Re: Pyörät ja pyöräily.

Re: Pyörät ja pyöräily.

ViestiKirjoittaja logia » 05.06.2022 16:37

Kaupastahan sitä saa.
logia
 
Viestit: 1686
Liittynyt: 20.02.2018 15:52

Re: Pyörät ja pyöräily.

ViestiKirjoittaja Mirri » 05.06.2022 20:47

Onnittelut onnistuneesta renkaiden vaihdosta!

Minä tuskin olisin uskaltanut tai saanut aikaiseksi ryhtyä hommaan, vaan olisin kuskannut menopelini lähimpään huoltofirmaan.
Pyörän renkaiden vaihtaminen kuulostaa hirveän vaivalloiselta.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21980
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Pyörät ja pyöräily.

ViestiKirjoittaja logia » 05.06.2022 22:25

Onhan se vaivalloista taluttaa pyörä korjaamoonkin, jos sillä ei voi ajaa.

Tästä videosta oli apua:
Polkupyörän renkaan vaihto osa 1: Renkaiden irrotus.
https://youtu.be/5StGwp1es_w (kesto 7:23)
logia
 
Viestit: 1686
Liittynyt: 20.02.2018 15:52

Re: Pyörät ja pyöräily.

ViestiKirjoittaja Mirri » 09.06.2022 20:59

Niin on vaivalloista...

Minulla on kerrottavanani pyöräilyyn liittyvä tarina viime kesältä. Tilasin kesän alussa Stadiumin verkkokaupasta mieleiseni pyörän. Sen oli tarkoitus olla polkupyörä, jolla ajan lopun elämäni niin kauan kuin vanhoilla päivilläni pystyn kiipeämään pyörän satulaan.
Kun kiihkeästi odotettu paketti saapui, sieltä paljastui aivan muuta kuin olin tilannut: jonkinlainen junnuikäisille tarkoitettu maastopyörä. Varmaan hieno kuin mikä, mutta täysin sopimaton minulle. Lisäksi hinta oli toisenlainen; tilaamani pyörä maksoi enemmän kuin se, joka minulle lähetettiin.

Alkoi taistelu Stadium vastaan minä, ja sen lopputuloksena noin kaksi kuukautta myöhemmin pakkasin yhdessä taksikuskin kanssa pyörän paketteineen ja pehmusteineen taksin kyytiin, ja se palautettiin Helsingin keskustassa sijaitsevaan Stadiumin myymälään. Taksimatkan hinnaksi tuli kuutisenkymmentä euroa, mutta Stadium hyvitti sen minulle taksikuittia vastaan. Lähes koko kesä meni taistelussa Stadiumin kanssa - tai sitä vastaan. Stadium vaati todisteita todisteiden perään, että saamani pyörä on oikeasti väärä, ja lisäksi se vaati todisteita, joiden mukaan minä olen kykenemätön (omalla kustannuksella) kuljettamaan pyörän Stadiumin tahtomaan palautuspaikkaan.

Taksikuljetukseen Stadium myöntyi vasta uhattuani kääntyä asiassani Kuluttajaviraston puoleen. Mutta loppu hyvin, kaikki hyvin. Sain väärän pyörän lopulta palautettua, ja Stadium maksoi palautuskulujen lisäksi muutaman kympin hyvityksen, ja nyt minulla on hankittuna mieleiseni pyörä. Se, jota en Stadiumin välityksellä onnistunut saamaan.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21980
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Pyörät ja pyöräily.

ViestiKirjoittaja logia » 10.06.2022 16:30

Ihme tunarointia.

Minulla on kaksi uutena ostettua halpispyörää. Tykkään 1-vaihteisesta, jonka osaan huoltaa itse. Vanhempi Insera, johon vaihdoin nyt renkaat, ei tunnu enää niin kivalta kuin uudempi pyöräni. Täällä keräävät lahjoituksena käytettyjä pyöriä ukrainalaisille. Mietin, kelpaisikohan se heille.

Tyttäreni ajelee jatkuvasti vuokrattavilla sähköpyörillä. Sellaista en ole itse edes kokeillut.
logia
 
Viestit: 1686
Liittynyt: 20.02.2018 15:52

Re: Pyörät ja pyöräily.

