Kinkku vai kalkkuna?

Re: Kinkku vai kalkkuna?

ViestiKirjoittaja Hilppa » 11.12.2012 23:14

Silloin joskus kauan sitten ostin kolmen kilon kinkkurullan. Oli hyvää. Harmi vaan kumpakaan meistä ei ollut syömäkunnossa, miehellä keuhkokuume ja minulla vain A-virus ja 39°C kuumetta. Sitä kinkkua syötiin sitten pakastimesta useampaan kertaan joulun jälkeen. Kuutioin sen minigrippeihin, joista käytin pasta carbonaraan. Alkoi maistua puulle koko carbonara ja neljäntenä kertana. (Sääli sanoa hyvästä lihasta ja muutoin maukkaasta pastasta.)
Hilppa
 

Re: Kinkku vai kalkkuna?

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 12.12.2012 00:13

Joulukinkun täytyy olla sopivan kokoinen. Kyllästyyhän siihen, jos sitä on liikaa.

Ahneus ei ole hyväksi.
Riidankylväjä
 

Re: Kinkku vai kalkkuna?

ViestiKirjoittaja Mirri » 12.12.2012 00:26

Aivan. Siksi minusta verkkoon kääräisty potkallinen juhlakinkku onkin niin hyvä vaihtoehto. Siitä riittää vähän pakkaseen, mutta kuitenkin tulee syödyksi ilman suuria luun kanssa räpläämisiä. Kinkusta käteen jäävä suuri luu on usein inhottava juttu; ollaan jo niin täynnä kinkkua, ettei lihaisalle luulle jaksaisi tehdä enää mitään. Kun ostan verkollisen ja potkallisen, tiedän luun lihoineen olevan niin pieni, että pärjään sen kanssa.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21981
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Kinkku vai kalkkuna?

ViestiKirjoittaja Mirri » 24.12.2012 00:02

Joulukinkkuni onnistui hyvin. Paistoin sen pikkuisen päälle sadassa asteessa; takuuvarma keino saada kinkusta mehevää ja mureaa. Olen jo viipaloinutkin sen ja pussittanut sopiviin annoksiin; nyt herkuttelen jämiksi jääneillä potkapaloilla.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21981
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Kinkku vai kalkkuna?

ViestiKirjoittaja Tris » 24.12.2012 00:09

Kumpikaan ei maistu. Kalaa
Tris
 

Re: Kinkku vai kalkkuna?

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 24.12.2012 01:00

No niin. Kinkku on paistettu, kuorrutettu ja maistettu. Hyvää oli. Joulu voi tulla.
Riidankylväjä
 

Re: Kinkku vai kalkkuna?

ViestiKirjoittaja Mirri » 21.12.2013 19:57

Tämä tärkeä ja ajankohtainen kysymys putkahti mieleeni, kun juuri työnsin kinkun uuniin; sen luuttoman, potkallisen, ja harmaasuolatun.

Millä mallilla muilla on kinkku- ja kalkkuna-asiat? Jos vasta nyt juolahtaa mieleen, että pitäisi ostaa jompi kumpi, niin ainakaan lähikaupasta ei ehkä enää löydy.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21981
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Kinkku vai kalkkuna?

ViestiKirjoittaja Hilppa » 21.12.2013 20:20

Ei millään mallilla. Eikä tee mieli kinkkua eikä kalkkunaa. Mies luultavasti ostaa valmista kinkkua kolmisensataa grammaa, minkä voi ostaa myöhemminkin.

Harjoittelin kalakeiton valmistusta kirjolohesta, lapinpuikuloista, rosé-pippurista, salottisipulista ja persiljasta. Aattona vaihdan lajin nieriään, jos satun tuoreena jostain löytämään. Toteutin vasta hankkimani Eräkeittökirjan ohjetta, ja hyvää tuli. Kelvannee aattoillan ruuaksikin. Jouluksi laitan laatikkoruokia, jotka teen itse. Hummusta aion myös valmistaa, bulgur tabboulehia myös kokeiltava.

Glögi on maistuva juoma ja tekee mielen lämpimäksi. Maustetun mehusekoituksen aromit ja vitamiinit hyvää tekevinä voitelevat sielua ja mieltä. Tilkka konjakkia voi myös mennä.
Hilppa
 

Re: Kinkku vai kalkkuna?

ViestiKirjoittaja Mirri » 21.12.2013 20:42

Kalakeitto kuulostaa oikein hyvältä jouluaaton ruualta. Työtoverini joskus vuosia sitten muisteli joulua, jolloin töissä oli niin kiire, että perhe söi aattona kalasoppaa, kun hän pääsi viimein töistä kotiin ruokaa laittamaan. Mikäs siinä, kyllähän kalastakin saa vaikka millaisen keiton.

Minä rakastan joulukinkkua, joten paistan sen hyvissä ajoin, jotta pääsen herkuttelemaan ennen h-hetkeä. Tosin minullakin joulukinkun varhaisen paistamisen perinne on syntynyt juuri työkiireiden vuoksi. Oli jouluna ainakin itse paistettua kinkkua, jos ei mitään muuta omin käsin tehtyä ollutkaan...
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21981
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Kinkku vai kalkkuna?

ViestiKirjoittaja Maaria » 21.12.2013 23:02

Kinkku.
Maaria
 

Re: Kinkku vai kalkkuna?

