Re: Pyörät ja pyöräily.

Re: Pyörät ja pyöräily.

ViestiKirjoittaja ve?e » 07.04.2010 07:32

Oo!

Mun pyörä on makuuhuoneessa. Lokasuojien vaihto on kesken. Eilen sain etulokasuojan paikalleen. Tietenkin torque -avain vääntyi prosessissa. Biltema-laatua. Pitäisi myös hankkia uusi ketjusuoja. Satulan vaihdoin äskettäin, ja etu- ja takarattaat ja ketjut vaihdettiin äskettäin korjaamolla. Myös keskiö. Ne olivat toiset rataspakat yms.

Pyörä on kai jotain 4-vuotias. Uusine satuloineen ja lokasuojineen se ei enää näytä samanlaiselta kuin uutena. En jaksa hankkia entisenlaisia kesärenkaitakaan, kun ovat kalliita. Jännä nähdä, koenko sen tänä kesänä yhtä hienona kuin aiempina. Vaihteet ovat tietenkin kuin uudet, ja piitkästä aikaa luotettavasti toimivat. Se on ollut pieni turn-off, kun ne ovat lyöneet tyhjää pystyssä polkiessa ja putoilleet. Nastarenkaat olivat kanssa turn-off, kun niillä oli raskaampi polkea ja ne eivät oikein suostuneet tekemään yhteistyötä lokasuojien kanssa, ja niitä sai jatkuvasti vekslata.

Uusi pyörä (ehkä joku "fitness-pyörä" tai cyclocrossari) olisi mahdollisesti turn-on, mutta ei välttämättä. Mutta ei ole varaa, eikä oikeasti tarvettakaan. Auto on paha turn-off. En sitä itse hankkinut, mutta kun ilmaiseksi sain, niin otin vastaan, vaikkei kait olisi kannattanut. Ei ole varaa siihenkään.

Olen epäileväinen, jatkuuko pyöräily tänä kesänä yhtä aktiivisena kuin aiempina.
ve?e
 

Re: Pyörät ja pyöräily

ViestiKirjoittaja Varjolilja » 07.04.2010 08:44

Ajelin pitkään isosiskoni hylkäämällä Crescentillä, vuosimallia 1962 suunnilleen. Pari vuotta sitten ostin uuden polkupyörän, kun ajattelin, että olen "rikastunut" riittävästi voidakseni ostaa sen uuden. Se vanha pyörä on ollut todella herkkä kulkemaan ja mukava ajaa. Lopulta en enää raaskinut ajaa sillä, kun vanteetkin alkoivat ruostua. Se on silti hyvässä tallessa minulla. Pyöräilen vain lyhyitä matkoja, välillä käyn metsässä ja toisinaan lehmiä katsomassa tai postilaatikolla tai muilla pienillä asioilla. Rikon lakia, kun en käytä kypärää eikä minulla sitä edes ole. Mutta näillä sorateillä ja pikku matkoilla polkupyörä on oikein kätevä. Sillä lähteminen on paljon helpompaa kuin autolla. Uudessa pyörässäni on edessä kori, kuten Sans nomillla. Se on oikein kätevä, miten pärjäsinkään ilman sitä.
Varjolilja
 

Re: Pyörät ja pyöräily

ViestiKirjoittaja Pertti Luukkonen » 07.04.2010 09:58

Laki olisi tullut säätää siten, että se olisi koskenut vain niitä, jotka ajavat kilpapyörän tyyppisellä ohjaustangolla (alas taivutetulla).
Pertti Luukkonen
 

Re: Pyörät ja pyöräily

ViestiKirjoittaja Pertti Luukkonen » 07.04.2010 10:31

Minulla on (nykyään) käytössä kolme pyörää:

1) Alan-hiilikuitu: aika-ajopyörä (maantie), italialainen.
2) Manitou-alumiini (maastopyörä), yhdysvaltalainen.
3) Passoni-titaani: maantiekilpapyörä, italialainen.
Pertti Luukkonen
 

Re: Pyörät ja pyöräily

ViestiKirjoittaja Varjolilja » 07.04.2010 14:55

Mikä niistä pyöristä on kuvassa kanssasi? Näen vähän huonosti.

Helsingissä asuessani minulla oli mukana polkupyörä ja välillä ajelin sillä. Sen käyttöä hankaloitti erinäisissä paikoissa olleet lasinsirut. Kumi meni puhki yhtenään. Sitten taas paikkasin, ja meno jatkui. Harmitti vain, kun milloin tahansa saattoi mennä kumi tyhjäksi. Ehkä siellä on nykyään vähemmän lasia kaduilla ja pyöräteillä kuin 80-luvulla.
Varjolilja
 

Re: Pyörät ja pyöräily

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 07.04.2010 15:37

Passoni. Lähellä tätä:
http://www.youtube.com/watch?v=qrv43Ufq2y4

Minun on traditionaalisempi (ei "sloping").
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pyörät ja pyöräily

ViestiKirjoittaja Biancaliina » 07.04.2010 18:56

Ajan romupyörällä, kyllä se vielä kulkee.
Haaveilen uudesta pyörästä, maastopyörästä.
Kypärä on ostoslistalla.
Biancaliina
 

Re: Pyörät ja pyöräily

ViestiKirjoittaja ve?e » 07.04.2010 19:26

Sans nom kirjoitti: Mistähän saisi koiralle oman kypärän?