ViestiKirjoittaja Mirri » 12.06.2022 17:53

Arvelen Stadiumin tunaroinnin johtuneen siitä, että sillä ei ollut varastossaan tahtomaani pyörää, vaikka se nettisivustollaan väittikin muuta. Niinpä firma lähetti pyörän 'kuha hänes on' -tyylillä. Eikä Stadium ole mitenkään huolehtinut kotiinkuljetettavien tavaroiden palautusjärjestelyistä; se on siellä vakava ongelma.

Tilaamani pyörä oli seitsemänvaihteinen Crescent Tove, jonka runkokorkeus on 48 cm. Pyörä, jota ei viime keväänä ja kesällä ollut saatavilla mistään; ei tuossa pienimmässä koossa. Tuskin oli Stadiumillakaan; se ei vain suostunut myöntämään asiaa. Lopulta sain rahani takaisin, ja myös löysin netistä yhden kotimaisen pyöräliikkeen, jossa pyörää oli saatavissa. Ei mieleisessäni värissä, mutta muuten oikea. Varmistin asian sähköpostitse ennen kuin uskalsin tilata.

Olen tosi tyytyväinen uuteen pyörääni, ja saan kiittää Psykopatologian neuvoja siitä, että lopulta osasin hankkia riittävän pienen polkupyörän omaan kokooni nähden. Kuten Psykopatologia on joskus kertonut, runkokoko on oikeasti tärkein pyörän sopivuuden mittari. Ei auta satulan laskemiset tai pienikokoiset renkaat, jos pyörä kokonaisuutena on liian suuri käyttäjänsä mittoihin nähden.
Aiempi pyöräni on Insera Boulevard seitsemällä vaihteella, ja se on minulla vieläkin. Muistaakseni 52-senttinen, ja se kävi minulle liian korkeaksi. Alun alkaenkin se tuntui liian kookkaalta, mutta nyt vielä kun vanhetessa pituus on painunut alaspäin, se on entistäkin korkeampi.

Tässä välissä oli vähän kuin kokeilussa yksi pieni 'mummopyörä', mutta sen kanssa en pärjännyt alkuunkaan. Vaihteita oli liian vähän, renkaat olivat liian pienet, ja ensi töikseni kaaduin sillä. Ei siitä ollut minulle pyöräksi, vaikka periaatteessa olikin pienuutensa puolesta kätevän kokoinen. Se vaihtoi omistajaa, ja joku minua mummoikäisempi sai sen lapsiltaan syntymäpäivälahjaksi. Hyvä, että meni kaupaksi, koska eihän sekään ollut ollenkaan halpa pyörä. Tovesta taas olen ajatellut, että se on hintansa väärti, josta sain lopunikäisen kumppanin. Luovuon pyöräilystä siinä vaiheessa, kun en enää pärjää sen kanssa.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21980
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Pyörät ja pyöräily.

ViestiKirjoittaja logia » 12.06.2022 18:19

Minäkin ostaisin kalliin ja hienon pyörän, mutta se houkuttelee varkaita. Minulta on tosin varastettu kolme pyörää, vaikka ne eivät olleetkaan kalliita. Minusta on mukavaa, kun voin jättää pyöräni lukittuna kaupungille tai pyörävarastoon ilman että saan stressata, että pysyykö se tallessa.

Tori.fi:ssä on myytävänä 65 eurolla täsmälleen samanlainen pyörä kuin minulla:
https://www.tori.fi/paijat-hame/Romet_A ... ?ca=18&w=3
logia
 
Viestit: 1686
Liittynyt: 20.02.2018 15:52

Re: Pyörät ja pyöräily.

ViestiKirjoittaja Mirri » 12.06.2022 19:54

Sepäs se, pelkään kyllä varkaita.

Minulta tosin ei ole varastettu ensimmäistäkään pyörää, vaikka kaikki omistamani pyörät - aikuisiälläni yhteensä kolme - ovat olleet hankintahinnaltaan kalliita. Varastamisen pelko rajoittaa pyöräilyä sillä tavoin, etten uskalla jättää aarrettani mihinkään pitkäksi ajaksi. Pitäisi hankkia kunnollinen lukko, jolla saisin kiinnitettyä menopelini rungostaan kiinni; pelkoni voisi lievittyä edes vähän.
Toistaiseksi olen luottanut siihen, että nykyiset pyöräni eivät varsinaisesti houkuttele varkaita, koska ne ovat enemmän tai vähemmän 'mummopyöriä'.

