Tiskillä ei käsitellä käteistä

Tiskillä ei käsitellä käteistä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 06.05.2011 16:07

useimmissa pankkikonttoreissa.

Yritin tallettaa merkittävän summan tanskalaiseen penkkiin. Jannu osoitti minut koneelle ja tuli itse perässä opastamaan.

"Mummot tykkää", totesin. "No ei."

"Teiltä sitten liksa pienenee?" "Ei kai niin voi käydä." - "No jos duunit vähee." "Niin, jos olisi provisio."
Psykopatologia
Ylläpitäjä

Re: Tiskillä ei käsitellä käteistä

ViestiKirjoittaja Mirri » 06.05.2011 19:18

Joo, minäkin silmät selällään seurasin Osuuspankissa, kun mummo syötti seteleitä talletusautomaattiin. Ikinä nähnytkään moista kapistusta; pakkohan sitä oli pysähtyä ihmettelemään, kun osui kohdalle. Mummo-parka vähän häkeltyi (säikähti?) minun pysähdyttyäni tuijottamaan; alkoi tuijottaa minua siinä kuin minä uutta automaattia...

Kyseisiä automaatteja käyttävät (joutuvat käyttämään?) mummojen ja pappojen lisäksi muutkin; kuten ne, jotka työnsä puolesta vievät käteistä pankkiin. Ennen rahat jätettiin pankissa jonnekin; pankin aukioloaikoina oli jopa virkailija ottamassa lipasta, tms. vastaan. Nykyisin asiakkaat käsittelevät itse rahansa pankissa, pankki tarjoaa vain puitteet. Siltä systeemi ainakin minusta tuntuu...

Työssäni on jopa taisteltu pankin kanssa siitä, että pitääkö setelit olla järjestetty ja niputettu tietyllä tavalla pankin ohjeistuksen mukaan ja pankin tahtomaan järjestykseen vai eikö tarvitse... Jossakin vaiheessa saatiin 'voitto'; pankki armollisesti lupasi tehdä 'firman' kohdalla poikkeuksen - työntekijöiden ei tarvinnut ruveta järjestelemään seteleitä ja kolikoita pankin tahtomalla tavalla valmiiksi, jotta rahat olisi voitu viedä pankkiin.

Nyt on vaihdettu tilipankkia; ainakin toistaiseksi ovat siellä suurpiirteisempiä, ja jakelevat asiakkaille määräyksiä vähemmän. Saadaan jopa oikein pankin antaman luvan kanssa laittaa setelit ja kolikot samaan pussiin, eikä seteleitä tarvitse järjestellä tietyin päin ja järjestykseen pienimmästä suurimpaan kumilenkeillä sidottuina... Ja meille työntekijöille on selvinnyt, että nämä asiat ovatkin kiinni siitä, että millaisia sopimuksia kukin pankki tarjoaa yrityksille. Kilpailija onkin tarjonnut 'firmalle' pitkäaikaista pankkia edullisemman sopimuksen, ja jopa sellaisen, että me työntekijät olemme (uuden pankin luvalla) saaneet lopettaa setelien järjestelyn... Uuden pankin tarjoama sopimus on 'firmalle' halvempi ja palvelualttiimpi.

Töissä on aina välillä ihmetelty sitä, että meistä on vuosi vuodelta tullut yhä enemmän pankin palvelijoita; pankki sanelee ehdot, joilla se ottaa rahat vastaan - jos ottaa... Pankilta on tullut herkästi huomautus, jos rahoja ei ole toimitettu sen ohjeistuksen mukaisesti. Onneksi pankin palvelemiseen tuli muutos parempaan, kun 'firma' päätti kilpailuttaa ja katkaista kymmenien vuosien pankkisuhteensa ja siirtyä paremmin palvelevan kilpailijan hoiviin. Hyvä niin.

Mutta juuri kun minä olin uuden pankin osalta selvittänyt, missä on kolikkopiste, ja mihin yritykset vievät käteiskassansa sun muut talletettaviksi tarkoitetut rahat; koko talletuspiste seteli- ja kolikkopusseineen olikin yllättäen kadonnut. Pankissa komeilivat uudenuutukaiset talletusautomaatit. Siinä yhteydessä minä sitten erehdyin pysähtymään yhden talletusautomaatin viereen tuijottamaan... Olisikohan se mummo hälyttänyt turvamiehet paikalle, jos en nopeasti olisi älynnyt herättäväni kiusallista huomiota?
Mirri

Re: Tiskillä ei käsitellä käteistä

ViestiKirjoittaja Mirri » 06.05.2011 20:31

Tuli vielä mieleeni... (Kirjoitan uuden viestin, kun edellinen vuodatus on niin pitkä.)

Minä muistan pankkien yrityspuolelta sellaisenkin ajan, jolloin rahat käsiteltiin ja laskettiin kokonaan paikallisessa pankissa. Siis virkailija käsitteli ja laski; ihan siinä asiakkaan silmien alla - jos asiakas sattui haluamaan, että rahat lasketaan hänen läsnäollessaan. Asiakas lätkäisi lukitun rahalippaan (pienen tai ison) tiskille pankkitoimihenkilön eteen; tämä kaivoi esille avaimen, avasi lippaan, ja järjesteli setelit setelikoneeseen, sekä kaatoi kolikot kolikkokoneeseen. Koneet kyllä laskivat, virkailijan ei tarvinnut...

Toinen vaihtoehto oli, että jätettiin täydet lippaat pankkiin ja saatiin sieltä tyhjät tilalle. Ei jääty odottamaan ja valvomaan rahojen laskemista, vaan luotettiin siihen, että 'täyden palvelun' pankki kyllä hoitaa homman ilman asiakkaan toimesta tapahtuvaa valvontaa. Se oli kätevä systeemi; helppo ja asiakasystävällinen. Minä vieläkin kaipailen niitä lippaita nykyisten muovipussien tilalle... Lippaisiin oli helppo kaataa kaikki käteinen; rahat saivat mennä samaan läjään - setelit ja kolikot, setelitkin vaikka millaisissa mytyissä... Pankki sitten selvitti ja oikoi, laski ja tilitti 'firman' tilille. Nykyisin asiakkaat palvelevat pankkia esimerkiksi oikomalla setelimyttyjä auki niin, etteivät pankit ja muut ihmisiä ymmärtämättömät automaattiset systeemit joudu nikottelemaan setelitaitosten kanssa...
Mirri

Paluu Yleistä ja ajankohtaista