Koira on luultavasti taitava lentäjä, ja putoaa jaloilleen. Useimmissa kuviteltavissa olevissa tilanteissa. Koira voi myös juosta osan matkaa.
ve?e
 

Re: Pyörät ja pyöräily

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 07.04.2010 22:43

Koira kiinni omaan kroppaan (mahaan, jos sopii).

1980-luvulla ajoin kesät talvet satoja kilometrejä poika selässä rinkassa ja koira remmissä tai irti vierellä (tai metsässä). Pyöränä oli pikkuinen mutta kallis krossipyörä, jossa jalat ulottuivat hyvin maahan.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pyörät ja pyöräily

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 07.04.2010 23:14

Vaikkapa, mutta koiran tulisi olla ylempänä ja mahallaan, jotta näkee menosuuntaan.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pyörät ja pyöräily

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 07.04.2010 23:45

En ymmärrä viestin sisältöä.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pyörät ja pyöräily

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 07.04.2010 23:48

Mikä vika?
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pyörät ja pyöräily

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 07.04.2010 23:58

Hermiitti kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Mikä vika?

Vääntynyt ja diplomi-insinöörin diagnoosi oli jo aikoja sitten, että vaihtoon menee.

Voi ehkä rihdatakin uudestaan. - Mutta kannattaa tehdä heti vaihto, niin pääsee huomenna ajamaan (millaista pyörää?).
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pyörät ja pyöräily

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 08.04.2010 03:11

"Peruspyörä" on isokiekkoinen (28"; sisärenkaallinen) teräksinen miesten pyörä kolmiorungolla ilman vaihteita ja jalkajarulla tai sitten "mummompyörä" (rungoltaan). Usein niissä on vakiona "tarakka". Painoa on parikymmentä kiloa.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Liikunta ja mielenterveys

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 08.04.2010 03:19

liikunta ja mielenterveys,

näiden yhteyttä on luultavasti liioiteltu, koska terveet todennäköisesti liikkuvat enemmän. Kuitenkin jopa mekanistisella liikunnalla on ilmeisesti kuratiivista vaikutusta mm. depressioon (jolloin kyse on myös tahdonvoiman hyödyntämisestä). Liikunta tulisi malttaa aloittaa riittävän pienimuotoisesti ja lajilla, joka viehättää (kävely, juoksu, pyöräily, puntti-sali tms.). Kesto on tärkeämpää kuin intensiteetti, mutta hyödyn saamiseksi "hikiraja" tulisi rikkoa.
__________________________________________________________________________________________________________

Kävely voi olla pitkästyttävää, mutta pyöräily tarjoaa monia etuja: esimerkiksi lihavienkin on suhteellisen helppo pyöräillä jopa tunteja, kun jo esim. vajaan puolen tunnin hölkkä voi tehdä tenän. Mutta jotain negatiivistakin: toimittaja Ed Pavelka (Bicyckling, syyskuu 1997) kohahdutti pyöräilymaailmaa paljastamalla, että kovan satulan tuottama välilihan painauma voi aiheuttaa impotenssia! Sittemmin on kehitetty mm. satuloita, joissa on reikä keskellä.

1900-luvun alkupuolen "kuningassatula" oli engantilainen Brooken nahkasatula. 1900-luvun jälkipuoliskolla vastaava on ehkä ollut italialainen Flite.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pyörät ja pyöräily

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 08.04.2010 08:42

perse puutuu.
Riidankylväjä
 

Re: Pyörät ja pyöräily

ViestiKirjoittaja Varjolilja » 08.04.2010 08:45

Minäkin olen pyöräillyt lapsi rinkassa, ja lapsi on todella nauttinut siitä. Muutenkin olen pitänyt heitä rinkassa niin paljon, että kaksi rinkkaa on mennyt romuksi. Kuudennelle ostettu rinkka jäi keskenkäytetyksi, kun en enää välittänut saada lisää lapsia, ja ehkä olisin ollut jo liian vanha siihen muutenkin. Rinkassa lapsi todella on niin korkealla, että näkee olkapään yli eteenpäin, ja he ovat viihtyneet aivan erinomaisesti rinkassa. Ei heilläkään ollut silloin kypärää. Olisi ollut liian vaikeaa etsiä kypärä siihen hätään, kun jonkin nopean tarpeen vuoksi piti lähteä äkkiä liikkeelle. Kyllä sain kuulla paljon haukkumista muilta, jotka eivät ole kuljettaneet lapsiaan rinkassa tai joilla ei edes ole ollut omia lapsia. Selkäni muka menisi pilalle - tai lapsen selkä. Rinkka on hyvin mukava ja tasapainoinen selässä, kun siihen on tottunut.

