Liisa Takala
Suomessa pyöräilijän on lain mukaan käytettävä kypärää, mutta käyttämättömyydestä ei rangaista.
UUTISET
>> KOTIMAA http://www.hs.fi/kotimaa/Py%C3%B6r%C3%A ... 1592856429Pyöräilykypärän käyttö on täysin turhaa, väittää neurokirurgi1.6.2014 21:55 | 25 |
Katri Kallionpää HELSINGIN SANOMAT
Britanniassa on noussut keskustelu pyöräilykypärän hyödyllisyydestä, kun neurokirurgi
Henry Marsh on julistanut kypärän käytön olevan turhaa, koska huterasta kypärästä ei onnettomuuden sattuessa ole mitään hyötyä.
Liikenneturvan tutkimuspäällikkö
Juha Valtonen on kuitenkin eri mieltä. Kypärän käyttö ei ole hänen mielestään lainkaan turhaa, sillä se suojaa pyöräilijää aivoihin kohdistuvilta iskuilta lukemattomissa kaatumisissa ja törmäyksissä, jotka eivät välttämättä edes johda sairaalakäynteihin.
Marshin lausunnoista kertoivat viikonloppuna sekä The Telegraph että The Independent.
Neurokirurgina Lontoon St Georgen sairaalassa työskentelevä Marsh sanoo, että monet hänen potilaistaan eivät ole lainkaan hyötyneet huterista kypäristään.
Marshin mukaan kypärän käyttö saattaa pyöräilijät jopa entistä suurempaan vaaraan. Hän viittaa Bathin yliopiston vuonna 2006 kokoamiin tietoihin, joiden mukaan autoilijat ohittavat kypärää käyttävän pyöräilijän jopa kahdeksan senttiä lähempää kuin kypärättömän.
Marsh sanoo myös, että maissa, joissa kypärän käyttö on pakollista, ei ole havaittu pyöräilyonnettomuuksissa loukkaantuneiden määrän vähentyneen.
Valtonen on brittilääkärin kanssa samaa mieltä siitä, että kypärä ei riitä suojaamaan käyttäjäänsä sellaisissa vakavissa onnettomuuksissa, kuin auton ja pyöräilijän törmäyksissä.
"Jos pyöräilijä törmää autoon, kypärän antama suoja on tietenkin rajallinen, koska vauriot kohdistuvat muuallekin kuin päähän. Pään suojaaminen on kuitenkin tärkeää, koska aivoihin kohdistuvat iskut voivat aiheuttaa vakavia ja pysyviä vammoja", hän sanoo.
Valtaosa pyöräilijöiden kokemista haavereista on kuitenkin kaatumisia tai törmäämisiä jalankulkijaan.
"Kaatuessaan pyörällä ajaja tipahtaa korkealta ja heilahdus kohdistuu nimenomaan päähän. Vakuutusyhtiöiden liikennevahinkolautakuntien arvion mukaan kypärä on monissa tällaisissa tapauksissa suojannut loukkaantumiselta", Valtonen sanoo.
Väite, että kypärän käyttö saisi autoilijat varomaan vähemmän, on Valtosen mukaan absurdi. "Sanoisin, että kypärä usein lisää pyöräilijän huomioarvoa."
Tilastoihin perustuvaa vertailukelpoista tietoa kypärän vaikutuksista pyöräilyonnettomuuksissa on Valtosen mukaan vaikea koota, sillä maailmassa on hyvin harvoja maita, joissa kypärän käyttämättä jättäminen olisi rangaistavaa.
Suomessa pyöräilijän on lain mukaan käytettävä kypärää, mutta käyttämättömyydestä ei rangaista.
Kypärän käyttö vaihteleekin alueellisesti: pääkaupunkiseudulla 60–80 prosenttia pyöräilijöistä käyttää kypärää, mikä on Valtosen mukaan hyvää tasoa.
Keskustelu pyöräilykypärän käytöstä saattaa vilkastua, sillä liikenneministeriö valmistelee parhaillaan tieliikennelain kokonaisuudistusta, joka on määrä saada eduskunnan käsittelyyn vuoden 2015 loppuun mennessä.
Valtonen pitää pyöräilykypäräkeskustelua jopa hiukan omalaatuisena.
"Kukaan ei enää aseta kyseenalaiseksi kypärän hyödyllisyyttä laskettelurinteessä eikä rakennustyömailla. Kuitenkin pyöräilyssä, jossa ihminen altistuu hyvin samantyyppisille vahingoille ja törmäyksille, on ruvettu hakemaan kypärän käytölle vasta-argumentteja", hän ihmettelee.
KOLUMNI
Pyöräilyn vaaroilla pelottelu on tyhmää 5.8.2012
http://www.hs.fi/kotimaa/Py%C3%B6r%C3%A ... 5590013582