutta täyyy olla tarkkana, ettei ruokaa tule ostettua liikaa.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kinkku vai kalkkuna?

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 04.12.2014 12:13

Paras joulureseptini
Joulun mehevimmät liharuuat

Ankka tarjotaan karamelliperunoiden kera, poronfilee täytetään pähkinöillä ja sienillä,
karitsapadassa muhivat taatelit ja kalkkunaa höystetään salvialla. Joulupöydän lihat ovat
meheviä ja runsaita.


RUOKA 4.12.2014 10:17 Helsingin Sanomat http://www.hs.fi/ruoka/a1417581455078
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kinkku vai kalkkuna?

ViestiKirjoittaja tuuve m » 04.12.2014 14:24

Ehottomasti valitsisin poronfilettä, jos olisi varaa mutta nyt teen savustettua poron lapaa, ehkä portviinissä huljuttelen sen.
tuuve m
 

Re: Kinkku vai kalkkuna?

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 05.12.2014 11:22

Hilppa (23.12.2013):
Porkkanalaatikon haluaisin tänä vuonna valmistaa Arborio-riisistä.
Työmaaruokalassa oli maukasta porkkanalaatikkoa, joka oli tehty
isojyväisestä Arborio-riisistä.


Luulen, että juuri tuota ostin Stockmannin Herkusta joskus vuosi(a)
sitten.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kinkku vai kalkkuna?

ViestiKirjoittaja Banana » 05.12.2014 18:06

Molemmat mutta koska kalkkanat kokoa "miljoona kiloa", taidan päätyä "pelkkään" kankkuun.
Banana
 

Re: Kinkku vai kalkkuna?

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 05.12.2014 19:38

Entä foorumin kovin kinkku?
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kinkku vai kalkkuna?

ViestiKirjoittaja Banana » 05.12.2014 19:42

Sopivasti "pehmeä" kovaa parempi (kun kinkusta kyse), unohtamatta "sopivaa" napakkuutta. Eiköhän upoteta mittarit kankkuihin, niin voidaan mitata kovin.
Banana
 

EdellinenSeuraava

Paluu Yleistä ja ajankohtaista



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa

cron