Joka tapauksessa olisi järkevää hankkia parempi lukko, koska takapyörän lukitseva perinteinen lukko ei pidättele varkaita millään lailla. Haluttu pyörä on helppo nostaa autoon, jos sitä ei ole kytketty rungostaan mihinkään. Niinpä en edes kuvittele jättäväni pyörääni mihinkään kuin korkeintaan pieneksi hetkeksi ja keskellä kirkasta päivää. Silloinkin sydän läpättää miettiessäni, että mitä jos se on kadonnut...

Pyörän kanssa liikkuminen olisi huomattavasti helpompaa, jos mielessä ei koko ajan pyörisi pelko siitä, että se voidaan varastaa.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21980
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Pyörät ja pyöräily.

ViestiKirjoittaja logia » 15.06.2022 15:22

Lukot eivät varkaita paljon pidättele. Kunnolliset lukot ovat sitten tosi kalliita; kalliimpia kuin minun pyöräni.
logia
 
Viestit: 1686
Liittynyt: 20.02.2018 15:52

Re: Pyörät ja pyöräily.

ViestiKirjoittaja logia » 03.07.2022 16:16

Polkupyörän ketjuista rupesi kuulumaan rahinaa polkiessa. Käänsin pyörän ylösalaisin ja huomasin, että ketjunsuojan kiinnitinmutteri oli löystynyt ja sen takia ruuvin pää osui ketjuihin. Kiristin mutterin ja enää ei rahise. Kädet tulivat puhtaaksi mäntynesteellä. Toimii.
logia
 
Viestit: 1686
Liittynyt: 20.02.2018 15:52

Re: Pyörät ja pyöräily.

ViestiKirjoittaja Mirri » 03.07.2022 16:49

Rungostaan johonkin kiinteään paikkaan lukittu pyörä teettää varkailla sen verran töitä, ettei sitä ihan keskellä kirkasta päivää ihmisten ilmoilla pysty varastamaan herättämättä huomiota. Öiseen aikaan tai hiljaisessa paikassa on toinen juttu. Ja tietysti, jos ihmiset eivät ole huomaavinaan, että joku rassaa työkaluilla pyörän lukkoa auki.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21980
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Pyörät ja pyöräily.

ViestiKirjoittaja logia » 03.07.2022 17:20

Pyöriä viedään pyörävarastoistakin. Kokemusta on kahden pyörän osalta. Yksi vietiin pihasta. Oli kiire töihin, ja piti mennä taksilla.

Pyörän vaijerilukko katkaistaan voimapihdeillä parissa sekunnissa.
logia
 
Viestit: 1686
Liittynyt: 20.02.2018 15:52

Re: Pyörät ja pyöräily.

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 03.07.2022 22:22

Mirri kirjoitti:Rungostaan johonkin kiinteään paikkaan lukittu pyörä teettää varkailla sen verran töitä, ettei sitä ihan keskellä kirkasta päivää ihmisten ilmoilla pysty varastamaan herättämättä huomiota. Öiseen aikaan tai hiljaisessa paikassa on toinen juttu. Ja tietysti, jos ihmiset eivät ole huomaavinaan, että joku rassaa työkaluilla pyörän lukkoa auki.

Ikävä kertoa, mutta kiinteäänkään kohteeseen lukolla kytketty pyörä ei ole turvassa varkailta edes keskellä kirkasta päivää.
Voimapihdeillä katkeaa järeäkin lukko nopeasti ja huomaamattomasti.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9250
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Pyörät ja pyöräily.

ViestiKirjoittaja Mirri » 04.07.2022 09:02

Kyllästynyt kirjoitti:Ikävä kertoa, mutta kiinteäänkään kohteeseen lukolla kytketty pyörä ei ole turvassa varkailta edes keskellä kirkasta päivää.
Voimapihdeillä katkeaa järeäkin lukko nopeasti ja huomaamattomasti.