Pyöräily todella on hyvin mukava tapa liikkua, mutta tavaroita siinä kulkee paljon vähemmän kuin autossa, joten tapauksessani se ei sovellu "kauppakassiksi". Ostan "liikaa" silloin, kun pakottaudun kauppaan, käyn siellä melko harvoin. Kolmannen lapsen jäljiltä lonkkani olivat melko kipeät, mutta pyöräily oli silloinkin mahdollista, kun kävely oli ja on vaikeaa. Joskus käyn kasvimaallakin pyörällä hakemassa salaattia, kun on olevinaan kiire. Vihannekset kulkevat etukorissa mukavasti.
Varjolilja
 

Re: Pyörät ja pyöräily

ViestiKirjoittaja Pertti Luukkonen » 08.04.2010 09:21

Etukori pyörässä ihan perseestä. Joka takapyörän päällä olevaan tavaratelineeseen tai erityiseen pyöräilylaukkuun tai laukkuihin, jotka on sijoitettu alas pyörän s i v u i l l e. Ja selkäreppuun sopii paljon tavaraa. Tällöon tavara ei vaikuta ohjaukseen.

Moniko pitää laukkua hengaamassa stongassa?
Pertti Luukkonen
 

Re: Pyörät ja pyöräily

ViestiKirjoittaja Varjolilja » 08.04.2010 10:10

Ymmärrän, että tosi pyöräilijöille etukori on ihan p:stä, mutta en olekaan mikään oikea pyöräilijä. Siihen eivät voimani ole riittäneet enää aikoihin. Ne kaikki ovat kuluneet aivan välttämättömiin asioihin, kuten siihen, että pystyn tarjoamaan perheelleni ruokaa silloin, kun meillä on ruoka-aika, että olen jaksanut edes sen vähän. Kunnossa olevalle ihmiselle sellainen itsestäänselvyys ei ole edes mainitsemisen arvoinen asia, mutta minulle se on ollut ja on yhä edelleen, tosin sairausloman ansiosta vähitellen helpommaksi käyvä, hitaasti kuitenkin.

Kun kävin koulua, kuljetin tavaroitani kassissa, sillä siihen aikaan eivät reput olleet muodissa. Välillä sidoin kassin tarakalle, mutta sekin oli hankalaa, sillä tien tärskyissä se toisinaan putosi ja piti kääntyä takaisin ja ehkä nousta vasta laskettu alamäki ylös, että sai sen noudetuksi. Kuljetin myös suksia, mutta narulla sidottu suksipaketti täytyi pitää kädessä, sillä sitä ei saanut kiinnitetyksi pyörään. Niin, ohjaustankoon laitettu kassi saattoi jäädä pinnojen väliin. Olin huonosti hoidettu lapsi, jota kukaan ei auttanut mitenkään missään asiassa, vaan kaikesta piti selviytyä omin voimin. Mitään apua oli turha odottaa edes pyytämällä. Sen vuoksi nämä selviytymiskeinoni ovat olleet lapsellisia.

Minulle polkupyörä on eniten turvaväline, josta voin pitää kiinni aivan konkreettisesti. Metsässäkin pystyn käymään, kun on pyörä mukana, mutta ilman sitä tulee hyvin nopeasti huono olo. Myös tässä kylällä liikkuessani polkupyörän mukanaolo auttaa minua paljon. Jos kävelen, minulle tulee olo, että minua tarkkaillaan, mutta kosketus pyörään auttaa enkä koe sitä silloin.

Nykyajan pyörissä tarakat ovat paljon heppoisemmat kuin siinä 60-luvun Crescentissä. Minulla ei ole tarakalla pidettäviä laukkuja. Tuli vielä mieleeni, että nuoruudessani pitkät pyöräretket olivat muodissa, ja monet kuljettivat teltan ja makuupussinkin mukanaan, kun olivat tällaisella matkalla. Nykyään heitä näkee aika harvoin.
Varjolilja
 

Re: Pyörät ja pyöräily

ViestiKirjoittaja Biancaliina » 08.04.2010 12:52

Minulla on usein reppu selässä, kun pyöräilen.
Toisinaan laukku (roikkuu ohj.tangossa) ja joskus roudaan kauppakasseja mukanani.
Viimeksi muokannut Biancaliina päivämäärä 14.10.2010 14:44, muokattu yhteensä 1 kerran
Biancaliina
 

Seuraava

Paluu Yleistä ja ajankohtaista



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa

cron