ViestiKirjoittaja Rane » 21.12.2013 23:20

En ole koskaan ostanut enkä paistanut kinkkua, enkä aio tehdä sitä tänäkään vuonna. Lihaa syöville vieraille olen aina tarjonnut karjalanpaistia. Serkullani oli tapana soitella minulle pienessä hiprakassa, kun hänellä oli kinkku uunissa. En ole enää kehdannut vastata puhelimeen, kun tiedän, että hän on ottanut olutta.
Rane
 

Re: Kinkku vai kalkkuna?

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 21.12.2013 23:37

Rane kirjoitti:En ole koskaan ostanut enkä paistanut kinkkua, enkä aio tehdä sitä tänäkään vuonna. Lihaa syöville vieraille olen aina tarjonnut karjalanpaistia. Serkullani oli tapana soitella minulle pienessä hiprakassa, kun hänellä oli kinkku uunissa. En ole enää kehdannut vastata puhelimeen, kun tiedän, että hän on ottanut olutta.

Oletko itäsuomalainen?
Helmenkalastaja
 

Re: Kinkku vai kalkkuna?

ViestiKirjoittaja Pinja » 21.12.2013 23:42

Lohta. Viime jouluna oli kalkkunaa, mutten tykännyt sen mausta, kinkusta tykkään maultaan, mutta en ole tottunut kotiin ostamaan. Itseasiassa tänä jouluna ei ole varaakaan.
Pinja
 

Re: Kinkku vai kalkkuna?

ViestiKirjoittaja Rane » 21.12.2013 23:43

Helmenkalastaja kirjoitti:Oletko itäsuomalainen?

Wikipedian mukaan kyllä. Piti siis todellakin tarkistaa, mikä on Itä-Suomi. Onko karjalanpaisti itäsuomalainen ruoka?
Rane
 

Re: Kinkku vai kalkkuna?

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 21.12.2013 23:46

Saattaa olla, mutta lähinnä ajattelin tuon 'kehtaa'-sanan perusteella. Oletin, että tarkoitat sillä viitsimistä :)
Helmenkalastaja
 

Re: Kinkku vai kalkkuna?

ViestiKirjoittaja Mirri » 21.12.2013 23:48

Rane kirjoitti:En ole koskaan ostanut enkä paistanut kinkkua, enkä aio tehdä sitä tänäkään vuonna. Lihaa syöville vieraille olen aina tarjonnut karjalanpaistia.

Mitä sinun joulupöydässäsi on perinteisten kinkun ja kalkkunan sijaan? Karjalanpaistia vieraille, mutta entä sinulle?
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21981
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Kinkku vai kalkkuna?

ViestiKirjoittaja Rane » 21.12.2013 23:56

Helmenkalastaja kirjoitti:Saattaa olla, mutta lähinnä ajattelin tuon 'kehtaa'-sanan perusteella. Oletin, että tarkoitat sillä viitsimistä :)

Piti tuokin tarkistaa netistä. En tiennytkään, että 'kehtaa'-sanalla voisi olla muuta täsmällistä merkitystä kuin 'viitsiä'. Tarkennan vielä, että kyllä minä uskaltaisin vastata puhelimeen, vaikka serkku soittaisi vähän humalassa, mutta kun niitä kännisiä soittajia on ollut joskus liikaa, niin sain tarpeekseni. En jaksa jaaritella joutavia humalaisten kanssa, en edes mukavia.

Mirri kirjoitti:Mitä sinun joulupöydässäsi on perinteisten kinkun ja kalkkunan sijaan? Karjalanpaistia vieraille, mutta entä sinulle?

Tänä vuonna en tiedä, mitä kasvisruokaa tarjoaisin. Yleensä olen tehnyt papu-kasviskastiketta. Nyt pitäisi keksiä jotakin muuta. Minä olen siis kasvissyöjä minäkin.
Rane
 

Re: Kinkku vai kalkkuna?

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 22.12.2013 00:05

Minulle oli aikoinaan yllätys, kun törmäsin ensimmäisen kerran kehtaamiseen merkityksessä viitsiä. Minulle kehtaaminen on aina tarkoittanut tekemistä mahdollisesta noloudesta huolimatta - tai useimmiten ei-tekemistä ;) Nämä merkitykset ovat niin kaukana toisistaan, että vain toisen merkityksen tunteminen voi saada aikaan suurta hämmennystä väärinymmärryksen kautta. Ymmärsin kyllä lauseesi ihan niin kuin olit sen tarkoittanutkin. Hyvä, ettet kehtaa!
Helmenkalastaja
 

Re: Kinkku vai kalkkuna?

ViestiKirjoittaja Mirri » 22.12.2013 00:25

Minä olen törmännyt kehtaamiseen viitsimisenä kuullessani Rovaniemen korkeudella asuvien lappilaisten puhetta. Appivanhempani asuivat siellä, ja heidän välityksellään kehtaaminen sai aivan uuden merkityksen, jota en ikinä ennen ollut kuullut. Sitä en tiedä missä heidän synnyinsijansa mahtavat olla; ovatko kuinkakin idässä.

Älä kehtaa ja mie en kehtoo tarkoittivat älä viitsi ja minä en viitsi. Helsingin kasvatille uusi ja ihmeellinen asia...
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21981
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Kinkku vai kalkkuna?

ViestiKirjoittaja Rane » 22.12.2013 00:36

Niin, mitäs kasvissyöjille, kun seitan-kinkustakaan emme pidä?
Rane
 

EdellinenSeuraava

Paluu Yleistä ja ajankohtaista



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa

cron