Riistaviinit: asiantuntijat vs. rahvas

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 25.10.2012 09:57

9.10.2012 16:02 | Päivitetty 25.10.2012 9:00 | 7 |
http://www.hs.fi/ruoka/Lukija%C3%A4%C3% ... 5604218013

Asiantuntijoiden ja rahvaan kannat menivät täysin ristiin. Miksi?

Tällainen asiantila voi syntyä melkein missä tahansa asiassa.
Onko "kyllä kansa tietää!" vain myytti?
Psykopatologia
Ylläpitäjä

Re: Riistaviinit: asiantuntijat vs. rahvas

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 25.10.2012 10:20

Suomi on kossu&kaljamaa. Ei täällä ole totuttu viinien makuun.

Toinen juttu on, että missä määrin ns. "asiantuntijat" ovat sitoutuneet tiettyihin tuottajiin?

Jossain sokkotestissä todettiin, ettei viiniasiantuntijat pystyneet erottamaan laatumerkkejä bulkista. Vasta etiketin näkeminen nosti "laatumerkkien" pisteitä.

Noilla premisseillä luottaisin kuitenkin enemmän kansan syviin riveihin.
Riidankylväjä

Re: Riistaviinit: asiantuntijat vs. rahvas

ViestiKirjoittaja Kahvi » 25.10.2012 10:27

Itse olen empiirisisti todennut, että viinipullosta ei kannata maksaa yli kymmentä euroa. Maku toki paranee kymppiä kalleimmissakin juomissa, mutta ei niin paljon, että siitä kannattaisi maksaa. Alle 10€ viineistä löytyy varsin mainoita ja kelpoisia juomia tarpeeseen kuin tarpeeseen.

Ihan eri asia onkin sitten se, kun ulkoruokinnassa halutaan nauttia gurmee-tason ravitsemusliikkeessä jalat suusta vieviä makuelämyksiä. Tällöin itse luotan chef'n ammattitaitoon mitä tulee viinin ja ruuan yhdistämisessä. Toki tuolloin joutuu maksamaan pienestä lasillisesta viintä perusviinipullon hinnan - mutta on se sen väärti!

Chef'n ammattitaitoon luotan siksi, että osatakseen valita ruuan kanssa erityisen erinomaisesti sopivan viinin pitää osata hyvin hyvin paljon sekä viineistä ja niiden sopivuudesta ruuan kera. Hyviä viinejä voi valita pienelläkin viiniasiantuntemuksella, mutta erityisen loistavia vain vuosien tuomalla ammattitaidolla ja kokemuksella.
Kahvi

Paluu Yleistä ja ajankohtaista