Kirjoittaja Varjolilja » 25.03.2011 21:56
Jos nyt oikein muistan, niin maitoprofessori Antila (oliko Matti vai mikä, en muista enää) sanoi, että maidon rasva suojaa laktoosia eli maitosokeria. Mutta homogenointi pilkkoo rasvan niin pieniin osiin, että ne menevät suolen seinämän läpi (niinä pallosina), jolla tavalla pilkkomaton maitorasva ei siis imeydy. Hän piti homogenointia huonona asiana jo silloin 1980-luvulla. Hän sanoi, että homogenoinnin ainoa tavoite on pilkkoa rasva niin, ettei se nouse maidon pintaan, kuten homogenoimattoman maidon rasva nousee, kuten se kuuluukin nousta, ettei maidon käyttäjän tarvitse ravistella purkkia sekoittaakseen rasvan tasaisesti maidon joukkoon.
Monet ovat kertoneet, että heidän laktoosi-intoleranssinsa alkoi sen jälkeen, kun hän oli lopettanut homogenoimattoman maidon käytön ja siirtynyt purkkimaitoon. Juon vain harvoin tuollaista homogenoimatonta maitoa ja voin sanoa, että se maito on melko huonoa mielestäni. Sen vuoksi valitsenkin lähes aina piimän, jos en voi valita homognoimatonta maitoa. Tuore, käsittelemätön maito on aivan eri maailmasta kuin tuo useimpien (pakosta) käyttämä maito. Se on herkullista ja sitä juo aivan ilokseen, mutta se teollisuuden prosessit läpikäynyt maito ei ole lähimainkaan herkullista, se pitää kulauttaa nopeasti alas, ettei se jää suuhun pyörimään.
Monia muitakin tyhmyyksiä tehdään ja on tehty elintarvikkeille kuin maidon homogenointi. Minua myös huvittaa ihmisten rasvakammo. Jugurttipurkissa mainostetaan, että rasvaa on nolla, mutta ei kerrota yhtä suurilla kirjaimilla, että siinä on lisättyä sokeria toistakymmentä prosenttia. Sokeri ei edes vie nälän tunnetta pois. Siinä ei ole mitään hyödyllistä. Mutta rasva on "myrkkyä", varsinkin maitorasva. Mutta minä vain käytän sitä, vaikka yleensä en laitakaan mitään levitteitä leipäni päälle, en voita enkä muutakaan, en ainakaan muuta. Olen ajatellut, että siitä ilosta en luovu, vaikka se kävisi kohtalokseni. Mutta ei se edes käy, kun labrakokeissa minulla on ollut oikein hyvät rasva-arvot. Joten en usko maitorasvan "myrkyllisyyteen".