Sanot asian varmalla kokemuksen rintaäänellä, joten en väitä vastaan. Miten olet hankkinut kokemuksesi, testaamallako... En uskalla edes kysyä.

Kyseisellä työkalulla on sen verran kokoa, että ihan käsilaukkuun se ei välttämättä sujahda. Ja mitä järeämpi lukko sitä suurempi työkalu, tietysti.
https://www.tyokalukauppa.net/kasityoka ... leikkurit/
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21980
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Pyörät ja pyöräily.

ViestiKirjoittaja logia » 04.07.2022 09:31

Minäkin kiinnitän keskustassa pyöräni vaijerilukolla pyörätelineeseen kiinni. Pyörävarastossa en voi kiinnittää pyörääni mihinkään, koska siellä on niin ahdasta, ettei pyörien välistä mahdu menemään. Tässä talossa on kaksi pyörävarastoa, joista toiseen on portaita. Siellä säilytän kakkospyörääni. Näköjään minulla pitää olla kaksi pyörää, että aina olisi ehjänä edes toinen. Eilen mietin, että pitäisikö hankkia sitten kolmaskin... Isäni olisi halunnut ostaa minulle sähköpyörän, mutta säilytysongelmien takia en halunnut.
logia
 
Viestit: 1686
Liittynyt: 20.02.2018 15:52

Re: Pyörät ja pyöräily.

ViestiKirjoittaja logia » 04.07.2022 09:56

Pyöräsi varastetaan voimapihdeillä, eikä ketään kiinnosta – video (kesto 2:28):

http://kioski.yle.fi/omat/pyorasi-varas ... osta-video
logia
 
Viestit: 1686
Liittynyt: 20.02.2018 15:52

Re: Pyörät ja pyöräily.

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 04.07.2022 12:15

Mirri kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Ikävä kertoa, mutta kiinteäänkään kohteeseen lukolla kytketty pyörä ei ole turvassa varkailta edes keskellä kirkasta päivää.
Voimapihdeillä katkeaa järeäkin lukko nopeasti ja huomaamattomasti.

... Kyseisellä työkalulla on sen verran kokoa, että ihan käsilaukkuun se ei välttämättä sujahda...

Reppuun mahtuu.

Omaa kokemusta ei ole, kummaltakaan puolelta, mutta velanperilliseltä lähti pyörä pitkäkyntisten mukaan keskellä kirkasta päivää.
Lukko oli järeintä myynnissä olevaa mallia.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9250
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Pyörät ja pyöräily.

ViestiKirjoittaja Mirri » 04.07.2022 19:53

logia kirjoitti:Pyöräsi varastetaan voimapihdeillä, eikä ketään kiinnosta – video (kesto 2:28):

http://kioski.yle.fi/omat/pyorasi-varas ... osta-video

Niinpä...
Ketään ei kiinnosta tai kukaan ei uskalla puuttua silmiensä edessä tapahtuvaan rikokseen. Se, etteivät edes vartijat, on ikävämpi juttu.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21980
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Pyörät ja pyöräily.

ViestiKirjoittaja Mirri » 09.07.2022 15:21

...polkupyörä, joka oli kiinnitetty kahdella paksulla kettingillä ja munalukoilla liikennemerkkiin. Pyörän ympärille oli kiinnitetty metrikaupalla piikkilankaa hankaloittamaan luvatonta käyttöönottoa. [Rikoskomisario] Sund naurahti ääneen. Näytti olevan totta, mitä hän oli kuullut Lahden pyörävarkauksista. Jos mieli pitää pyöränsä tallessa, se piti lähestulkoon pultata kiinni asfalttiin, etteivät varkaat veisi mukanaan.

Siteeraus on Marja Ahon kirjoittamasta romaanista Neidonkorento.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21980
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Pyörät ja pyöräily.

ViestiKirjoittaja logia » 09.07.2022 17:26

Inhottavan työlästä avata ja sulkea monia pyöränlukkoja. Pitäisi olla sellainen avain, jolla lukon saa auki niin kuin auton ovet vain nappia painamalla.
logia
 
Viestit: 1686
Liittynyt: 20.02.2018 15:52

EdellinenSeuraava

Paluu Yleistä ja ajankohtaista



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa

cron