Näyttää siltä, että "joka alan erikoisasiantuntija" Mirri on jälleen mestaroimassa alueella josta hän ei tiedä juuri mitään - eikä ymmärrä sitäkään vähää.
Kyllästynyt, ilmaisin veronmaksajana mielipiteeni asiasta; se lienee sallittua. Aiheeseen olen tutustunut vuosikymmenten varrella niin opetusmateriaalina kuin opetusmateriaalin äitinä. Senkin tiedän, että yliopistosairaaloihin on sen verran tunkua, että priorisointi on tiukkaa. Niinpä veronmaksajana olen sitä mieltä, että pysykööt sieltä poissa ne, jotka eivät ymmärrä, että siellä ihan oikeasti kaipaillaan ja käytetään potilaita opetustarkoituksiin(kin) - sen lisäksi, että yliopistotasoisessa opetussairaalassa heille tarjotaan viimeisen tietotaidon ja osaamisen mukainen lääketieteellinen hoito. Käyttäminen opetustarkoituksiin ei minun ymmärrykseni mukaan ole epäeettistä - ja mitä harvinaisempi tapaus sitä varmemmin on kysyntää opetusmateriaaliksi, ei mahda mitään. Johan sen sanoo järkikin, että opetussairaaloissa asia on niin. Samoin kuin kaikkialla muuallakin missä on kandeja ja/tai muita hoitoalan ihmisiä harjoittelemassa.
Joten en tajua (veronmaksajanakaan) sitä, että potilas tuntee tulleensa loukatuksi, jos hänelle ei opetussairaalassa lääkäri ole tullut kertoneeksi, että siellä opetetaan... Tämä siis on
mielipide, joten suhtaudu siihen sellaisena. Olen jopa sitä mieltä, että nykyinen laki suo tässä asiassa yhteiskunnan varoin huippuyksiköissä hoidettaville potilaille liian laajat oikeudet; moiset oikeudet eivät mahdu minun oikeudentajuuni. Minusta pitäisi olla niin, että opetussairaaloissa olisi itsestään selvää, että siellä potilaita käytetään opetustarkoituksiin, ja kieltäytymismahdollisuus olisi poikkeuksellista; ei niin, että opetussairaalassa pitäisi jokaiselta potilaalta erikseen kysyä lupa alan tulevien ammattilaisten opettamiseen.
Kyllästyneen mainitsema kirja
Lääkärin etiikka on luettavissa netissä; tässä linkki:
http://www.laakariliitto.fi/files/Etiikka05.pdf